Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

”En tillåtande och befriande plats där allting är möjligt”

Munish

Bild: Södertälje kommun.

Konstnär Munish Wadhia från Mölnbo experimenterar med olika material och tekniker i en ny utställning. Nu presenterar han sin skapandeprocess som inkluderar bilder, historieberättande, kolonialkritik, minnen från uppväxten, Södertäljelandskap, tankar om kulturarv samt måleri.

Utställningen ”Från Från”, som pågår från 26 maj till 1 juli på Södertälje konsthall utforskar möjligheten att ge nytt liv åt knapparna från en kostym.

– Södertälje konsthall är en tillåtande och befriande plats där allting är möjligt, säger konstnären Munish Wadhia som är bosatt i Mölnbo och har en examen i måleri från Royal College of Art i London.

Wadhias konst är i stor utsträckning slumpartad och han använder material som finns i hans närhet för att skapa skulpturer, objekt och installationer. En second-hand kostym blir till en skulptur som bär starka minnen av hans fars yrke som skräddare. Knapparna från kostymen får ny betydelse och Wadhia utforskar även kopplingen mellan Husqvarna-symaskinen och vapentillverkning. Historia, fakta och associativa processer blandas i hans verk, där varje del spelar en viktig roll.

– Ibland behövs det en utställning för att förstå hur världen hänger samman. Munish Wadhia visar det på ett enastående sätt, säger Maja-Lena Molin, konstnärlig ledare, Södertälje konsthall.

Utställningen ”Från Från” visas på Södertälje konsthall från den 26 maj till 1 juli. Vernissage äger rum den 26 maj kl. 15-18, där Munish Wadhia kommer att presentera utställningen klockan 17:00.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 19:17

JUST NU: Fyra äldre utsatta för bedrägerier – ”Kvinna klädd i mörka kläder”

polis

Arkivbild

Inom loppet av några timmar utsattes fyra äldre personer för bedrägerier i Södertälje. Nu utreder polisen om det kan finnas kopplingar mellan samtliga fall.

Enligt polisen är det troligt att samma personer ligger bakom flera bedrägerier riktade mot äldre i Södertälje. I samtliga fall har de äldre först blivit kontaktade via telefon, följt av ett besök av en person hemma hos dem.

– Det är gemensamt för de fyra brottsoffren att de är över 80 år och att de först blivit kontaktade via telefon innan någon kom hem till dem för att hämta uttagskortet, skriver polisen på sin hemsida.

Polisen misstänker att samma individer både har ringt och besökt de äldre i Södertälje under onsdagen. Brotten har inträffat sedan klockan 13 samma dag, och en av de äldre har gett en beskrivning av en av de misstänkta personerna som en kvinna klädd i mörka kläder.

För att identifiera de misstänkta har polisens tekniker undersökt en av bostäderna i hopp om att hitta fingeravtryck eller dna-spår som kan kopplas till grovt bedrägeri och föregivande av allmän ställning.

Polisen uppmanar nu allmänheten att öppet diskutera bedrägerier med sina äldre anhöriga. Det är tyvärr vanligt att äldre blir offer för bedragare, men genom att ha öppna samtal om bedrägerier kan man bidra till att förebygga att de blir lurade.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 18:52
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 18:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors