Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Satsning på gröna sjötransporter från Polen

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Pressbild: Telge.

Södertälje Hamn och Mälarhamnar välkomnar en ny kund med grön inriktning för tunga transporter från Polen. – Vi är jätteglada över att Södertälje Hamn får vara med och bidra till mer hållbara och effektiva transporter från kontinenten, säger Måns Frostell, vd för Södertälje Hamn, i ett pressmeddelande.

Det nystartade rederiet Lakeway Link, med etablerade rederierna Wallenius och Greencarrier i ryggen, tar nu steget framåt. Lakeway Link kommer att trafikera städerna Gdynia och Gdansk i Polen till och från Södertälje och Västerås.

– Vi är stolta och glada över den satsning som Wallenius och Greencarrier nu gör. Det vi tillsammans erbjuder kommer att kunna förändra transportlandskapet. En betydande andel av lastbilstrafiken genom Skåne är på väg till eller från Stockholm/Mälardalen. Utöver hållbarhet och effektivitet kommer Lakeway Link att vara ett välkommet bidrag till ett slitet vägsystem, säger Carola Alzén, vd på Mälarhamnar i Västerås.

Planen är att ha avgångar två gånger i veckan från både Sverige och Polen, med start vid årsskiftet 2023/2024.

Lakeway Link kommer att använda fartyg kan hantera olika typer av last och är anpassade för Mälarmax-standard, vilket öppnar upp för sjöförbindelse mellan Östersjön och Mälaren, inklusive städer som Västerås.

– Det här är tung last som annars skulle ha rullat på vägarna till och från södra Sverige, säger Måns Frostell, vd för Södertälje Hamn.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 05:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 00:14

Nu inledds rättegången mot två män efter dödsskjutningen

Saltskog

Foto: Läsarbild /Polisen.

Den 6 oktober 2022 sköts en 19-åring till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. På måndagen inleddes rättegången mot de två personer som står åtalade för medhjälp till mord.

Förra året inträffade en dödsskjutning där en 19-årig person avled och en 16-årig pojke skadades allvarligt i Saltskog i Södertälje. Nu har rättegången mot två män inletts för medhjälp till mord och medhjälp till mordförsök den 6 oktober 2022.

– Jag anser att dessa brott är en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje, sade kammaråklagare Mikael Carlsson i ett tidigare pressmeddelande.

Strax efter klockan 18:00 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt förundersökningen befann sig en svart moped i området två dagar innan mordet, men en polisbil som befann sig i orådet fick mopeden att vända tillbaka den gången.

Här flyr misstänkta mördarna efter dödsskjutningen i Saltskog den 6 oktober 2022. Läsarbild.

Enligt förundersökningen fångas mopeden på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmas även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den når Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffar mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångas återigen på film klockan 18:14 när mopeden lämnar Saltskog.

Enligt ett vittne försökte flera personer fly undan skottlossningen. En person gömde sig bakom ett elskåp innan han kunde ta sig in genom en av portarna, precis som många andra gjorde.

Efter skottlossningen flydde gärningsmännen från platsen, men mopeden hittades cirka 45 minuter efter mordet påträffas på Prästgårdsvägen i Geneta. Strax efter det grep polisen två män med kopplingar till mopeden.

FOTO: Polisen

När männen greps i oktober häktades de misstänkta för mord och mordförsök, men rubriceringen ändrades i åtalet som väcktes under tisdagen. Enligt åklagaren hävdas det att de misstänkta männen hanterade flyktfordonet, elsparkcyklar och kläder som användes av gärningsmännen vid skjutningen. I ett garage som hyrs av en av de misstänkta hittades patroner av samma slag som användes vid skjutningen den 6 oktober i Saltskog.

De misstänkta personerna åtalas inte för att ha utfört själva skjutningen i Saltskog, då det framgår av telefonanalysen att en av männen inte befann sig på platsen vid dödsskjutningen. Istället åtalas båda männen för medhjälp till mord och medhjälp till mordförsök genom att äga mopeden.

Enligt åklagaren Mikael Carlsson finns det ingen bevisning som pekar mot att de åtalade har kört mopeden och utfört gärningen. Åklagaren menar att misstanken är att de åtalade personerna följde mopeden på elsparkcyklar och sedan bytte fordon med gärningsmännen när de återvände, för att sedan ta hand om mopeden efter händelsen.

Rättegången mot männen inleddes under måndagen i Attunda tingsrätt och fortsätter imorgon, den 24 maj.

Stort polispådrag efter dödsskjutningen i Saltskog i oktober 2022. Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 maj 2023 19:02
Senast uppdaterad: 23 maj 2023 19:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors