Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Kommunen förbereder stort Valborgsfirande

Valborg

Arkivbild: Shamash Oyal

Den 30 april förvandlas Södertälje Stadspark till en festplats full av aktiviteter, musik och gemenskap för att fira Valborgsmässoafton. Ett evenemanget som är öppet för alla och lovar ett fullspäckat schema.

– Vi ser fram emot en dag där vi hoppas få träffa många barn och vuxna som kommer hit för att umgås och ha kul tillsammans. Och självklart har vi beställt bra väder, säger Linda Färggren, gruppledare Näringslivsavdelningen, Södertälje kommun och projektledare för valborgsfirandet.

(Annonslänk)

Södertälje kommun välkomnar invånare och besökare att delta i årets Valborgsfirande i hjärtat av staden. På programmet står en rad aktiviteter som sträcker sig över hela dagen och erbjuder något för alla. För de yngre besökarna finns ansiktsmålning och roliga spel som jättebasket, medan matentusiaster kan njuta av ett varierat utbud från lokala food trucks som serverar allt från street food till traditionella rätter.

Underhållningen på scen inleds med en interaktiv allsångssession med Joel Holm och Marina Nyström från Kultur 365, där publiken får chansen att sjunga med och bidra med egna låtförslag. Kulturskolan tar över scenen på eftermiddagen med sång och poesi, och därefter följer musikaliska framträdanden av Viktoria Hjulström och Erik Hansson som väcker våren till liv med sina melodier.

Kvällens huvudnummer inkluderar en imponerande körprestation av Rosenborgsskolans musikprofiler från årskurserna 7-9, under ledning av Carina och Staffan Lindström. Dagens festligheter kulminerar med ett inspirerande vårtal av Kristoffer Oloffson från Södertäljepolisen och tändningen av majbrasan klockan 18:45, där kören ackompanjerar med vårsånger.

– Valborg är en viktig tradition och det känns jättekul att kommunen håller i firandet. Vi vill att dagen ska ha fokus på Södertälje och vi kommer därför att få se flera härliga framträdanden på scen av både barn och vuxna från just Södertälje, säger Linda Färggren.

Valborgsfirandet i fjol.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2024 18:00
Senast uppdaterad: 22 april 2024 17:58

Hon utses till ny chef på Scania – ”Jag är väldigt glad”

Sara Scania

Pressbild: Scania

Sara Forsberg, med en gedigen karriär inom Scania, tar ett steg upp i karriären som ny chef. Hon blir blir ny chef för Forskning & Utveckling och Brand Identity Development och kommer att ingå i Scanias verkställande ledning.

– Jag är glad över att välkomna Sara Forsberg till verkställande ledningen. Hennes breda tekniska kunskap från olika delar av företaget tillsammans med ett starkt ledarskap kommer vara ett fantastiskt bidrag till Scanias framtida erbjudande av hållbara premiumprodukter, säger Christian Levin, VD och koncernchef Scania och TRATON Group. 

(Annonslänk)

Sara Forsberg, som har varit en del av Scania sedan 2001, kliver nu upp som chef för Forskning & Utveckling samt Brand Identity Development.

Forsberg har tidigare innehaft flera ledande positioner inom företaget, senast som tillförordnad chef för Fordonsutvecklingen på Scania R&D i Södertälje. Hennes erfarenhet och expertis inom fordonsutveckling, modularisering och validering är centrala i hennes nya roller. Med en civilingenjörsexamen i Ergonomisk Design och Produktion från Luleå Tekniska Universitet, är Forsberg väl förberedd för att leda och utveckla Scanias framtida produktplanering och innovationer.

Hon kommer att arbeta tätt med sitt team och TRATON GROUP för att snabbt kunna införa hållbara lösningar på marknaden, med fokus på att skapa värde för kunderna och stärka varje varumärkes unika identitet. Sara Forsberg tillträder tjänsten den 1 maj.

– Jag är väldigt glad över att ta mig an denna nya roll i ett så viktigt och spännande skede av Scanias resa, med en del utmaningar, men också många spännande möjligheter framför oss, säger Sara Forsberg. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2024 16:25
Senast uppdaterad: 22 april 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors