Företag i fokus:

Debatt: Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

146D71EA-7021-444B-8B4E-5E21C5869761

Foto: Alex Ataseven.

Det är tråkigt att kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner, på DN Debatt återigen beskriver vår stad som all grova brottslighets näste.

Vi är många ur civilsamhället som inte känner igen oss i det som just nu händer i Södertälje. Men vi känner heller inte igen oss i politikernas beskrivningar.

Om bilden av Södertäljeborna hade balanserats även med allt det positiva som också händer i vår stad hade det väl varit en sak. Men när narrativet ”här bor kriminella” upprepas gång på gång får detta med rätta många Södertäljebor att känna sig stigmatiserade.

”Det finns ett direkt eller indirekt rasistiskt utpekande”

Det finns ett direkt eller indirekt rasistiskt utpekande, ett underliggande ”vi mot dem-tänk” som är farligt. Många, även ungdomar, känner av detta när de till exempel söker jobb och i kontakt med samhällsinstitutioner. Vi är en del av samhället och många av oss och våra barn är födda här. Precis som alla andra bidrar vi på många sätt till vårt land och vår stad. Många av oss har, till skillnad från andra, valt att bo kvar i Södertälje. Vi vill att våra barn ska känna att man ser dem som de individer de är och inte som ett kollektiv.

Visst är välfärdsbrott som illegal andrahandsuthyrning och bidragsfusk problem vi måste prata om. Parallellt med detta behöver vi prata om politikens oerhörda misslyckanden som lett till att dagens utsatta områden nedrustats på allt som representerar ett modernt välfärdssamhälle. Inte minst behöver vi prata om dagens cementerade boendesegregation som började långt innan ebo-lagens inträde 1994.

Istället för att utmåla en hel generation som presumtiva kriminella behöver politiken ägna mer kraft åt att ställa frågan om hur staten kunnat tillåta införsel av narkotika och skjutvapen så till den graden att det blivit problem av oerhörda mått.

”Vår stad blir inte tryggare av att Godner, i debatter, pekar ut stora delar av stadens befolkning”

Vår stad blir inte tryggare av att Godner, i debatter, pekar ut stora delar av stadens befolkning. Att misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor och är definitivt inte till gagn för samverkan eller för den delen till polisens hjälp för att bekämpa kriminaliteten eller bringa klarhet i de många ouppklarade dödsskjutningarna.

I söndags förra helgen samlade vi tusentals Södertäljebor i en manifestation i centrala staden. Genom ”Initiativet för tryggare Södertälje” vill vi visa att civilsamhället är en stark kraft att räkna med. Nu är tiden inne för att tillvarata all den kompetens som finns i vår kommun. En hållbar förändring kan bara uppnås genom att kommunen och polisen samverkar med civilsamhället och utnyttjar de resurser som finns.

Fler poliser och strängare straff räcker inte. Vi behöver titta på grundorsakerna till skjutningarna och prata mer om de omständigheter som barnen som dras in i kriminalitet lever i. All forskning visar att goda skolresultat är det bästa vaccinet mot att hamna snett i livet. Men vi vet också att en meningsfull fritid är en viktig pusselbit för att i att hålla barnen ifrån kriminalitet. Tillsammans kan vi skapa ett varmare och tryggare Södertälje.

Framförallt måste alla goda krafter i vår stad stå enade och sluta smutskasta Södertäljeborna.

För Initiativet tryggare Södertälje:

  • Besim Aho, ordf S:t Jacobs församling
  • Sonya Aho, ordf Assyriska föreningen
  • Birgitta Kaya, ordf S:t Afrem församling
  • Polin Shahho, S:t Gabriel församling

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2022 20:02
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

BILDEXTRA: Här firar SOSF sitt 10-årsjubileum

E846A72D-1FF7-4B83-ADA1-40A6C93A5D43

Foto: Shamash Oyal

Suryoyo Ortodoxa Scoutförbundet (SOSF) markerade sitt 10-årsjubileum med en storslagen fest i Södertälje, samlande medlemmar och kårer från hela Sverige för att fira årtionden av samhörighet och scouting.

I lördags samlades medlemmar och stödjare av Suryoyo Ortodoxa Scoutförbundet (SOSF) i St. Jakobs festlokal i Södertälje för att fira tio år sedan förbundets start. Grundat av syrisk-ortodoxa scouter som sökte fortsätta sin passion trots att de tvingats fly från krig i Irak och Syrien, har SOSF vuxit till att bli en hjälpande organisation för 21 scoutkårer över hela Sverige.

– Idag är det ingen vanlig dag då vi ska fira 10 års jubileum. Jag är mycket stolt över de 10 år vi har kämpat och tagit oss hit där vi står idag, sade Munir Jabbor, Suryoyo Ortodoxa Scoutförbunds ordförande, till Telgenytt i samband med jubileumsfirandet.

Representanter från de syriska kyrkorna S:t Afrem och S:t Jakob
Foto: Shamash Oyal

Firandet markerade en decennium av glädje, gemenskap och kulturell tillhörighet, med ett program som inkluderade musikframträdanden från St. Jakobs och St. Eliyos musikavdelningar. Evenemanget lockade en stor skara deltagare, från scoutrepresentanter till familjer och vänner, samt företrädare för flera ortodoxa kyrkor i Södertälje, vilket underströk SOSF:s betydande inverkan på det lokala samhället.

Med över 1 300 medlemmar fördelade på 20 lokala kårer idag, har SOSF inte bara blivit en plattform för scouting och kulturell samvaro men även en viktig kanal för integration för dem som nyligen anlänt till Sverige.

Detta jubileum firades inte bara som en återblick på förbundets bedrifter under det senaste decenniet, utan även som en framtidssäkring av dess fortsatta uppdrag att förena, utbilda och inspirera den unga generationen inom den syrisk-ortodoxa gemenskapen.

Munir Jabbor, SOSF ordförande.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 23:45
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 23:50

NIF föll efter straffar – gick miste om bonuspoängen

image-7

Bitter förlust för NIF som inte kom upp i nivå i dagens match
Foto: Roland Osbeck

Det var en viktig match på förhand för bägge lagen som vill ta steget närmare ett nytt kontrakt i SSL, framför allt för Helsingborg som jagas av Karlstad som låg 1 poäng bakom inför omgång 22.

Ett styrkebesked för Helsingborg var att den rutinerade och tidigare landslagsspelaren Linus Nordgren gjorde comeback för ett par omgångar sedan och var även uppskriven i mötet mot NIF. Nordgren som har 3 VM guld bakom sig och gjort 673 poäng i SSL (grundserie) kom att bli en viktig pusselbit för hemmalaget. För NIF saknades Hampus Ahrén som saknades pga. en skada.

Den första perioden inleddes svajigt och kvalitén var inte den bästa där bägge lagen bjöd varandra på chanser. Det fanns helt klart utrymme för bättre spel och inget av lagen kom upp i nivå.
Det skulle vara Helsingborg som tog tag i matchpinnen när Simon Nilsson gjorde 1–0 efter 03.14. Filip Ceder som ersatte Ahrén såg till att leverera direkt när han med ett långskott ställer målvakten Mattias Qvarfordt i Helsingborg efter 09.49. 

#89 Sebastian Thorberg var en av NIFs bästa spelare mot Helsingborg
Foto: Roland Osbeck

Efter en fin frislagsvariant kunde Linus Bergström sikta in sig och sätta 2–1 i nättaket, otagbart för Orrmo efter 15:35. NIF kunde ge en snabb replik när Sebastian Thorberg stod för ett fint förarbete fram till Dennis Andersson som gjorde sitt första mål för Nykvarn efter 16:43. Ställningen stod sig perioden ut. Det var ingen högintensiv första period och bägge lagen hade helt klart mer att ge.

I den andra perioden fick återigen hemmalaget en bra start när den rutinerade Linus Nordgren håller sig framför mål och trycker dit 3–2 efter 30 sekunder. Sebastian Thorberg har varit en av spelarna för NIF som är otroligt stark med boll vilket man fick se vid 2–2 målet. Thorberg var klart en av Nykvarns bättre spelare idag med sitt sinne för att läsa spelet och erövra bollen på offensiv zon. NIF skulle till slut få utdelning när Liam Arvidsson bryter Helsingborgs uppspel som till slut hamnar hos Thorberg som tar sig förbi Qvarfordt i målet men vid skottögonblicket får han ett slag som gör att Thorberg missar målet. Domaren dömer straff och Kevin Rigogiannis kliver fram mot Qvarfordt som kvitterar till 3–3.

#91 Oscar Janthe fortsatt i fin form när han återigen stod med i matchprotokollet med sina 2 assist.
Foto: Per Wiklund

12.13 i den andra perioden åker Simon Nilsson ut 2 minuter för protest mot domslut vilket ger NIF chans att ta ledningen för första gången i matchen. NIF som har ett vasst powerplay med många vassa målskyttar skulle se till att luckra upp Helsingborgs boxplay när Oscar Janthe hittar över till Kevin Rigogiannis på bortre stolpen. Janthe som förlänger sin poängsvit för 10:e matchen i rad har verkligen hittat rätt under andra halvan av säsongen.

Kedjan med Oscar Janthe, Lucas Rigogiannis och Kevin Rigogiannis växte in i matchen och tog egna initiativ för att bryta mönstret vilket gav resultat.

Det märktes på Helsingborg att de blev mer påkopplade vid underläge då mycket stod på spel och det var Nordgren som skulle se till att dra med sig en utvisning efter en närkamp med Lucas Rigogiannis. Helsingborgs powerplay gick ut på att söka upp den vassa målskytten Christoffer Andersson men NIF:s försvarsspel lyckades täcka ner skotten. Till slut fick Helsingborg fart på bollen vilket fick NIF att inte riktigt hänga med när Christoffer Andersson återigen testade skott och denna gång letade bollen sig förbi försvararna och in bakom Lucas Orrmos första stolpe. 

Det var en jämn period där bägge lagen helt klart fick minimera misstagen för att inte låta sig straffas av snabba omställningar. Ställningen stod sig perioden ut men i den tredje perioden får hemmalaget med sig en utvisning efter att Liam Arvidsson gått in lite för hårt och delar ut en bentackling vilket sätter honom i utvisningsbåset.  Boxplay på nytt för NIF som har haft problem tidigare under säsongen men har de senaste matcherna förbättrat sin statistik. Denna gång fick Linus Nordgren stå och leta efter passningar rätt så ostört men NIF stod positionerade helt rätt och kunde hålla ut tills Arvidsson åter var på planen igen.

#27 Kevin Rigogiannis med ett nytt hattrick som gav 1 poäng till NIF.
Foto: Per Wiklund

Det hann knappt gå 1 minut efter att NIF klarat av utvisningen när det slarvades i uppspelet och Helsingborgs Linus Bergström kunde på egen hand sätta 5–4 bakom Lucas Orrmo. Ett misstag som kunde bli kostsamt för NIF i matchen men till slut kunde Kevin Rigogiannis fullborda sitt hattrick när han sätter 5–5 med 4 minuter kvar av matchen, assisterat av Oscar Janthe.  Slutminuterna ville inget av lagen slarva med bollen och matchen gick i stället till förlängning.

I förlängningen hade NIF ett par heta chanser att få med sig bonuspoängen men bommade vilket fick Helsingborg att kontra men Lucas Orrmo gör en monsterräddning för att hålla kvar NIF i matchen.
Matchen fick i stället gå till straffar.

Det skulle avgöras i den andra rundan där Markus Jonsson bommade sin straff och i stället kunde Helsingborgs klubblegend Linus Nordgren sätta den avgörande straffen och få med sig den viktiga bonuspoängen som kan vara avgörande för Helsingborg när säsongen summeras.

Tränaren Nicklas Hedstål om mötet mot Helsingborg och skadeläget på Hampus Ahrén:
– Jämn match som kunde gått åt båda hållen där vi har väldigt fina lägen att avgöra i sudden. Vi tar med oss en viktig poäng. Hampus har en mindre skada vi hoppas på spel inom kort.

Nästa match är söndagen den 3 mars mot Linköping i Furuborghallen kl.17:00

(Annonslänk)

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 19:25
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 19:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors