Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Han donerade hela vinstsumman till välgörenhet

148E203F-829D-4CFF-B42B-F7FB624C7607

Södertäljebon Eli Elias.
Foto: Privata

Efter en svår olycka som nästan kostade honom karriären, har Södertäljebon och kampsportaren Eli Elias gjort en anmärkningsvärd återkomst. Trots sjukhusbesök för njursten och Corona-symptom inför sin senaste match, säkrade Elias en imponerande seger och donerade sedan hela prissumman till barncancerfonden.

Södertäljebon Eli Elias, som sommaren 2021 drabbades av en allvarlig arbetsplatsolycka. När flera trodde att karriären var över lyckades han kämpa sig tillbaka till toppen av sporten han älskar. Hans resa tillbaka har krönts med framgångar, senast vid en gala i Bromma där han stod som segrare för andra gången i rad i sin kampsportskarriär.

Eli Elias besegrade Malmöbaserade kampsportaren, Hamid Tawana, i den tredje ronden.
Foto: Privat

– Det kändes sjukt bra eftersom jag visste att jag inte kunde gå fullt ut på alla cylindrar om man säger så, Eli Elias till Telgenytt.

Inför matchen stötte Elias på flera hinder, inklusive sjukhusbesök för njursten och symtom på Corona. Trots dessa utmaningar steg han in i ringen och mötte Hamid Tawana från Malmö. Efter en tuff och envis kamp kunde Elias i den tredje ronden säkra sin segern.

I en gest av oerhörd generositet valde Elias att donera hela sitt pris, 67 000 kronor, som han erhållit från matchen och sponsorer, till barncancerfonden. Denna handling av välgörenhet visar på en kämpe med ett stort hjärta, som inte bara slåss för egna segrar utan också för att göra skillnad i andra människors liv.

– När det gäller summan och donationen så var det faktiskt något som jag hade lovat mig själv. Efter att jag var inlagd på sjukhus så fick jag träffa en hel del unga människor som gick igenom med en hel del motgångar och andra bekymmer i livets gång. Jag bestämde mig där och då för att göra så gott jag kan bara för att liva upp glädjen ännu mer. Jag är inte i behov utav prispengarna så är det bara. Vill tacka Patrik och Linus som jobbar under Barncancerfonden och som har gjort detta möjligt och alla företag samt sponsorer som har varit en del av resan, tack åter igen, säger Elias.

Eli Elias donerade hela vinstsumman till välgörenhet.
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 14:46
Senast uppdaterad: 1 april 2024 14:46

Gymnasiet i Södertälje banar väg för framtiden

IMG_0181

Foto: Kartor

NTI Gymnasiet står i framkant och banar väg för framtiden. Gymnasiet i Södertälje blir en av de första skolorna att erbjuda AI-kurser redan nästa läsår.

Från och med hösten 2024 kommer gymnasieelever på NTI Gymnasiet i Södertälje att kunna fördjupa sig i artificiell intelligens, tack vare Skolverkets beslut att införa AI som ett nytt ämne. Denna utveckling möjliggör för skolor över hela Sverige att integrera AI-kurser i befintliga utbildningsprogram eller som ett fristående val. För elever inom el- och energi- samt teknikprogrammet i Södertälje, innebär detta en unik möjlighet att ligga i framkant inom teknik och innovation.

– De nya kurserna kommer att ge eleverna möjlighet att ligga i framkant och förhoppningsvis också öka intresset för vidare studier inom teknik och matematik. Det finns en stor nyfikenhet, både bland våra nuvarande elever och bland de elever som söker sig hit till nästa läsår, säger Malin Gustafsson, rektor på NTI Gymnasiet i Södertälje. 

(Annonslänk)

Förberedelserna är redan i full gång, med målet att utrusta eleverna med kunskaper inte bara i AI-teknikens funktioner, utan även dess samhälleliga påverkan och etiska dimensioner. Rektor Malin Gustafsson understryker vikten av dessa kunskaper för framtiden och hur de kan bidra till elevernas förmåga till problemlösning inom olika områden.

NTI Gymnasiets engagemang i teknik och innovation sträcker sig bortom klassrummen, med makerspaces som ger eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa och utveckla sina idéer. Skolchef Erik Isakson betonar vikten av detta praktiska lärande för att öka elevernas intresse för teknik och programmering, i hopp om att inspirera fler att välja en framtid inom ingenjörsyrket – ett område där Sverige idag upplever en akut brist.

– Hos oss ska eleverna få chans att tillämpa sina kunskaper i praktiken, inte bara studera ämnena från ett teoretiskt perspektiv. Våra teknikutbildningar blir både relevanta och mer intressanta, samtidigt ger vi våra elever ett försprång inför vidare studier på tekniska högskolor i framtiden, säger Erik Isakson.

Initiativet från NTI Gymnasiet i Södertälje möter inte bara det ökade behovet av tekniskt kunniga yrkespersoner i landet, utan svarar också på det starka intresset för AI bland gymnasieelever. Med dessa nya kurser tar skolan ett viktigt steg mot att förbereda nästa generations arbetskraft för en framtid där AI kommer att spela en central roll.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 10:46
Senast uppdaterad: 1 april 2024 11:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors