Företag i fokus:

Hennes bok uppmärksammas stort – ”Känns fantastiskt”

311983316_2167809483407211_613153530846008665_n

Foton: Privata.

Teknologin utvecklas i en rasande fart, men vad har det för påverkan på oss människor?

I sin nya bok skildrar Södertäljebon Marianne Engman hur den yngre generation snabbt och enkelt navigerar sig fram, men den äldre generationen däremot har det inte lika lätt.

Efter väldigt många iakttagelser, främst i arbetslivet, har Engman upptäckt hur man själv måste ta ett stort ansvar för att följa med den moderna teknologin. I sin nya bok ”Din biljett till internet: kom i gång och förstå den moderna tekniken” får läsarna korta och enkla svar på vanliga frågor om den moderna tekniken.

Till Telgenytt berättar Marianne Engman att det tidigare krävdes en kurs, kanske en gång per år, för att klara sig, men den tiden är förbi. Tekniska verktyg och plattformar utvecklas hela tiden och enligt Engman behövs grundläggande kunskaper om både själva verktygen och även exempelvis datasäkerhet för att kunna arbeta på ett effektivt sätt.

Boken ”Din biljett till internet: kom i gång och förstå den moderna tekniken

– Det är många i arbetslivet som faktiskt inte kan förklara skillnaden på till exempel mobilt och fast bredband, som inte helt förstår vad molnlagring eller wifi betyder, eller som inte tänker tillräckligt mycket på datasäkerheten. Många som är i arbetslivet kan få en mer stabil grund att stå på samt några aha-upplevelser och tips när de läser min bok, säger Engman till Telgenytt.

Den äldre generationen är den grupp som drabbas hårdast då de inte hinner följa med utvecklingen. Samtidigt blir den ungdomar och den yngre generationen allt snabbare och kan bero på att de är födda under internet-eran och är duktiga på att använda tekniken.

Men samtidigt är ungdomarna mindre försiktigt om vilka länkar de klickar på och vilka appar de laddar ner. I sin bok berättar hon grundligt om datasäkerheten som är till stor nytta om vad som faktiskt gäller.

– Jag tror att många unga skulle behöva ta sig en funderare exempelvis på hur mycket personlig information de lägger ut på nätet. Stanna upp och ställ frågan ”Vad är det här för länk?” eller ”Vem ligger bakom den här appen? Varför vill de att jag ska fota mitt ansikte?”. Jag tror att kapitlen om datasäkerhet skulle kunna vara nyttig läsning för många, säger hon.

Men seniorerna har det inte lika enkelt med tekniken. Bland annat framgår det i Internetstiftelsens rapport, från 2020 om digitalt utanförskap, att nästan alla i Sverige använder internet, men att många behöver hjälp med att använda de digitala tjänsterna.

(Annonslänk)

– Jag besökte nyss ett café där man skulle skanna en QR-kod för att läsa menyn, betala med Swish och när beställningen var klar fick man ett sms. Jag känner väldigt många som inte skulle klara av att köpa en kopp kaffe på det caféet. För att klara av att använda olika tekniska verktyg måste man ha koll på det mest grundläggande. Men eftersom tekniken utvecklas så snabbt kommer sådana råd väldigt fort bli inaktuella, berättar Engman.

Men den utvecklande teknolog har även orsakat att många äldre drabbats av olika typer av bedrägerier och i sin bok på 149 sidor ger Engman bra tips på hur man kan tänka kring säkerheten. 

Den digitala sidan, BTJ, har gett boken varma rekommendationer och fantastiska recensioner. Bland annat skriver Lektör Nina Moritz på BTJ; – ”Boken är lättläst och pedagogiskt skriven med en positiv och peppande ton”.

Boken har fått stor uppmärksamhet sedan lansering. Hur känns framgångarna?

Känns jätteroligt! Feedbacken jag har fått från läsare har också varit jättepositiv. Många berättar att boken är den perfekta presenten! Vad ska man ge till den som redan har allt? Kanske blir lite tips och trix om den moderna tekniken den självklara julklappen i år, säger Marianne Engman.

Marianne Engman. Foto: Privat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2022 13:49
Senast uppdaterad: 21 oktober 2022 13:49

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors