Företag i fokus:

DEBATT: Boel Godner svartmålar hela Södertälje

Boel G

Foto: Shamash Oyal.

Boel Godner (S) skrev en debattartikel i DN den 8 oktober.

Först blev jag ledsen när jag läste debattartikeln sedan blev jag arg för att hon svartmålar hela Södertälje.

Godner skriver att det förekommit upplopp i olika stadsdelar, i plural, och stenkastning mot polis. Jag vill gärna få svar av Godner vilka upplopp och i vilka stadsdelar hon menar. När har Södertäljepolisen blivit utsatta för stenkastning. Ta gärna med årtal så att det blir tydligt.

Godner skriver också att arbete mot hederskultur är en av de förebyggande insatserna i kommunen. Detta för att tydliggöra att det handlar om människor med en annan bakgrund än henne själv, för att på så sätt säkerställa att läsaren förstår att det handlar om utomnordiska individer. Jag har i vart fall inte sett tendenser till hederskultur i vår stad, Godner överdriver.

Godner har en förmåga att överdramatisera allt som händer i Södertälje och helst ska det göras i riksmedia för att visa att hennes stad är Sveriges Chicago på 1920-talet. Och självklart vill hon få lite mer pengar till sin skattkista.

”Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt”

Hon skriver vidare att det var kaos i Södertälje för 10-15 år sedan och att vakter med skyddsvästar stod utanför krogarna. Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt och en del av ordningsvakternas utrustning och detta gäller inte bara i Södertälje, utan i hela Sverige. Varför Godner väljer att lyfta upp incidenter minst ett decennium tillbaka i tiden är ett mysterium.

Godner vill ge en bild av pågående kaos och laglöshet i alla led i vår stad. Och att alla är inblandade, därav förvränger hon sanningen. Det finns undertoner av rasism i den Godnerska debattartikeln. Hon förtalar halva befolkningen i vårt Södertälje, Godner har skapat en Vi och Ni mentalitet i vår stad.

Skribenten anser att kommunstyrelsens ordförande svärtar ned Södertälje medvetet.

Godner skriver vidare att hon vill återgå till att den kommunala förköpsrätten för alla fastigheter ska gälla. Det vill säga att alla som ska köpa sig ett hus ska bli godkända av Godner själv. En maktfullkomlighet utan dess like. Medborgarnas fri- och rättigheter ska begränsas ännu mer och mer makt ska åtnjutas av borgmästaren Godner.

Godner vill även ha tillbaka allmän värnplikt, skriver hon, för att det är den bästa integrationsinsatsen. Här visar hon återigen med tydlighet att det handlar om folk med annan bakgrund då hon pratar om integration. Folkets fria vilja ska än en gång begränsas, de ska inte få välja utan det ska vara obligatoriskt. Godners bästa integrationsförslag låter som ett förslag som skulle kunna vara skrivet av Vladimir Putin eller Kim Jong-un.

”Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar”

Initiativet Tryggare Södertälje har bemött Godners artikel, bla. annat i Telgenytt. Debattörerna menar att Godners artikel är direkt rasistisk. Två av de som skrivit under artikeln är uttalade socialdemokrater, Besim Aho och Sonya Aho. De andra är Birgitta Kaya och Polin Shahho. Alla fyra är ordföranden i kyrkor och föreningar. Tillsammans representerar debattörerna en majoritet av den Assyriska/Syrianska populationen i Södertälje. Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar.

(Annonslänk)

Godner läxar upp ledarna för Initiativet Tryggare Södertälje i en replik i Telgenytt, där hon skriver att deras grova övertramp skrivits i affekt. Godner kan inte förstå att hon får kritik från egna led och av goda människor i samhället. Godner kan inte heller förstå att av de 50 000 församlingsmedlemmarna så är det inte ens en promille som är kriminella. Godner verkar inte heller förstå att hon svartmålar och stämplar en hel folkgrupp i sin debattartikel. Godner verkar inte ha insikt i att hon sårar vanliga hederliga medborgare med sina utpekanden. Och att svartmålning av staden träffar alla som bor i Södertälje. Godner verkar inte heller förstå att hennes artikel är direkt rasistisk och träffar helt fel.

Den Godnerska organiserade diskrimineringen av Södertälje och folkgruppen fortsätter oavbrutet.

”Det är Godner själv som gör det grova övertrampet”

Det är Godner själv som gör det grova övertrampet genom att svärta ned vår stad medvetet. Hon tar upp gammalt skit som hände för 15 år sedan och sammanfattar det i en debattartikel i DN och får det att låta som att vår stad är genomrutten och att alla, läs nysvenskar, som bor i staden är kriminella. Det märks att valåret är över, Godner har tagit av sig silkesvantarna och svingar hejvilt mot folket och staden som avlönar henne och hennes lakejer.

En normalfuntad borgmästare lyfter upp det som är bra i sin stad och berättar i positiva ordalag om sin hemkommun. Men nej inte Godner, hon vet att man då inte får plats i riksmedia och inte heller några pengar från regeringen.

Avslutningsvis, vill jag uppmana socialdemokratiska ledamöter i kommunfullmäktige att gå över till Södertälje Alliansen. Gör Godner en tjänst och hjälp henne ned från den höga tronen hon sitter på, och vägrar släppa.

Kommunanställd

Läs även: – Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2022 16:41
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

DEBATT: Bankbedrägerier finansierar kriminella verksamheter

BankID bank kort

Foto: Alexander Isa

Bankbedrägerierna uppgår till 600 miljoner kronor på årsbasis, vilket bankernas slapphänthet i hög grad bidrar till. En lukrativ kriminell verksamhet med låga straff, där spararnas pengar går till skjutvapen, ammunition och narkotika. Politiken behöver därför göra det dyrt för bankerna att inte sätta stopp för bankbedrägerierna.

Villaägarnas Riksförbund har låtit göra en undersökning, där det framgår att den tekniska banksäkerheten på bankernas bankkonton är god så länge du inte blir lurad av en bedragare. Blir du lurad, är det dock inget som hindrar bedragaren från att tömma ditt bankkonto.

Bankerna skulle dock kunna hindra en bedragare, som har lurat dig. Till exempel med inställningsbara överföringsbegränsningar och överföringsfördröjningar. Men det är inget som bankerna har brytt sig om.

Det är därför inga problem för en bedragare att tömma den lurades bankkonto genom överföringar till ett stort antal främmande personer. I praktiken är därför bankerna möjliggörare av bankbedrägerierna, då de har verktygen att förhindra bankbedrägerierna, men avstår från att stoppa dem.

Vad som ytterligare sänker bankernas ambition, är nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden. Den innebär att när kunderna lurats att själva swisha över pengarna, får de själva bära hela förlusten. En praxis som enligt Villaägarnas förmenande strider mot HD-domen förra året som lade ett större ansvar för bedrägerierna på bankerna. Men stöder bankernas tes att bankbedrägerierna är kundernas fel.

(Annonslänk)

Banksäkerhet som hindrar bankbedrägerier, när någon har blivit lurad, är en fråga om vilja. Så länge de svenska bankerna saknar tillräcklig vilja att göra något åt bedrägerierna och politikerna inte agerar, lär det inte hända något.

”Vaccinera dig själv mot bankbedrägerier genom att lämna din fullservicebank”

Oavsett vilken åsikt man har om bankbedrägerier, går det inte att komma ifrån att de är en betydande finansieringskälla för den organiserade brottsligheten. Om gängvåldet ska minska, behöver politiken sätta press på bankerna att minska bankbedrägerierna, så att gängens finansieringsmöjligheter av kriminella aktiviteter försvåras. 

Det är naturligt att fokusera på vem som höll i avtryckaren vid senaste skjutningen, vem som blev skjuten och vad motivet var. Men frågorna om varifrån pengarna till vapnen och ammunitionen kom från, behöver också ställas.

Det kan vara lämpligt att riksdag och regering kallar till sig bankerna för samtal inför utsikterna om ny ekonomiskt kännbar lagstiftning som sätter tillräcklig press på bankerna att åtgärda bankbedrägerierna. Det går inte att se bankbedrägerierna som något isolerat småbrottsfenomen utan det är i allra högsta grad en del i ett betydande samhällsproblem, där skjutningarna är ett av symptomen.

I vår undersökning framkom att flera nischbanker inte tillåter överföringar till annat än egna konton på annan bank. Du kan därför vaccinera dig själv mot bankbedrägerier genom att lämna din fullservicebank. Om du har dina huvudsakliga bankmedel på en nischbank och medel för den dagliga livsföringen på en fullservicebank, kan en bedragare endast komma åt de mindre bankmedlen i fullservicebanken. Realistiskt sett lär dock det här inte medföra strömhopp av bankkunder från fullservicebankerna, då rörligheten mellan bankerna är låg. Men om politikerna sätter press på bankerna att minska bankbedrägerierna, kan det förhoppningsvis bidra till att bankerna att börja vidta åtgärder.

Ulf Stenberg
chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund

Läs även: Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 augusti 2023 10:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

4 av 10 gravida kvinnor använder bilbältet felaktigt

Pexels Bil Bälte

Foto: Pexels

En rapport från Riksförbundet M Sverige visar att 4 av 10 gravida kvinnor använder bilbältet felaktigt. För att maximera skyddet uppmanas gravida kvinnor att undvika att ha bältet över magen.

Bältet är utformat för att skydda och fördela belastningen vid en kollision och kan minska risken för allvarliga skador med upp till 50 procent.

Enligt Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, bör höftbältet sitta så lågt som möjligt under magen och vara åtdraget mot höfterna. Diagonalbältet ska löpa tätt mot axeln, mellan brösten och ned vid sidan av magen. Trots att det kan upplevas obekvämt för gravida kvinnor är det viktigt att vara noggrann med bältet förklarar hon.

Enligt en undersökning utförd av Chalmers och Folksam använder 99 procent av de gravida bilbälte, men endast 34 procent följer rekommendationerna korrekt. Samtidigt har endast var tredje kvinna fått information om hur bältet under graviditeten ska användas på rätt sätt.

– Det är inte bra att kunskapen är så låg, därför tycker vi att mödravårdscentralerna och myndigheter bör åläggas att informera gravida om korrekt bältesanvändning, säger Heléne Lilja.

Illustration: Försäkringsbolaget Folksam.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 23:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors