Företag i fokus:

Arbetslösheten i Södertälje faller mer än i andra kommuner

2022_01_arbetsformedlingen-fasadskylt1-scaled

Pressbild. Arbetsförmedlingen.

Samtliga kommuner i Stockholms län såg en minskande arbetslöshet i september.

Södertälje var en av de kommuner i länet där nedgången var störst.

Under september månad rapporterade Södertälje kommun en total arbetslöshet på 11,2 procent. Det är en minskning jämfört med samma tidpunkt i fjol (-1,3 procentenheter). Även i Stockholms län sjunker arbetslösheten .

Sett till antalet personer betyder det att 5 657 av 50 509 invånare i åldern 16 till 64 år i Södertälje kommun var inskrivna som arbetssökande – 911 personer färre än i september i fjol. 

Det är 17:e månaden i följd som arbetslösheten i Södertälje är lägre än den var under samma tidpunkt året innan. Sedan april 2021 har arbetslösheten gått ner från 12,9 till 11,2 procent.

Södertälje är inte den enda kommunen i Stockholms län där arbetslösheten går nedåt. Vi ser i själva verket just nu en nedgång i samtliga kommuner. Störst är minskningen i Sigtuna, där arbetslösheten sjunker med 1,6 procentenheter. I tabellen längre ner ser du utvecklingen i samtliga kommuner i länet. 

Även om arbetslösheten i Södertälje alltså minskar, så ligger den fortfarande över snittet i hela Stockholms län, 11,2 procent i kommunen, jämfört med 6,4 procent i hela länet. Ekerö har den lägsta arbetslösheten i länet, 3,1 procent, medan Botkyrka har den högsta på 11,3 procent.

För att Södertälje skulle komma ner i samma arbetslöshetsnivå som Ekerö skulle 4 091 personer behöva sysselsättas.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 oktober 2022 11:00
Senast uppdaterad: 20 oktober 2022 13:48

Ungdomar från LSS-boende stal bil – kraschade i diket

nycklar bilnycklar

Foto: Alexander Isa

Två ungdomar från ett antroposofiskt LSS-boende i Järna tog stal nycklarna till en bil och körde runt i två timmar innan de kraschade i ett dike. Personalen upptäckte först händelsen när polisen kontaktade boendet efter vittnesmål från allmänheten.

Det var den 16 juli som två ungdomar från LSS-boendet i Järna stal en bil på en nattlig utflykt. Ungdomarna lyckades stjäla bilnycklar som fanns inom boendet och begav sig sedan ut på vägarna. Trots att de var borta i två timmar och körde ner i ett dike, märkte personalen på boendet inte deras frånvaro förrän polisen kontaktade dem. Händelsen har lett till en lex Sarah-anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Konstaterade brister på boendet sedan tidigare.
I en tidigare händelse i år, drogs tillståndet för huvudmannens närliggande LSS-boende för barn tillbaka på grund av bristande förmåga att garantera barnens säkerhet. Lex Sarah-utredningen avslöjade att ungdomarna lämnade boendet utan att bli upptäckta av personalen, vilket pekar på en brist i övervakning och säkerhetsåtgärder.

Incidenten i juni har resulterat i att de nu har implementerat säkerhetsåtgärder för att förebygga att liknande händelser inträffar.

Bilrutinen kommer att uppdateras av ledningsgruppen till hösten. Fram till dess har boendet vidtagit åtgärder såsom att förbjuda muntlig delning av nyckelskåpskoden i närvaro av ungdomar. Om en kollega behöver koden måste de hänvisas till rätt instans eller få den skriftligen. Dessutom får de vita plastskydden till alkometern absolut inte lämnas kvar i bilen.

Åtgärderna syftar till att öka boendets säkerhet och förebygga liknande händelser i framtiden. Ungdomarna ska inte ha kommit till skada i samband med kraschen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 18:38

Kommunen och SL måste omgående agera i Glasberga

Buss Alex Ataseven

Arkivbild

Det är anmärkningsvärt att önskemålet om ökad turtäthet på linje 759 i Glasberga har ignorerats under så många år. Både SL och Södertälje kommun har uppenbarligen inte prioriterat detta ärende, vilket är frustrerande för oss som förlitar oss på kollektivtrafiken.

Boende i Glasberga har länge kämpat med att få gehör avseende busslinje 759, där det både har mailats och ringts till ansvariga, men där de flesta inte fått återkoppling eller i bästa fall fått standardsvar tillbaka; att trafikplanering är en ständig process som måste samverka för att genomföra en trafikförändring.

I dagens läge skapar den halvtimmesvisa busstrafiken under rusningstid problem för oss som resenärer. Överbefolkade bussar är en vanlig syn, och det är obekvämt att småbarnsföräldrar med barnvagnar inte alltid får plats.

”Situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga”

Med tre förskolor i området och en majoritet av Glasbergas ungefär 700 hushåll som barnfamiljer, är det tydligt att situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga, utan även de som måste transportera sina barn till förskolor och skolor utanför området.

Att införa 15-minuterstrafik under morgon- och kvällsrusningen (6:30-9:00 samt 16:00-18:00) skulle vara en nödvändig förbättring. Dessutom skulle detta steg inte bara lindra överbelastningen utan även ha positiva miljöeffekter. Om människor inte kan förlita sig på kollektivtrafiken kan det leda till ökad bilanvändning, vilket står i direkt motsats till SL:s uttalade klimatarbete.

Med tanke på att det skulle kräva endast nio extra bussturer för att genomföra detta, är det ett lågt pris att betala för den potentiella klimatvinsten. Vi uppmanar därför SL att ta dessa argument på allvar och överväga en omstrukturering av tidtabellen till 15-minuterstrafik. Det är hög tid att fokusera på passagerarnas behov och bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik i Glasberga.

Vi är många som kräver omedelbar förändring med ökad turtäthet på linje 759.

Glasbergabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2023 15:32
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 16:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors