Företag i fokus:

DEBATT: Boel Godner svartmålar hela Södertälje

Boel G

Foto: Shamash Oyal.

Boel Godner (S) skrev en debattartikel i DN den 8 oktober.

Först blev jag ledsen när jag läste debattartikeln sedan blev jag arg för att hon svartmålar hela Södertälje.

Godner skriver att det förekommit upplopp i olika stadsdelar, i plural, och stenkastning mot polis. Jag vill gärna få svar av Godner vilka upplopp och i vilka stadsdelar hon menar. När har Södertäljepolisen blivit utsatta för stenkastning. Ta gärna med årtal så att det blir tydligt.

Godner skriver också att arbete mot hederskultur är en av de förebyggande insatserna i kommunen. Detta för att tydliggöra att det handlar om människor med en annan bakgrund än henne själv, för att på så sätt säkerställa att läsaren förstår att det handlar om utomnordiska individer. Jag har i vart fall inte sett tendenser till hederskultur i vår stad, Godner överdriver.

Godner har en förmåga att överdramatisera allt som händer i Södertälje och helst ska det göras i riksmedia för att visa att hennes stad är Sveriges Chicago på 1920-talet. Och självklart vill hon få lite mer pengar till sin skattkista.

”Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt”

Hon skriver vidare att det var kaos i Södertälje för 10-15 år sedan och att vakter med skyddsvästar stod utanför krogarna. Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt och en del av ordningsvakternas utrustning och detta gäller inte bara i Södertälje, utan i hela Sverige. Varför Godner väljer att lyfta upp incidenter minst ett decennium tillbaka i tiden är ett mysterium.

Godner vill ge en bild av pågående kaos och laglöshet i alla led i vår stad. Och att alla är inblandade, därav förvränger hon sanningen. Det finns undertoner av rasism i den Godnerska debattartikeln. Hon förtalar halva befolkningen i vårt Södertälje, Godner har skapat en Vi och Ni mentalitet i vår stad.

Skribenten anser att kommunstyrelsens ordförande svärtar ned Södertälje medvetet.

Godner skriver vidare att hon vill återgå till att den kommunala förköpsrätten för alla fastigheter ska gälla. Det vill säga att alla som ska köpa sig ett hus ska bli godkända av Godner själv. En maktfullkomlighet utan dess like. Medborgarnas fri- och rättigheter ska begränsas ännu mer och mer makt ska åtnjutas av borgmästaren Godner.

Godner vill även ha tillbaka allmän värnplikt, skriver hon, för att det är den bästa integrationsinsatsen. Här visar hon återigen med tydlighet att det handlar om folk med annan bakgrund då hon pratar om integration. Folkets fria vilja ska än en gång begränsas, de ska inte få välja utan det ska vara obligatoriskt. Godners bästa integrationsförslag låter som ett förslag som skulle kunna vara skrivet av Vladimir Putin eller Kim Jong-un.

”Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar”

Initiativet Tryggare Södertälje har bemött Godners artikel, bla. annat i Telgenytt. Debattörerna menar att Godners artikel är direkt rasistisk. Två av de som skrivit under artikeln är uttalade socialdemokrater, Besim Aho och Sonya Aho. De andra är Birgitta Kaya och Polin Shahho. Alla fyra är ordföranden i kyrkor och föreningar. Tillsammans representerar debattörerna en majoritet av den Assyriska/Syrianska populationen i Södertälje. Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar.

(Annonslänk)

Godner läxar upp ledarna för Initiativet Tryggare Södertälje i en replik i Telgenytt, där hon skriver att deras grova övertramp skrivits i affekt. Godner kan inte förstå att hon får kritik från egna led och av goda människor i samhället. Godner kan inte heller förstå att av de 50 000 församlingsmedlemmarna så är det inte ens en promille som är kriminella. Godner verkar inte heller förstå att hon svartmålar och stämplar en hel folkgrupp i sin debattartikel. Godner verkar inte ha insikt i att hon sårar vanliga hederliga medborgare med sina utpekanden. Och att svartmålning av staden träffar alla som bor i Södertälje. Godner verkar inte heller förstå att hennes artikel är direkt rasistisk och träffar helt fel.

Den Godnerska organiserade diskrimineringen av Södertälje och folkgruppen fortsätter oavbrutet.

”Det är Godner själv som gör det grova övertrampet”

Det är Godner själv som gör det grova övertrampet genom att svärta ned vår stad medvetet. Hon tar upp gammalt skit som hände för 15 år sedan och sammanfattar det i en debattartikel i DN och får det att låta som att vår stad är genomrutten och att alla, läs nysvenskar, som bor i staden är kriminella. Det märks att valåret är över, Godner har tagit av sig silkesvantarna och svingar hejvilt mot folket och staden som avlönar henne och hennes lakejer.

En normalfuntad borgmästare lyfter upp det som är bra i sin stad och berättar i positiva ordalag om sin hemkommun. Men nej inte Godner, hon vet att man då inte får plats i riksmedia och inte heller några pengar från regeringen.

Avslutningsvis, vill jag uppmana socialdemokratiska ledamöter i kommunfullmäktige att gå över till Södertälje Alliansen. Gör Godner en tjänst och hjälp henne ned från den höga tronen hon sitter på, och vägrar släppa.

Kommunanställd

Läs även: – Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2022 16:41
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

SENASTE NYTT: Kraftig explosion i Geneta

5B026443-F91A-496F-B477-4923D4E63068

Foto: Alexander Isa

En kraftig explosion har inträffat i Geneta i ett flerbostadshus. Explosionen ska ha inträffat på sjätte våningen.

Skadeläget är i nuläget oklart men en ambulanshelikopter är tillkallad till platsen.

Texten uppdateras:

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 23:27
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 02:22

De bildar en ny akademi inom padel och tennis i Södertälje

Yerko-Musse

Yerko Muller, klubbchef på Södertälje PTK och Musse Kilickiran, klubbchef på Södertälje Padel.

Tennistränaren Yerko Muller och klubbchefen på Södertälje Padel, Musse Kilickiran, krokar arm i ett nytt samarbete. En gemensam akademi och förening har bildats för att stärka racketssporten i Södertälje.

– Vår ambition är att denna akademi kommer att utgöra en viktig plattform för utveckling och tillväxt inom padel för entusiaster, oavsett ålder och erfarenhet, säger Musse Kilickiran till Telgenytt.

Södertälje Padel och Södertälje Padel & Tennisklubb, SPTK, inleder ett nytt samarbete för att främja padel- och racketsporten och öka spelglädjen för sina gemensamma medlemmar.

Södertälje Padel & Tennisklubb, som sedan lång tid tillbaka leds av Yerko Müller, kommer att ta ansvar för ungdoms- och föreningsverksamheten i Södertälje Padels lokaler. Müller har en imponerande erfarenhet inom tennisen, med över 30 års engagemang i att lära ut sporten till barn, ungdomar och elitsatsande talanger i Södertälje. Nu kommer han att leda det nya samarbetet som redan har startat i höst.

– Södertälje har en stark och historiskt stark koppling till racketsport och vi är glada att få hjälpa Södertälje Padel med vår expertis och allt vi lärt oss genom åren vi byggt upp en av Sveriges främsta tennisklubbar, säger Yerko Müller, klubbchef på Södertälje PTK.

(Annonslänk)

Genom detta samarbete förenar klubbarna det bästa av två världar. Tennisens infrastruktur, som har byggts upp under årtionden med metodik, filosofi och stark administration, kombineras med padelns breda målgrupp och stora lokaler för att attrahera spelare i alla åldrar och från olika delar av Södertälje.

– Vi har länge velat bygga en egen förening och har en stor efterfrågan på gruppträningar, barn- och ungdomsverksamhet men även elitsatsningar. Uppdraget har stundtals känts för omfattande får vår organisation, men genom att sammarbeta med Yerko och tennisens fina team så kan vi istället fokusera på att hjälpa till att stötta och marknadsföra satsningen. Det blir en win-win, säger Kilickiran.

Samarbetet ger medlemmarna även möjlighet att utvecklas inom både padel och tennis. Inledningsvis kommer fokus ligga på barn- och ungdomsverksamhet, för att sedan öppna upp för vuxenverksamhet och elitsatsningar.

– Med Yerkos expertis och engagemang ser vi fram emot att erbjuda en förstklassig utbildning och träningsmiljö för våra medlemmar och förhoppningsvis också för padelentusiaster runtom i landet, säger Musse Kilickiran.

Samarbetet påbörjades redan i juli och anmälan för höstens verksamhet har nu öppnat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 22:30
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors