Företag i fokus:

Debatt: Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

146D71EA-7021-444B-8B4E-5E21C5869761

Foto: Alex Ataseven.

Det är tråkigt att kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner, på DN Debatt återigen beskriver vår stad som all grova brottslighets näste.

Vi är många ur civilsamhället som inte känner igen oss i det som just nu händer i Södertälje. Men vi känner heller inte igen oss i politikernas beskrivningar.

Om bilden av Södertäljeborna hade balanserats även med allt det positiva som också händer i vår stad hade det väl varit en sak. Men när narrativet ”här bor kriminella” upprepas gång på gång får detta med rätta många Södertäljebor att känna sig stigmatiserade.

”Det finns ett direkt eller indirekt rasistiskt utpekande”

Det finns ett direkt eller indirekt rasistiskt utpekande, ett underliggande ”vi mot dem-tänk” som är farligt. Många, även ungdomar, känner av detta när de till exempel söker jobb och i kontakt med samhällsinstitutioner. Vi är en del av samhället och många av oss och våra barn är födda här. Precis som alla andra bidrar vi på många sätt till vårt land och vår stad. Många av oss har, till skillnad från andra, valt att bo kvar i Södertälje. Vi vill att våra barn ska känna att man ser dem som de individer de är och inte som ett kollektiv.

Visst är välfärdsbrott som illegal andrahandsuthyrning och bidragsfusk problem vi måste prata om. Parallellt med detta behöver vi prata om politikens oerhörda misslyckanden som lett till att dagens utsatta områden nedrustats på allt som representerar ett modernt välfärdssamhälle. Inte minst behöver vi prata om dagens cementerade boendesegregation som började långt innan ebo-lagens inträde 1994.

Istället för att utmåla en hel generation som presumtiva kriminella behöver politiken ägna mer kraft åt att ställa frågan om hur staten kunnat tillåta införsel av narkotika och skjutvapen så till den graden att det blivit problem av oerhörda mått.

”Vår stad blir inte tryggare av att Godner, i debatter, pekar ut stora delar av stadens befolkning”

Vår stad blir inte tryggare av att Godner, i debatter, pekar ut stora delar av stadens befolkning. Att misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor och är definitivt inte till gagn för samverkan eller för den delen till polisens hjälp för att bekämpa kriminaliteten eller bringa klarhet i de många ouppklarade dödsskjutningarna.

I söndags förra helgen samlade vi tusentals Södertäljebor i en manifestation i centrala staden. Genom ”Initiativet för tryggare Södertälje” vill vi visa att civilsamhället är en stark kraft att räkna med. Nu är tiden inne för att tillvarata all den kompetens som finns i vår kommun. En hållbar förändring kan bara uppnås genom att kommunen och polisen samverkar med civilsamhället och utnyttjar de resurser som finns.

Fler poliser och strängare straff räcker inte. Vi behöver titta på grundorsakerna till skjutningarna och prata mer om de omständigheter som barnen som dras in i kriminalitet lever i. All forskning visar att goda skolresultat är det bästa vaccinet mot att hamna snett i livet. Men vi vet också att en meningsfull fritid är en viktig pusselbit för att i att hålla barnen ifrån kriminalitet. Tillsammans kan vi skapa ett varmare och tryggare Södertälje.

Framförallt måste alla goda krafter i vår stad stå enade och sluta smutskasta Södertäljeborna.

För Initiativet tryggare Södertälje:

  • Besim Aho, ordf S:t Jacobs församling
  • Sonya Aho, ordf Assyriska föreningen
  • Birgitta Kaya, ordf S:t Afrem församling
  • Polin Shahho, S:t Gabriel församling

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2022 20:02
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Trafikstörningar vid sjukhuset under expansion

Byggarbetsplats lyftkran

Arkivbild: Pexels

I samband med utbyggnaden av Södertälje sjukhus, där fyra nya våningsplan ska läggas till hus 20, kommer Erik Dahlbergs väg att drabbas av trafikstörningar. Detta beror på leveransen och monteringen av en byggkran.

Södertälje sjukhus står inför en betydande utvecklingsfas med påbyggnaden av fyra nya våningsplan på hus 20, ett projekt som syftar till att förbättra arbetsmiljön och tillhandahålla fler patientsäkra vårdplatser inom geriatrisk och allmän vård. Den planerade utbyggnaden, som förväntas vara klar våren 2026, inleds med förberedande arbeten, inklusive leverans och montering av en byggkran.

Detta arbete medför att ett körfält på Erik Dahlbergs väg nära sjukhuset stängs av från den 23 februari till den 3 mars, beroende på väderförhållanden.

Bild: Södertälje kommun

För att minimera störningar i trafiken, kommer flaggvakter att reglera flödet under högtrafikperioder. Dessutom medför arbetena en tillfällig omplacering av busshållplatser för linjerna 753, 761, och 783, med planer på att återgå till ordinarie lägen den 4 mars.

Utöver de omedelbara trafikförändringarna, kommer en längre period av begränsningar att påverka gång- och cykelvägar längs Erik Dahlbergs väg fram till slutet av 2025. För att underlätta tillgång till akutmottagningen under byggperioden, kommer även trappan och hissen från Erik Dahlbergs väg att vara avstängda, med omdirigering genom sjukhusets parkeringsgarage.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 00:26

Femte nollan: ”Laget spelade väldigt stabilt”

Tomas Sholl

Tomas Sholl höll sin femte nolla för säsongen när SSK besegrade Björklöven med 3-0
Foto: Shamash Oyal

Match för SSK mot Björklöven som var det enda laget man ännu inte vunnit över den här säsongen. I Scaniarinken skulle SSK ta revansch för de tre tidigare förlusterna mot laget från Umeå och samtidigt ta ett ännu starkare grepp om andraplatsen i tabellen.

Huvudrollen spelade en Dansk-Amerikansk målvakt – igen.

– Andraplatsen är vårt mål, säger Tomas Sholl till Telgenytt efter segern mot Björklöven.

Matchen inleddes i högt tempo, tätt och fysiskt spel. Björklöven skapade en del farliga lägen, dels i omställningar när hemmalaget tappade puck högt uppe i banan. Men också för att man i början av matchen fick ner puckar djupt bakom SSK:s backar och fick till långa anfall.

Det var ändå SSK som kunde ta ledningen. Efter en sargstuds var Marcus Eriksson påpassligt framme och slog in pucken i öppet mål.

(Annonslänk)

Den största anledningen till att hemmalaget kunde gå till pausvila med en 1-0 ledning stavas Tomas Sholl. SSKmålvakten följde upp en riktigt bra insats mot Djurgården. Kanske var det till och med hans bästa insats över tre perioder sedan han kom till klubben. Tomas själv ville dock inte ta åt sig äran utan berömmer laget.

-Det var en solid match av slutspelskaraktär, en målsnål och tajt match där vi hade bra fokus både framåt och bakåt. Jag gjorde väl inga större misstag i första och andra perioden men laget spelade väldigt stabilt i tredje och stängde ner bra.

Bra samarbete, du litar på försvarsspelet och backarna litar på dig.

-Ja, skulle vilja lyfta boxplay idag, väldigt starkt av oss hur vi dödade utvisningarna.

SSK började andra perioden bra och tryckte tillbaka Björklöven de första fem minuterna, sedan jämnade spelet ut sig men det var nog lite väl mycket böljande hockey för att falla respektive lags tränare i smaken. Annars var det ännu mer Sholl som stod i vägen för puckarna. Han tog med sig djurgårdsmatchen och höjde nivån ännu mer.

SSK fick tidigt i tredje perioden chansen att spela 5 mot 3 i två minuter men skapade inte ett enda farligt läge, svagt. Där kunde matchen avgjorts till hemmalagets fördel.

Åtta minuter in i tredje perioden utökade SSK istället sin ledning till 2-0. ”Ovane”målskytten, tillika lagkaptenen Christopher Liljewall slog till i en spelvändning.

Henrik Malmström faställde slutresultatet till 3-0 i tomt mål, han stod återigen för ett stabilt backspel Foto: Shamash Oyal

Henrik Malmström rensade från egen zon in 3-0 som blev slutresultatet. Ingen fläckfri insats av SSK på något sätt i denna match men i tredje stängde man ner Björklöven väldigt bra. Uppoffrande spel med många blockade skott och bra målvaktspel.

-Vi blockade många skott och offrade oss som lag på ett väldigt bra sätt, i synnerhet i tredje perioden, summerar Sholl.

-Det är typisk slutspelshockey, att vara bekväm i målsnåla matcher. Det är okej att vinna med 1-0.

SSK har nu bevisat i två raka matcher att man är ett minsta lika bra lag som övriga toppkonkurrenter, och i sina bästa stunder väldigt svårslagna.

-Jag håller absolut med. När vi är som bäst, spelar som vi gjort nu de två senaste matcherna är vi ett väldigt tufft lag att möta.

På onsdag beger sig SSK till Dalarna för match mot Mora. Då kan laget från Kringelstan ta ett ännu hårdare grepp om andraplatsen. Fyra omgångar återstår av grundserien.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 23:58
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 00:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors