Företag i fokus:

Debatt: Boel Godner (S) – Övertampet skrivs i affekt

Boel

Boel Godner(S), kommunstyrelsens ordförande.

I en artikel som publicerats på flera ställen skriver Besim Aho, Sonya Aho, Birgitta Kaya och Polin Shahho om en debattartikel som jag skrivit på DN Debatt om den grova organiserade brottsligheten i Södertälje.

De menar att jag svärtar ner kommunen genom att berätta vad som sker här, hur vi hanterar det och vad staten/regeringen kan hjälpa oss med. Det är dock inte jag som svärtar ner kommunen, det är den organiserade brottsligheten. Jag är övertygad om att det är rätt och viktigt att prata om de problem som Södertälje har och inte sopa dem under mattan. 

Skribenterna påstår också att det finns en ”underliggande rasism” och ”utpekanden” i min artikel. Det finns inget av det i min artikel och det finns det aldrig i något jag säger eller skriver. Jag är helt trygg i mina grundvärderingar om alla människors lika värde. Jag blir både ledsen och förvånad över att artikelförfattarna som jag fört samtal med många gånger om riktigt svåra frågor ändå anklagar mig för det. Det de skriver ger dessutom en skev bild av det viktiga arbete Södertälje kommun gör tillsammans med Polisen och andra myndigheter som alltid byggt på offentlighet.

Birgitta Kaya och Sonya Aho från Initiativet tryggare Södertälje. Foto: Shamash Oyal.

Jag väljer ändå att se det grova övertrampet i deras artikel som något som just ett övertramp. Jag tänker att det skrivits i affekt, i ilskan och sorgen över de mord och skjutningar som skett i Södertälje de senaste veckorna. Vi bär alla på en oro men den får inte ta ifrån oss engagemanget för vår fina kommun. Det är viktigt att vi kan gå vidare med det viktiga som de också skriver om, nämligen vikten av samling och samarbete för att göra Södertälje till en tryggare plats.

Det kan vi bara åstadkomma tillsammans och alla goda krafter behöver kliva fram. Jag tar därför fasta på den vilja till samarbete som artikelförfattarna tydligt skriver om. Jag ser fram emot samarbete med såväl alla politiska partier som företag och civilsamhället i dessa för Södertälje extremt viktiga frågor.

Södertälje är en jättefin stad/kommun med en tusenårig historia. Här finns viktiga tillverknings- och exportindustrier, tusentals småföretag, ståtliga kyrkor, människor från olika delar av världen, landsbygd, stadsmiljö och en vacker gammal stadskärna med Marens vattenspegel mitt i centrum. Det är Björn Borgs hemstad och här finns idrott både på elitnivå och med bredd. Företag etablerar sig här, bostäder byggs och Södertälje växer snabbt.

De allra flesta av oss gör rätt för sig och bidrar till samhällets och kommunens utveckling. Jag älskar vår stad och jag står alltid på Södertäljes sida.

Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande.

Läs även – Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2022 09:41
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Fordon voltade vid Nykvarn – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen nära Nykvarn, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Enligt polisens uppgifter blev en äldre man fastklämd och fördes senare till sjukhus.

En man i 70-års ålder skadades i en singelolycka på väg 576 nära Nykvarn. Olyckan inträffade strax efter klockan 17 på onsdagen när han blev fastklämd efter att hans fordon voltade. Räddningspersonal lyckades få ut mannen från bilen, men skadeläget är i nuläget oklart. Den äldre mannen har förts till sjukhus för vidare kontroll.

I samband med olyckan var vägen svåråtkomlig i båda riktningarna, men kort efter incidenten kunde vägen öppnas upp för trafik och fordonet bärgades från platsen.

Enligt polisen kommer en anmälan om vårdslöshet att upprättas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 18:20
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 18:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors