Företag i fokus:

Utses till chef och medlem av Scanias verkställande ledning

sundell

Foto: Scania.

Gustaf Sundell utses till chef för Mobility Solutions på Scania.

Han lämnar den tidigare tjänsten inom bolaget som chef för strategi och affärsutveckling och tar plats som medlem av Scanias verkställande ledning.

– Som chef för strategiavdelningen har Gustaf starkt bidragit till att rusta Scania för ett ekosystem i förändring. Med sitt ledarskap, sin kommersiella kompetens och gedigna erfarenhet från Scania internationellt har han en bra bakgrund för att fortsätta utveckla området Mobility Solutions, säkra en nära koppling till de andra funktionerna samt bidra till vår koncernledning, säger Christian Levin i ett pressmeddelande.

40-åringen Gustaf Sundell, som har en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi, startade sin karriär på Scania för 14 år sedan.

Från 2008 har han haft flera ledande roller inom bolaget, både i Sverige och internationellt, som bland annat VD för Scania Growth Capital, VD för Scania Group Industrial Thailand och sales director Trucks – Africa and Asia-Pacific.

– Vår bransch genomgår en radikal förändring driven av teknikutveckling och krav från kunder och samhället. Scanias syfte är att driva omställningen till ett hållbart transportsystem och genom att arbeta nära våra kunder har vi en bra förståelse för vad som krävs. Vi behöver stärka vår förmåga att hantera affärsinnovation utanför vår befintliga affärsmodell för att vi ska kunna lösa de komplexa utmaningar som uppstår i vårt ekosystem och accelerera skiftet tillsammans med våra kunder och partners, säger Gustaf Sundell

Från och med den 1 november 2022 kan han titulera sig som medlem av Scanias verkställande ledning och chef för Mobility Solutions, som arbetar med affärsmöjligheter i det framtida transportekosystemet.

Sundells rapporterar till Christian Levin, VD och koncernchef för Scania och TRATON GROUP.

– Det är en spännande och viktig utmaning som jag ser fram emot att ta mig an, säger Sundell.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 oktober 2022 04:00
Senast uppdaterad: 14 oktober 2022 22:31

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors