Företag i fokus:

Debatt: Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

146D71EA-7021-444B-8B4E-5E21C5869761

Foto: Alex Ataseven.

Det är tråkigt att kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner, på DN Debatt återigen beskriver vår stad som all grova brottslighets näste.

Vi är många ur civilsamhället som inte känner igen oss i det som just nu händer i Södertälje. Men vi känner heller inte igen oss i politikernas beskrivningar.

Om bilden av Södertäljeborna hade balanserats även med allt det positiva som också händer i vår stad hade det väl varit en sak. Men när narrativet ”här bor kriminella” upprepas gång på gång får detta med rätta många Södertäljebor att känna sig stigmatiserade.

”Det finns ett direkt eller indirekt rasistiskt utpekande”

Det finns ett direkt eller indirekt rasistiskt utpekande, ett underliggande ”vi mot dem-tänk” som är farligt. Många, även ungdomar, känner av detta när de till exempel söker jobb och i kontakt med samhällsinstitutioner. Vi är en del av samhället och många av oss och våra barn är födda här. Precis som alla andra bidrar vi på många sätt till vårt land och vår stad. Många av oss har, till skillnad från andra, valt att bo kvar i Södertälje. Vi vill att våra barn ska känna att man ser dem som de individer de är och inte som ett kollektiv.

Visst är välfärdsbrott som illegal andrahandsuthyrning och bidragsfusk problem vi måste prata om. Parallellt med detta behöver vi prata om politikens oerhörda misslyckanden som lett till att dagens utsatta områden nedrustats på allt som representerar ett modernt välfärdssamhälle. Inte minst behöver vi prata om dagens cementerade boendesegregation som började långt innan ebo-lagens inträde 1994.

Istället för att utmåla en hel generation som presumtiva kriminella behöver politiken ägna mer kraft åt att ställa frågan om hur staten kunnat tillåta införsel av narkotika och skjutvapen så till den graden att det blivit problem av oerhörda mått.

”Vår stad blir inte tryggare av att Godner, i debatter, pekar ut stora delar av stadens befolkning”

Vår stad blir inte tryggare av att Godner, i debatter, pekar ut stora delar av stadens befolkning. Att misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor och är definitivt inte till gagn för samverkan eller för den delen till polisens hjälp för att bekämpa kriminaliteten eller bringa klarhet i de många ouppklarade dödsskjutningarna.

I söndags förra helgen samlade vi tusentals Södertäljebor i en manifestation i centrala staden. Genom ”Initiativet för tryggare Södertälje” vill vi visa att civilsamhället är en stark kraft att räkna med. Nu är tiden inne för att tillvarata all den kompetens som finns i vår kommun. En hållbar förändring kan bara uppnås genom att kommunen och polisen samverkar med civilsamhället och utnyttjar de resurser som finns.

Fler poliser och strängare straff räcker inte. Vi behöver titta på grundorsakerna till skjutningarna och prata mer om de omständigheter som barnen som dras in i kriminalitet lever i. All forskning visar att goda skolresultat är det bästa vaccinet mot att hamna snett i livet. Men vi vet också att en meningsfull fritid är en viktig pusselbit för att i att hålla barnen ifrån kriminalitet. Tillsammans kan vi skapa ett varmare och tryggare Södertälje.

Framförallt måste alla goda krafter i vår stad stå enade och sluta smutskasta Södertäljeborna.

För Initiativet tryggare Södertälje:

  • Besim Aho, ordf S:t Jacobs församling
  • Sonya Aho, ordf Assyriska föreningen
  • Birgitta Kaya, ordf S:t Afrem församling
  • Polin Shahho, S:t Gabriel församling

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2022 20:02
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

”Ovane” målskytten ordnade tre poäng mot Björklöven

Christopher Liljewall

SSK:s lagkapten Christopher Liljewall Foto: Shamash Oyal

Han får sällan rubrikerna men leder laget med sin oömma spelstil. Christoffer Liljewall brukar växa när det blir dags för de stora matcherna.

– Det är den här typen av matcher som kommer att spelas längre fram i ett slutspel, säger Stoffe om matchen mot Björklöven som spelades i måndags.

Att äntligen få vinna mot Björklöven var såklart skönt tyckte lagkaptenen Liljewall även om matchen enligt honom inte inte var den allra bästa insatsen av laget över 60 minuter.

– Jag tycker att spelet med puck var bättre mot djurgården än det var idag. Däremot tycker jag vi visar upp ett väldigt gediget försvarsspel. Vi har ett bra målvaktsspel och är väldigt uppoffrande i vårt spel, håller de ganska mycket på utsidan.

-Det var lite i andra perioden där vi hade några dåliga byten där de har lite lägen. I det stora hela har Björklöven inte så mycket farliga lägen under matchens gång. Defensivt sätt en väldigt bra in men sedan i spelet med puck finns det lite mer att önska. Ändå en stabil 3-0 seger mot ett lag vi inte slagit tidigare, det känns väldigt skönt.

Joona Voutilainen såg ställd ut när du gjorde 2-0. Tog pucken på något och ändrade riktning?

– Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Jag försökte använda backen som lite skymning, drar pucken in mot kroppen och sedan skjuter mellan hans ben. Om den sedan touchar på honom på vägen vet jag faktiskt inte.

Läs även: Femte nollan: ”Laget spelade väldigt stabilt”

Det var inte mycket firande av dig efter målet, tycker du mest visade upp ett stoneface.

– Det är alltid roligt att göra mål, jag var väl kanske chockad själv att den gick in. Alltid roligt men det viktigaste är tre poäng.

”Stoffe” Liljewall pratar helst inte så mycket om sig själv eller vad han gör ute på isen utan hyllar hellre kollektivet.

– Jätteroligt att vi kunde hålla nollan, vi har haft bra målvaktsspel från både Claes och Tomas.

Christopher Lijlewall är nöjd över lagets uppoffrande spel Foto: Daniel Hansson

Två enormt bra matcher av Tomas Sholl mot Djurgården och Björklöven.

– Jag tycker att efter skadan har han kommit tillbaka på ett väldigt starkt sätt. Under den tiden hade Claes ett par matcher där han spelade jättebra.

Väldigt bra målvaktsspel senaste tiden men för att Tomas Sholl och Claes Endre ska kunna glänsa i målet så behövs också hjälp från resten av laget.

– Bra målvaktsspel och bra försvarsspel går ofta hand i hand, när vi tätat till defensiven och spelar uppoffrande så blir det lättare för målvakterna. Och när de spelar så stabilt som de gör så blir det lättare för oss utespelare att försvara.

– Bra att vi kan hitta det samspelet och hoppas vi kan bygga vidare på det nu.

Något som också kommer krävas när laget går in i ett slutspel. Christopher tycker laget är på rätt väg och pratar också om vad som kommer bli viktigt där.

– Tomas ser bra ut, försvaret ser bra ut och laget ser bra ut. Viktiga grejer som vi pratat och jobbat mycket med. Det är roligt att vi fått bra resultat i de senaste två matcherna. Det kommer bli tajtare, handlar om att ha en gedigen defensiv och vara effektiva när chanserna ges.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 18:15
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 21:30

Förskola anmäld – Tvååring allvarligt skadad

Skarmavbild-2024-02-27-kl.-16.25.58

Bergviks förskola.
Bild: Google Maps

Efter en allvarlig olycka på Bergviks förskola i Södertälje, där en tvååring skadades, har både föräldrarna och kommunen anmält förskolan, rapporterar SVT.

(Annonslänk)

Den 18 januari drabbades en tvåårig barn av allvarliga skador på Bergviks förskola, vilket ledde till akut sjukhusvård inklusive operation och stygn. Incidenten har resulterat i en polisanmälan från barnets föräldrar och en kritisk utredning från kommunen som avslöjat brister i tillsyn och hantering från förskolans sida.

– Anledningen till att jag reagerade så starkt är att jag inte får uppriktiga svar. Jag får: ’Vi vet inte, vi var inte på plats, vi har inte sett någonting’, säger vårdnadshavaren till SVT, som fick svar om vad som hade hänt flera dagar senare.

Enligt SVT, tror skolan att tvååringen ramlat och slagit i ett bord. Utredningen pekar på att ingen pedagog var närvarande för att bevittna olyckan, vilket indikerar ett misslyckande i att upprätthålla adekvat tillsyn. Förskolan har erkänt att de inte omedelbart ringde efter en ambulans, ett misstag som nu riktat uppmärksamheten mot behovet av strängare säkerhetsprotokoll inom barnomsorgen.

– Jag förstår att det kan ske olyckor men det handlar om att vi inte fick svar när vi gång på gång försökte prata med förskolan, säger mamman till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 16:32
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 16:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors