Företag i fokus:

Insändare: Nytillträtt S-styre undergräver demokratin

Boel

Boel Godner (S) tog tillbaka makten under gårdagens möte i kommunfullmäktige. Foto: Alex Ataseven.

Det är ett hårt slag mot demokratin i Södertälje efter gårdagens nytillträdda S-styre som saknar legitimt mandat.  

Vi i Liberalerna i Södertälje gick till val på ett maktskifte för kommunen och vi höll vad vi lovade.

Det har varit ett hårt arbete från alla partierna, M, KD, L sedan valet för att förbereda inför det stundande maktskiftet som skulle ske i går kväll. 

Tyvärr, så blir det i nuläget inte ett maktskifte. S deltog i en kupp och valde att tillträda på ett otroligt skakigt mandat. 

Boel Godner (S) använde efter gårdagens möte ordet ”stabilt” när hon beskrev sitt nya styre. Glöm det. Detta är allt annat än stabilt. Hennes styre har endast ett (1) mandats övervikt, som vunnits med hjälp av, inte bara en, utan två ledamöter från KD, som har valt att gå emot partilinjen och bli politiska vildar. 

Södertäljealliansen blev kuppade av S och två KD-politiker. Foto: Alex Ataseven

Detta innebär i praktiken: Om en enda av dessa två politiska vildar är sjuka eller förhindrade att delta vid ett kommunfullmäktigemöte, så har S inte längre majoritet vid mötet. Detta då den politiska vilden istället ersätts av en partilojal kristdemokrat. Ska S då ställa in mötet och låta viktiga beslut vänta? Ingen av de två politiska vildarna får heller under mandatperiodens fyra år flytta från kommunen eller av något annat skäl avsluta/avsäga sig uppdraget som ledamot, för då faller hela styret. 

”Ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare”

Vi konstaterar att det är ett tungt ansvar dessa båda politiska vildar har valt att ta på sig, och som S, för att komma åt makten har valt att lägga på dessa personers axlar. Att hela styret kan falla på grund av någon av dessa två enskilda personer är att beteckna som ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare.

Vad än värre är, så representerar det nu tillträda S-styret inte heller vad väljarna röstade för. En majoritet av södertäljeborna har INTE lagt sin röst på de partier (S, V, MP, C) som nu ska styra kommunen. En majoritet av södertäljeborna har röstat på Södertäljealliansens M, KD och L med dess samarbetspartier SD och RP, som alltså var redo att tillträda, men som nu istället får gå i opposition. 

”Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna”

Vad gör det med tilltron till demokratin? Vad gör det med röstdeltagandet i vår kommun, där andelen personer som finner det meningsfullt att rösta sjunker för varje val? Att jobba med att öka valdeltagandet i kommunen är något som S brukar fokusera på ett år innan valet. Ord är dock billiga, det är handling som räknas. Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna. 

Metin Hawsho, ledamot kommunfullmäktige (L) 
Sandro Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Ida Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Victor Zetterman, ersättare kommunfullmäktige (L)
Sevina Salci, ersättare kommunfullmäktige (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2022 18:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Jacqline från Järna gör debut i Melodifestivalen

Jacqline_2024

Jacqline Mossberg Mounkassa.
Foto: Janne Danielsson/SVT

Ikväll tar Melodifestivalen plats i Vida arena, Växjö. Bland debutanterna finner vi Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna, som efter sin framgång i ”Idol” 2021 nu kliver in i Melodifestivalens värld.

Melodifestivalen fortsätter sin resa genom Sverige och landar ikväll i Växjö för sin tredje deltävling, där talanger från hela landet samlas för att tävla om en plats i finalen. Bland kvällens uppträdanden sticker 25-årigen från Järna, Jacqline Mossberg Mounkassa, ut som har gjort sig känd under artistnamnet Jacqline.

Efter att ha tagit andraplatsen i ”Idol” 2021, står Jacqline nu redo att ta sig an Melodifestivalen för första gången.

Jacqline, som är den första tävlande ut på scen, kommer att inleda kvällens tävling med sin låt ”Effortless”, en uppträdande som är starkt emotsedd av fans och publik. Hennes medverkan i Melodifestivalen markerar en viktig milstolpe i hennes karriär, och visar på den dynamiska resan från Idol-scenen till en av Sveriges mest älskade musiktävlingar.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:45

KRÖNIKA: Slutspelet närmar sig – SSK rustar för strid

IMG_8877

SSK mot AIK i oktober, laget från Solna kan bli ett potentiellt motstånd för Södertälje Sportklubb i det stundande slutspelet i hockeyallsvenskan. Foto: Daniel Hansson

Åtta matcher återstår för SSK och de flesta andra lagen i hockeyallsvenskans grundserie. De som har intresset och följer sitt favoritlag i landets näst högsta hockeyliga vet förutsättningarna vid det här laget.

Redan nu så kan man i vissa matcher se att slutspelet närmar sig. Det börjar bli mer grinigt på isen i matcherna, mindre skönspel och mer kampmoment. I alla fall i de matcher där lagen i toppen ställts mot varandra.

Brynäs är i förarsätet vad gäller seriesegern, just nu är man 7 poäng före tabelltvåan AIK. Med lika antalet matcher och poäng kvar att spela som övriga motståndarlag känns det ganska avlägset att laget från Gävle (Brynäs) ska missa att vinna grundserien. Att sluta etta innebär fördelen att först få välja motståndet i kvartsfinalerna.

Det har varit jämnt mellan lagen som legat på de sex första platserna. Och det kommer vara jämnt om topplaceringarna ända in i sista omgången, det är känslan. En seger eller en förlust kan för ett lag göra att de avancerar 2 till 3 placeringar antingen upp eller ner i den tajta tabellen.

SSK då – Laget från kringelstan har till stora delar av säsongen legat i toppen av tabellen. Det finns dock en viss oro, i alla fall om jag ur ett supporterperspektiv får låta tankarna skena iväg lite. Resultaten och i vissa matcher också med fokus på prestation och matchbild har Sportklubben i mötena med de övriga fem lagen som tillhör topp 6 haft väldigt skral utdelning poängmässigt.

Om man speciellt tänker matcherna mot Djurgården så har de fått diktera villkoren för mycket i matcherna enligt min mening. Från och med tredje perioden i första mötet lagen emellan så har Djurgården varit klart bättre spelmässigt än SSK. Det har också speglat sig resultatmässigt.

Sammantaget mot de här toppkonkurrenterna (Brynäs, AIK, Djurgården, Mora, Björklöven) har Södertälje blivit mer tydligt synade i var de är mest sårbara. Man har blivit brutalt straffade av de här lagen när man inte ”varit på tå” och exempelvis tappat puckar eller slarvat med passningar på olämpliga ställen. Där har spelet lite stundtals i matcherna varit lite för naivt. Något som huvudtränare Magnus Bogren också varit inne på i intervjuer efter de matcherna.

Som lag behöver SSK bli lite mer syniska, rakare i sitt spel med minimerad risktagning och kanske till och med mer tråkiga som lag att möta. I ett kommande slutspel är det inte det lag som vill spela mest underhållande och publikfriande hockey som slutligen kommer stå där som ett SHL-lag utan de som har tålamodet och förmågan att spela den syniska hockey som jag skriver om.

Att konsekvent göra rätt saker, att konsekvent orka ta rätt ta rätt beslut, om man så vill ”tråka ut” motståndarna, gå under skinnet på dem. De som bäst kontinuerligt utför de ”tråkiga” detaljerna i spelet såsom täcka skott, lägga stolthet i spelet utan puck, hålla sig på rätt sida regelboken men ändå ligga på gränsen. Få spelarna i motståndarlagen ur balans, att få de bärande spelarna att tröttna på att ständigt ha bevakning på sig och fysiskt spel mot sig.

Det är klassiska avgörande moment i slutspelstider och de kommer vara avgörande faktorer även den här gången när slutspelen i HA och SHL har avgjorts.

Målvaktsspelet har varit en het potatis under säsongen, i bild från vänster Tomas Sholl och från höger Claes Endre Foto: Shamash Oyal

Skulle kunna spinna vidare på allt tjat om SSK:s målvaktsduo, en diskussion som letts till absurdum. Väljer att försöka se helheten i matcherna istället. De två senaste matcherna mot Kalmar och Brynäs kan man ju till exempel tänka att en större effektivitet i förhållande till skapade målchanser faktiskt kunnat ge laget chans till poäng i bägge matcherna, oavsett om Claes Endre hade en ”grov” miss mot Brynäs.

Ja, visst ska målvakten ibland hjälpa laget med oväntade räddningar efter slarv eller att ha blivit överspelat. Men kan man då inte också vända på det och säga att målvakten kan få hjälp av de som ska producera offensivt då är tillräckligt hungriga och effektiva för att göra mål och skapa tillräckligt för att kunna göra det? Ge och ta.

Ponera att någon av målvakterna gör en supermatch och räddar det de ska göra och lite till, men att laget offensivt inte lyckas göra mål framåt, laget förlorar med 1-0 på grund av att målet blev till av en felpass i slottet framför målvakten som då är chanslös att rädda pucken.

Åter igen ur ett supporterperspektiv så gillar man aldrig när SSK förlorar, är aldrig nöjd vid en förlust men vad blir analysen av det? Min slutsats är att det borde finnas en viss rim och ranson än att gång på gång hänvisa till en individs handhavande efter en förlust. Se matchen i sin helhet och inte bara relatera till en enskild händelse.

Södertälje Sportklubb har i hockeyallsvenskans slutskede bland annat kvar att möta Djurgården(hemma), Björklöven(hemma), Mora(borta). Tre chanser att visa potentiella slutspelsmotståndare att det är för tidigt att räkna ut laget. Det är också viktig att få med sig ett par segrar från de matcherna. Det ska inte underskattas, det är viktigare än man tror. Sätta sig i respekt och att de lagen får något att tänka på. Att täppa till de svagheter man i tidigare matcher blivit straffade för, visa att det finns motmedel att såra motståndaren tillbaka, se deras svagheter. Det är det mentala spelet som kallas ishockey.

Den här upplagan av SSK:s A-lag har de flesta ingredienserna för att vara just det jobbiga och syniska slutspelslaget som kan lyckas hela vägen. Då behöver alla chippa in på sin roll i laget, acceptera att inte alltid få mest istid. Skitjobbet som inte alltid är glamoröst i den här sporten behöver göras i byte efter byte. Tålamod, tålamod, enkelhet, start – stopp, outröttligt slit i bägge riktnigar, ha det där lilla extra flytet och medstudsen. Hockeyklyschor allt ihop men enda vägen till framgång i ett slutspel. Och en frisk Linus Videll.

Var det någon som sa ”play dirty” ?

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 18:57
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 18:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors