Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Södertälje ansluter sig till deras digital plattform

FE8C54E9-F789-452D-A2D1-A0F6512D93C5

Foto: Pressbild / Alexander Isa

Cityplay, Sveriges största digitala presentkortssystem inom den lokala handeln, fortsätter att expandera. Nu har både Södertälje och Helsingborg anslutit sig till plattformen som de senaste städerna.

Helsingborg belönades år 2022 med utmärkelsen ”Årets stadskärna” för att ha skapa en livfull stadskärna. Södertälje kandiderar i år till samma titel och förväntningarna är höga inför resultatet som avslöjas i början av juni.

Nu har bägge städerna anslutit sig till Cityplay, som är en digital plattform som samarbetar med centrumföreningar, lokala handlare och nationella återförsäljare för att skapa attraktiva stadsmiljöer.

– Vi är oerhört glada och stolta över att Helsingborg och Södertälje väljer Cityplay. De har båda länge varit bland de högsta på vår önskelista och att de väljer att ansluta sig till oss är ett erkännande av vår verksamhet, säger Björn Bjärbo, VD på Cityplay.

Deras presentkortssystem används av över 1 500 anslutna handlare i mer än 20 städer runt om i landet. Nu blir deras lösning en del av skapandet av en mer dynamisk försäljning i Södertälje.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 maj 2023 08:00
Senast uppdaterad: 20 maj 2023 12:30

Här är livsmedlen som har sjunkit mest i pris

Frukt Ica livsmedel

Bild: Alexander Isa.

Matpriserna sjunker för första gången på 17 månader, enligt SCB:s Konsumentprisindex, KPI.

Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker sjönk i april för första gången sedan hösten 2021. Priserna minskade med 1,2 procent i april jämfört med mars i år, enligt SCB:s senaste KPI-rapport. Under den föregående perioden hade priserna stigit med över 25 procent.

– Senaste gången priserna på livsmedel och alkoholfria drycker gick ner var i november 2021. Därefter gick priserna upp med över 25 procent innan det nu kom en vändning nedåt, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Detta markerar en vändpunkt efter 17 månader av kontinuerlig prisökning. Konsumenterna har tidigare fått hantera en betydande påverkan på sina budgetar på grund av den stigande prisutvecklingen.

– De största prisnedgångarna vi ser i april är för grönsaker och frukt, som minskat med 5,4 respektive 3,9 procent sedan i mars. Till exempel har gurkor blivit drygt 31 procent billigare, säger Carl Mårtensson.

Den exakta orsaken till nedgången är ännu inte klar, och det återstår att se om trenden håller i sig eller om det är en tillfällig förändring, rapporterar SCB.

Produkterna som steg respektive minskade mest i pris mellan mars och april 2023. Fakta SCB.

ProduktPrisförändring sedan mars 2023 (%)Prisförändring sedan april 2022 (%)
Salladskål8,3-2,0
Gul lök5,114,6
Honungsmelon3,510,8
Nötkött2,711,8
Griskött2,610,2
Ägg2,531,1
Päron2,420,4
Färsk lax2,348,7
Wienerbröd2,312,9
Torskfilé2,111,2
[…][…][…]
Sallad-6,5-0,8
Tomater-8,61,5
Gravad/rökt laxfisk-9,434,5
Vindruvor-12,7-1,5
Purjolök-13,791,6
Paprika-13,923,8
Färska bär-14,43,7
Sillkonserver-14,526,1
Blomkål-17,25,6
Gurka-31,3-5,2

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 19 maj 2023 00:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors