Företag i fokus:

Insändare: Nytillträtt S-styre undergräver demokratin

Boel

Boel Godner (S) tog tillbaka makten under gårdagens möte i kommunfullmäktige. Foto: Alex Ataseven.

Det är ett hårt slag mot demokratin i Södertälje efter gårdagens nytillträdda S-styre som saknar legitimt mandat.  

Vi i Liberalerna i Södertälje gick till val på ett maktskifte för kommunen och vi höll vad vi lovade.

Det har varit ett hårt arbete från alla partierna, M, KD, L sedan valet för att förbereda inför det stundande maktskiftet som skulle ske i går kväll. 

Tyvärr, så blir det i nuläget inte ett maktskifte. S deltog i en kupp och valde att tillträda på ett otroligt skakigt mandat. 

Boel Godner (S) använde efter gårdagens möte ordet ”stabilt” när hon beskrev sitt nya styre. Glöm det. Detta är allt annat än stabilt. Hennes styre har endast ett (1) mandats övervikt, som vunnits med hjälp av, inte bara en, utan två ledamöter från KD, som har valt att gå emot partilinjen och bli politiska vildar. 

Södertäljealliansen blev kuppade av S och två KD-politiker. Foto: Alex Ataseven

Detta innebär i praktiken: Om en enda av dessa två politiska vildar är sjuka eller förhindrade att delta vid ett kommunfullmäktigemöte, så har S inte längre majoritet vid mötet. Detta då den politiska vilden istället ersätts av en partilojal kristdemokrat. Ska S då ställa in mötet och låta viktiga beslut vänta? Ingen av de två politiska vildarna får heller under mandatperiodens fyra år flytta från kommunen eller av något annat skäl avsluta/avsäga sig uppdraget som ledamot, för då faller hela styret. 

”Ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare”

Vi konstaterar att det är ett tungt ansvar dessa båda politiska vildar har valt att ta på sig, och som S, för att komma åt makten har valt att lägga på dessa personers axlar. Att hela styret kan falla på grund av någon av dessa två enskilda personer är att beteckna som ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare.

Vad än värre är, så representerar det nu tillträda S-styret inte heller vad väljarna röstade för. En majoritet av södertäljeborna har INTE lagt sin röst på de partier (S, V, MP, C) som nu ska styra kommunen. En majoritet av södertäljeborna har röstat på Södertäljealliansens M, KD och L med dess samarbetspartier SD och RP, som alltså var redo att tillträda, men som nu istället får gå i opposition. 

”Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna”

Vad gör det med tilltron till demokratin? Vad gör det med röstdeltagandet i vår kommun, där andelen personer som finner det meningsfullt att rösta sjunker för varje val? Att jobba med att öka valdeltagandet i kommunen är något som S brukar fokusera på ett år innan valet. Ord är dock billiga, det är handling som räknas. Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna. 

Metin Hawsho, ledamot kommunfullmäktige (L) 
Sandro Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Ida Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Victor Zetterman, ersättare kommunfullmäktige (L)
Sevina Salci, ersättare kommunfullmäktige (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2022 18:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

NIF möter Jönköping och jagar första bortasegern 

image-4

NIF har gått från nedflyttningsstrecket och efter 2 raka vinster så har man slutspelsvittring. #87 Kapten Karljohan Ahlroth.
Foto: Per Wiklund

NIF, efter en imponerande seger på hemmaplan mot Thorengruppen, tar nu sikte mot sin första seger på bortaplan när de reser till Jönköping. Trots att nykomlingarna NIF kommer med två raka segrar står de inför en utmaning då Jönköping gör allt för att säkra den sista slutspelsplatsen.

Bröderna Lucas och Kevin Rigogiannis har klivit fram i avgörande lägen för NIF, tillsammans med Oscar Janthe som fortsätter att bidra med poäng. Hampus Ahrén och Markus Jonsson delar den interna poängligan med 20 poäng var.

För att lyckas krävs det att Lucas Orrmo fortsätter sin fina form och ger NIF goda möjligheter att ta med sig poäng även på bortaplan.

#22 Lucas Rigogiannis stod för 2 mål senast, kan både Lucas och brodern Kevin leverera mot Jönköping och åka hem med 3 poäng under torsdagen.
Foto: Per Wiklund

Med sex omgångar kvar av säsongen har Jönköping ett tufft spelschema framför sig, med matcher mot både nykomlingarna NIF och Karlstad samt mot topplagen. Jönköping, som har en fem poängs marginal till Thorengruppen, har möjligheten att säkra en slutspelsplats genom segrar mot Karlstad och NIF. Efter fem raka segrar betraktas Jönköping som klara favoriter inför mötet, vilket förväntas bli en spännande match.

Jönköpings kommande matcher:

  • Nykvarn (H)
  • Falun (B)
  • Karlstad (H)
  • Kalmarsund (B)
  • Växjö (B)
  • Storvreta (H)


Nykvarns kommande matcher:

  • Jönköping (B)
  • Helsingborg (B)
  • Linköping (H)
  • Karlstad (B)
  • Mullsjö (H)
  • Hagunda (B)

Tränaren Nicklas Hedstål.
Foto: Per Wiklund

Nicklas Hedståls tankar inför torsdagens match mot Jönköping: 

I det senaste mötet vann ni mot Jönköping efter förlängning i Furuborghallen, hur går tankarna inför returen?

– Tanken är att spela hela matchen i 60 min nu på ett bra sätt. Senaste matchen mot JIK så hade vi en sämre avslutning.

Hur ser skadeläget ut i truppen?

– Skadeläget oförändrat sen senaste matchen Valdemar Ahlroth, Jesper Lindström och Gustaf Sandberg skadade”

Vad behöver ni göra för att bryta den negativa trenden med att vara det enda laget i serien som inte tagit en enda vinst på bortaplan?

– Vi spelar generellt sett allt bättre ju längre säsongen går vilket gör att vi kommer ta fler poäng framåt även på bortaplan.

Matchen spelas i Jönköpings idrottshus, torsdag 15 februari, matchstart 18:30.
Matchen sänds via Sportexpressen TV – matchen hittar du här:

(Annonslänk)

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 02:17

Nya gratis parkeringsregler i Södertälje från april

Parkering

Arkivbild

Södertälje kommun introducerar nya parkeringsregler från och med 1 april 2024, med två timmar gratis parkering på Sorbonneparkeringen och Torekällskolans parkering.

I ett initiativ för att öka handeln i stadskärnan, har Södertäljes Tekniska nämnd godkänt förslag om två timmars gratis parkering på Sorbonneparkeringen och Torekällskolans parkering. Denna reglering gäller alla helgfria dagar mellan 07-20, medan parkeringen är gratis utan tidsrestriktion under övriga tider. Parkeringsautomaterna på dessa platser kommer att tas bort för att undvika parkeringsfusk, och endast en app kommer att kunna användas för parkering.

Detta beror på att parkeringsplatserna främst har nyttjats av stadskärnans boende och arbetande, samt av pendlare, istället för av besökare. Enligt nämnden har denna typ av användning inte gynnat den lokala handeln i den utsträckning som den temporära lösningen avsåg.

(Annonslänk)

Detta beslut följer en utvärdering av tidigare temporära parkeringsregler under pandemin och syftar till att underlätta för besökare i stadskärnan. Samtidigt pågår upphandling av ett nytt betalsystem för att möjliggöra mer effektiv och hållbar parkeringsreglering i framtiden.

Samhällsbyggnadskontoret har också fått i uppdrag att presentera en utvärdering av dessa nya regler senast den 31 oktober 2024, för att överväga permanenta förändringar. De ekonomiska konsekvenserna av förslaget uppgår till cirka 3 miljoner kronor för 2024, och förväntas kunna hanteras inom nämndens befintliga budget.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 14 februari 2024 18:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors