Företag i fokus:

Ökad omsättning bland spelbolag i Sverige

tarningar

Att intresset för spel om pengar ökat markant de senaste åren råder det inga tvivel om. Sedan den svenska spelmarknaden omreglerats har stora ökningar setts i spelbolagens nettoomsättning, och den senaste kvartalsrapporten från Spelinspektionen ger heller inga signaler på att trenden skulle stanna av.

Tvärtom så ökar spelbolagen fortsatt sin omsättning och speciellt syns denna ökning bland de bolag som erbjuder kommersiellt spel online. Det vill säga spel på casino- och vadhållningssajter online där tillväxten ökat med ca 3 procent under andra kvartalet 2022, jämfört med samma period förgående år. I siffror rör det sig om en förändring i omsättning från 4,1 miljarder svenska kronor under 2021, till 4,2 miljarder 2022.

Svårt att säga hur mycket som spenderas hos utländska casinon

Siffrorna för det senaste kvartalet återspeglar dock endast omsättningen hos svenska spelbolag, och återger alltså inte en full bild av hur mycket svenska spelare faktiskt spenderar på diverse spelsajter. Det är därför svårt att säga hur mycket mer pengar som går till utländska casino, som idag står utanför den svenska spelmarknaden, men lockar till sig många spelare dagligen.

Sedan 1 januari 2019, då den nya spellagen trädde i kraft, är endast licensierade spelbolag tillåtna på den svenska marknaden. Från att tidigare varit ett monopol, har Sverige nu öppnat upp för globala aktörer att få tillträde till den svenska marknaden. Kravet är att spelbolagen ansöker om en licens från Spelinspektionen och blir godkända.

Företagen ska bidra till att motverka spelproblem

Skälet till att det idag är krav på licens är för att skapa en tryggare miljö där spelbolagen har större skyldigheter gentemot spelare, och där spelarna själva även får ett mer övergripande konsumentskydd. Både när det kommer till spelproblem och övrig trygghet online. Något som innebär att spelbolagen ska ansvara för att minska de negativa konsekvenserna som kan uppstå vid överdrivet spelande, samt tillhandahålla säkra lösningar för registrering och betalning.

Bland annat ska spelbolagen proaktivt motverka spelrelaterade problem genom att ha en förbättrad översyn på spelarnas insättningar. Detta genom så kallade insättningsgränser som spelarna själva sätter vid ett första besök på spelplattformen. Dessutom ska samtliga licensierade casinon även tydligt uppvisa deras anslutning till Spelpaus.se, som är Spelinspektionens avstängningsregister. En plattform där konsumenter själva kan spärra sig från spel om pengar under en valfri period, dock som kortast under en månad.

Tillgänglighet – främsta skälet till ökad popularitet för casinon online

Att man valt att implementera striktare regler för spelbolagen att förhålla sig till, rotar sig i att spel på casinon online blivit alltmer tillgängliga. Något som också är det främsta skälet till att de ökat så pass mycket i popularitet.

Trots att nätcasinon funnits på marknaden länge är det först på senare tid som de fått ett ordentligt fäste på marknaden. Och till störst del tack vare digitaliseringens frammarsch där majoriteten av dagens casinon finns tillgängliga i mobilanpassade versioner eller som appar anpassade för både mobiltelefoner och surfplattor. Tillgängligheten online ger spelarna större och enklare tillgång till underhållning under dygnets alla timmar, såväl i hemmet som när de är på språng.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2022 13:16
Senast uppdaterad: 28 oktober 2022 13:17

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors