Företag i fokus:

Insändare: Nytillträtt S-styre undergräver demokratin

Boel

Boel Godner (S) tog tillbaka makten under gårdagens möte i kommunfullmäktige. Foto: Alex Ataseven.

Det är ett hårt slag mot demokratin i Södertälje efter gårdagens nytillträdda S-styre som saknar legitimt mandat.  

Vi i Liberalerna i Södertälje gick till val på ett maktskifte för kommunen och vi höll vad vi lovade.

Det har varit ett hårt arbete från alla partierna, M, KD, L sedan valet för att förbereda inför det stundande maktskiftet som skulle ske i går kväll. 

Tyvärr, så blir det i nuläget inte ett maktskifte. S deltog i en kupp och valde att tillträda på ett otroligt skakigt mandat. 

Boel Godner (S) använde efter gårdagens möte ordet ”stabilt” när hon beskrev sitt nya styre. Glöm det. Detta är allt annat än stabilt. Hennes styre har endast ett (1) mandats övervikt, som vunnits med hjälp av, inte bara en, utan två ledamöter från KD, som har valt att gå emot partilinjen och bli politiska vildar. 

Södertäljealliansen blev kuppade av S och två KD-politiker. Foto: Alex Ataseven

Detta innebär i praktiken: Om en enda av dessa två politiska vildar är sjuka eller förhindrade att delta vid ett kommunfullmäktigemöte, så har S inte längre majoritet vid mötet. Detta då den politiska vilden istället ersätts av en partilojal kristdemokrat. Ska S då ställa in mötet och låta viktiga beslut vänta? Ingen av de två politiska vildarna får heller under mandatperiodens fyra år flytta från kommunen eller av något annat skäl avsluta/avsäga sig uppdraget som ledamot, för då faller hela styret. 

”Ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare”

Vi konstaterar att det är ett tungt ansvar dessa båda politiska vildar har valt att ta på sig, och som S, för att komma åt makten har valt att lägga på dessa personers axlar. Att hela styret kan falla på grund av någon av dessa två enskilda personer är att beteckna som ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare.

Vad än värre är, så representerar det nu tillträda S-styret inte heller vad väljarna röstade för. En majoritet av södertäljeborna har INTE lagt sin röst på de partier (S, V, MP, C) som nu ska styra kommunen. En majoritet av södertäljeborna har röstat på Södertäljealliansens M, KD och L med dess samarbetspartier SD och RP, som alltså var redo att tillträda, men som nu istället får gå i opposition. 

”Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna”

Vad gör det med tilltron till demokratin? Vad gör det med röstdeltagandet i vår kommun, där andelen personer som finner det meningsfullt att rösta sjunker för varje val? Att jobba med att öka valdeltagandet i kommunen är något som S brukar fokusera på ett år innan valet. Ord är dock billiga, det är handling som räknas. Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna. 

Metin Hawsho, ledamot kommunfullmäktige (L) 
Sandro Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Ida Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Victor Zetterman, ersättare kommunfullmäktige (L)
Sevina Salci, ersättare kommunfullmäktige (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2022 18:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors