Företag i fokus:

Debatt: Boel Godner (S) – Övertampet skrivs i affekt

Boel

Boel Godner(S), kommunstyrelsens ordförande.

I en artikel som publicerats på flera ställen skriver Besim Aho, Sonya Aho, Birgitta Kaya och Polin Shahho om en debattartikel som jag skrivit på DN Debatt om den grova organiserade brottsligheten i Södertälje.

De menar att jag svärtar ner kommunen genom att berätta vad som sker här, hur vi hanterar det och vad staten/regeringen kan hjälpa oss med. Det är dock inte jag som svärtar ner kommunen, det är den organiserade brottsligheten. Jag är övertygad om att det är rätt och viktigt att prata om de problem som Södertälje har och inte sopa dem under mattan. 

Skribenterna påstår också att det finns en ”underliggande rasism” och ”utpekanden” i min artikel. Det finns inget av det i min artikel och det finns det aldrig i något jag säger eller skriver. Jag är helt trygg i mina grundvärderingar om alla människors lika värde. Jag blir både ledsen och förvånad över att artikelförfattarna som jag fört samtal med många gånger om riktigt svåra frågor ändå anklagar mig för det. Det de skriver ger dessutom en skev bild av det viktiga arbete Södertälje kommun gör tillsammans med Polisen och andra myndigheter som alltid byggt på offentlighet.

Birgitta Kaya och Sonya Aho från Initiativet tryggare Södertälje. Foto: Shamash Oyal.

Jag väljer ändå att se det grova övertrampet i deras artikel som något som just ett övertramp. Jag tänker att det skrivits i affekt, i ilskan och sorgen över de mord och skjutningar som skett i Södertälje de senaste veckorna. Vi bär alla på en oro men den får inte ta ifrån oss engagemanget för vår fina kommun. Det är viktigt att vi kan gå vidare med det viktiga som de också skriver om, nämligen vikten av samling och samarbete för att göra Södertälje till en tryggare plats.

Det kan vi bara åstadkomma tillsammans och alla goda krafter behöver kliva fram. Jag tar därför fasta på den vilja till samarbete som artikelförfattarna tydligt skriver om. Jag ser fram emot samarbete med såväl alla politiska partier som företag och civilsamhället i dessa för Södertälje extremt viktiga frågor.

Södertälje är en jättefin stad/kommun med en tusenårig historia. Här finns viktiga tillverknings- och exportindustrier, tusentals småföretag, ståtliga kyrkor, människor från olika delar av världen, landsbygd, stadsmiljö och en vacker gammal stadskärna med Marens vattenspegel mitt i centrum. Det är Björn Borgs hemstad och här finns idrott både på elitnivå och med bredd. Företag etablerar sig här, bostäder byggs och Södertälje växer snabbt.

De allra flesta av oss gör rätt för sig och bidrar till samhällets och kommunens utveckling. Jag älskar vår stad och jag står alltid på Södertäljes sida.

Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande.

Läs även – Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2022 09:41
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors