Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Stämmer Södertälje kommun på 600 000 kronor

Dinner fest, bord. middag

Foto: Pixabay

Under pandemiåret 2020 förbjöds festvåningen Mona Lisa att arrangera tillställningar som innebar trängsel. Detta ledde till betydande ekonomisk skada för bolaget, vilket nu resulterar i att festvåningens tidigare ägare stämmer Södertälje kommun på 600 000 kronor.

Strax före jul under pandemin utfärdade Södertälje kommun förbud mot mingel, dans och trängsel i 13 festlokaler. Mona Lisa var en av dessa festlokaler och överklagade beslutet, vilket ledde till att Länsstyrelsen upphävde förbudet.

Nu väljer festvåningens tidigare ägare att stämma Södertälje kommun på över 600 000 kronor.

Enligt förvaltningsrätten kunde Södertälje kommun inte tillämpa miljöbalkens bestämmelser på det sätt som de gjorde. Under tiden då förbudet var i kraft drabbades bolaget av betydande ekonomisk skada till följd av förlorade intäkter, samtidigt som hyran fortsatte att betalas månad efter månad.

Utöver detta blev festvåningen bötfälld av kommunen efter att ha arrangerat en tillställning i juli 2021. Enligt den nya lagen som trädde i kraft 2021, som tillåter begränsning av antalet besökare och ändring av öppettider för att förhindra trängsel, bötfällde Södertälje kommun festvåningen med 75 000 kronor på grund av överträdelse av mingel- och dansförbudet.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2023 05:00
Senast uppdaterad: 27 maj 2023 10:02

Telgenytt expanderar – Nu kan du bygga din hemsida hos oss

pexels-photo-461077

Telgenytt utökar sin tjänsteportfölj. Foto: Pexels

Telgenytt utvidgar sitt tjänsteutbud och erbjuder nu professionell hemsidesbyggnad. -Det är en betydande milstolpe för oss och detta har varit en prioritet under lång tid. Vi är väldigt glada att vi äntligen kommit igång, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare på Telgenytt.

För att ge ett seriöst intryck av ditt företag är det idag viktigt att ha en välgjord och användarvänlig hemsida. Det har också blivit avgörande för att nå framgångsrikt ut till en onlinepublik.

Genom att erbjuda hemsidesbyggnad tillför Telgenytt ett värdefullt tillskott till sin befintliga produktportfölj och kan nu hjälpa både privatpersoner och företag att etablera en stark digital närvaro.

– Vi har sedan starten 2021 satt tydliga mål och aktivt arbetat för att uppnå dem. Ett av våra mål var att erbjuda annonsplatser med vår stora läsarskara, vilket vi lyckades med för drygt ett år sedan. Nu är det dags för nästa steg i vår utveckling, där vi vill utöka våra digitala tjänster till förmånliga priser, säger Alexander.

Telgenytt bygger om hemsidan för tredje gången.

– Vi passar även på att bygga om vår hemsida, vilket kommer att innebära en snyggare design och nya funktioner. Enligt min åsikt kan en professionell hemsida vara avgörande för att ge företaget ett seriöst intryck. Därför är vi mycket glada över att kunna erbjuda denna tjänst till andra också. Vi ser fram emot att hjälpa våra kunder att skapa imponerande webbplatser som passar deras behov och mål, säger Telgenytts ansvarige utgivare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2023 00:55
Senast uppdaterad: 27 maj 2023 00:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors