Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Stor nedskräpning – Kommunen stänger återvinningsstation

Nedskarp

Nedskärpning vid återvinningsstationen i Mariekäll förra året.
Arkivbild: Privat

På grund av återkommande problem med nedskräpning och avfallsdumpning har kommunen nu tagit till drastiska åtgärder. Stationen i Fornhöjden stängs från och med nästa vecka.

I september förra året stängdes två återvinningsstationer i Södertälje på grund av nedskräpning: den vid Rödbloms gränd 42 i Hovsjö samt stationen vid Klockarvägen vid Scaniarinken. Nu stängs ännu en station, denna gång i Fornhöjden.

Återvinningsstationen, som länge varit en central punkt för återvinning i Fornhöjden, har under de senaste åren drabbats av allvarliga problem med nedskräpning. Denna situation har lett till att ohyra etablerat sig på platsen, vilket ökar risken för spridning till närliggande bostäder. Telge Återvinning har därför beslutat att avveckla stationen för att skydda områdets hygien och säkerhet.

– Vi kan inte samla in förpackningar till vilket pris som helst. Speciellt inte när det utgör en sanitär olägenhet och driver upp kostnader för skattebetalarna i Södertälje på ett ohållbart sätt, säger Vesa Hiltula, vd Telge Återvinning. 

(Annonslänk)

I samband med nedläggningen av stationen kommer Telge Återvinning att övergå till ett system för fastighetsnära insamling. Det innebär att ansvaret för insamling av återvinningsbara förpackningar övergår till fastighetsägarna, som kommer att sköta om insamlingskärlen inom sina fastigheter. Under en övergångsperiod kommer kommunen att ta hand om befintliga återvinningsstationer tills det nya systemet är fullt implementerat.

Framöver uppmanas Fornhöjdens invånare att lämna sina återvinningsbara förpackningar i särskilda insamlingskärl vid deras egen fastighet eller vid någon av de andra kvarvarande återvinningsstationerna i området.

– Tillsammans med majoriteten av fastighetsägarna i området har vi iordningställt fastighetsnära insamling som ska täcka behoven efter att återvinningsstationen i Fornhöjden tagits bort. De fastigheter som ännu inte inrättat fastighetsnära insamling har vi en nära dialog med och vi arbetar intensivt för att få systemet på plats, avslutar Vesa. 

Läs även: KRÖNIKA: Jag ser bara mörker för våra barn

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2024 18:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:22

Skriftlig varning utfärdad till lärare vid grundskola

skola-elever-larare

Foto: Pexels

Lärare filmade elev med mobil under lektion. Nu varnar kommunen för uppsägning vid upprepning

(Annonslänk)

En lärare vid en grundskola i Södertälje har mottagit en skriftlig varning för att ha filmat en elev med sin privata mobiltelefon under lektionstid, en handling som bedöms ha inskränkt elevens integritet. Denna incident, som inträffade den 19 februari tidigare i år, har lett till skarp kritik från skolans ledning, med hänvisning till både skollagen och GDPR.

Enligt lärarens egen förklaring var syftet med inspelningen att få ett slut på elevens stökiga beteende. Dock anses handlingen ha brutit mot skolans regler för användning av privat mobiltelefon under arbetstid, samt mot regler kring elevens rättigheter och integritet då inget medgivande hade inhämtats från elevens vårdnadshavare.

Kommunen har i sitt varningsbrev till läraren påpekat allvaret i situationen och varnat för att liknande beteende i framtiden kan leda till uppsägning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2024 16:06
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 16:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors