Företag i fokus:

DEBATT: Boel Godner svartmålar hela Södertälje

Boel G

Foto: Shamash Oyal.

Boel Godner (S) skrev en debattartikel i DN den 8 oktober.

Först blev jag ledsen när jag läste debattartikeln sedan blev jag arg för att hon svartmålar hela Södertälje.

Godner skriver att det förekommit upplopp i olika stadsdelar, i plural, och stenkastning mot polis. Jag vill gärna få svar av Godner vilka upplopp och i vilka stadsdelar hon menar. När har Södertäljepolisen blivit utsatta för stenkastning. Ta gärna med årtal så att det blir tydligt.

Godner skriver också att arbete mot hederskultur är en av de förebyggande insatserna i kommunen. Detta för att tydliggöra att det handlar om människor med en annan bakgrund än henne själv, för att på så sätt säkerställa att läsaren förstår att det handlar om utomnordiska individer. Jag har i vart fall inte sett tendenser till hederskultur i vår stad, Godner överdriver.

Godner har en förmåga att överdramatisera allt som händer i Södertälje och helst ska det göras i riksmedia för att visa att hennes stad är Sveriges Chicago på 1920-talet. Och självklart vill hon få lite mer pengar till sin skattkista.

”Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt”

Hon skriver vidare att det var kaos i Södertälje för 10-15 år sedan och att vakter med skyddsvästar stod utanför krogarna. Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt och en del av ordningsvakternas utrustning och detta gäller inte bara i Södertälje, utan i hela Sverige. Varför Godner väljer att lyfta upp incidenter minst ett decennium tillbaka i tiden är ett mysterium.

Godner vill ge en bild av pågående kaos och laglöshet i alla led i vår stad. Och att alla är inblandade, därav förvränger hon sanningen. Det finns undertoner av rasism i den Godnerska debattartikeln. Hon förtalar halva befolkningen i vårt Södertälje, Godner har skapat en Vi och Ni mentalitet i vår stad.

Skribenten anser att kommunstyrelsens ordförande svärtar ned Södertälje medvetet.

Godner skriver vidare att hon vill återgå till att den kommunala förköpsrätten för alla fastigheter ska gälla. Det vill säga att alla som ska köpa sig ett hus ska bli godkända av Godner själv. En maktfullkomlighet utan dess like. Medborgarnas fri- och rättigheter ska begränsas ännu mer och mer makt ska åtnjutas av borgmästaren Godner.

Godner vill även ha tillbaka allmän värnplikt, skriver hon, för att det är den bästa integrationsinsatsen. Här visar hon återigen med tydlighet att det handlar om folk med annan bakgrund då hon pratar om integration. Folkets fria vilja ska än en gång begränsas, de ska inte få välja utan det ska vara obligatoriskt. Godners bästa integrationsförslag låter som ett förslag som skulle kunna vara skrivet av Vladimir Putin eller Kim Jong-un.

”Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar”

Initiativet Tryggare Södertälje har bemött Godners artikel, bla. annat i Telgenytt. Debattörerna menar att Godners artikel är direkt rasistisk. Två av de som skrivit under artikeln är uttalade socialdemokrater, Besim Aho och Sonya Aho. De andra är Birgitta Kaya och Polin Shahho. Alla fyra är ordföranden i kyrkor och föreningar. Tillsammans representerar debattörerna en majoritet av den Assyriska/Syrianska populationen i Södertälje. Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar.

(Annonslänk)

Godner läxar upp ledarna för Initiativet Tryggare Södertälje i en replik i Telgenytt, där hon skriver att deras grova övertramp skrivits i affekt. Godner kan inte förstå att hon får kritik från egna led och av goda människor i samhället. Godner kan inte heller förstå att av de 50 000 församlingsmedlemmarna så är det inte ens en promille som är kriminella. Godner verkar inte heller förstå att hon svartmålar och stämplar en hel folkgrupp i sin debattartikel. Godner verkar inte ha insikt i att hon sårar vanliga hederliga medborgare med sina utpekanden. Och att svartmålning av staden träffar alla som bor i Södertälje. Godner verkar inte heller förstå att hennes artikel är direkt rasistisk och träffar helt fel.

Den Godnerska organiserade diskrimineringen av Södertälje och folkgruppen fortsätter oavbrutet.

”Det är Godner själv som gör det grova övertrampet”

Det är Godner själv som gör det grova övertrampet genom att svärta ned vår stad medvetet. Hon tar upp gammalt skit som hände för 15 år sedan och sammanfattar det i en debattartikel i DN och får det att låta som att vår stad är genomrutten och att alla, läs nysvenskar, som bor i staden är kriminella. Det märks att valåret är över, Godner har tagit av sig silkesvantarna och svingar hejvilt mot folket och staden som avlönar henne och hennes lakejer.

En normalfuntad borgmästare lyfter upp det som är bra i sin stad och berättar i positiva ordalag om sin hemkommun. Men nej inte Godner, hon vet att man då inte får plats i riksmedia och inte heller några pengar från regeringen.

Avslutningsvis, vill jag uppmana socialdemokratiska ledamöter i kommunfullmäktige att gå över till Södertälje Alliansen. Gör Godner en tjänst och hjälp henne ned från den höga tronen hon sitter på, och vägrar släppa.

Kommunanställd

Läs även: – Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2022 16:41
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors