Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

BILDEXTRA: Victoriahems områdesdag lockade många besökare

Victoriahem

Foto: Alexander Isa

Fastighetsbolaget Victoriahem i Södertälje, som bland annat samarbetar med mödrar i Ronna och Fornhöjden, har hyllats för sina insatser. Nu har de även börjat med så kallade områdesdagar för att skapa bättre relationer med sina hyresgäster.

– Syftet med detta är att skapa bättre relation med våra hyresgäster, träffa dem, informera dem om pågående och kommande projekt, säger områdeschefen Imran Raza till Telgenytt.

Bland aktiviteterna som erbjuds under dessa dagar finns hoppborg, 5-kamp, bollkastning, korvgrillning, musik med popcorn samt drycker och snacks.

Det övergripande målet med områdesdagarna är att etablera en starkare koppling mellan bolaget och deras hyresgäster genom att möta dem personligen. På detta sätt strävar de efter att förbättra sina tjänster och bli ännu mer effektiva i sitt arbete.

– Det är också en möjlighet för oss att ta emot förbättringsförslag och åsikter från våra hyresgäster. På detta sätt kan vi bli ännu bättre på vad vi gör, säger Imran Raza.

En annan viktig aspekt är att främja gemenskapen bland hyresgästerna. Victoriahem har hyresgäster från olika delar av världen, och genom att erbjuda möjligheter till ömsesidig interaktion och vänskap bidrar bolaget till trivsel, gemenskap, trygghet och glädje. På längre sikt hoppas man kunna bidra till social hållbarhet för hela Södertälje.

Victoriahems områdesdagar, som hölls i Ronna under fredagen, är ett positivt initiativ och kommer även att hållas i Fornhöjden.

Läs även:

Anja Nordenfelt, verksamhetschef för Mamma United och Imran Raza, områdeschef Victoriahem. Foto: Alexander Isa

Gabriella Katto, Chamiram George och Romario Zaki, Ledare från Lebi Skol IF . Foto: Alexander Isa.

Foton: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2023 12:02
Senast uppdaterad: 20 maj 2023 12:45

De vinner stor upphandling – Blir ensam leverantör

SafeT

Pressbild.

En stor upphandling av låssmedstjänster till ett värde av 15 miljoner kronor exklusive moms per år har avslutats. Ett avtal som tilldelats bolaget SafeTeam som blir ensam låsleverantör till kommunen.

– Vi är väldigt glada och stolta över att vi fått förtroendet att bli ensam låsleverantör till just Södertälje kommun, säger Mattias Gustafsson, regionchef SafeTeam.

SafeTeam, som startades som en liten låssmedsfirma år 1968, expanderar och har nu närvaro på flera platser runt om i landet med ett hundratal medarbetare.

Upphandlingen gäller låssmedstjänster för Södertälje kommun och Telgekoncernen till ett beräknat värde på 15 miljoner kronor exklusive moms per år.

– Det är fantastiskt att vi vunnit en så stor upphandling som denna, då avtalet är brett och innefattar skolor, förskolor, bostäder, kontor och samhällsviktiga anläggningar. Det ger en bra variation för oss och blir även roliga uppdrag för våra låstekniker ute på plats hos kunden, säger Gustafsson.

Avtalet inkluderar service, underhåll, reparationer och viss nyinstallation av lås för Södertälje kommun, men även de kommunägda bolagen inom Telge AB, såsom Telge Fastigheter, Telge Bostäder, Telge Återvinning, Telge Nät, Telge Energi, Lunabolagen, Södertälje Hamn och Tom Tits Experiment.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 19 maj 2023 16:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors