Företag i fokus:

Ny barnavårdscentral och barnmorskemottagning i Hovsjö

Hovsjö PM (1)

Pressbild. Capio / Creativ Commons.

Det privata sjukvårdsföretaget Capio öppnar ny mottagning i Södertälje.

I november öppnar bolaget en barnavårdscentral och barnmorskemottagning i Hovsjö som anses vara ett av Sveriges mest utsatta område

Capio bedriver idag vård inom medicin, kirurgi och psykiatri på vårdcentraler, specialistkliniker och sjukhus runt om i landet. Sedan 2017 öppnade de, tillsammans med Södertälje kommun, en familjecentralen i Geneta som även blev den första i Södertälje.

Att öppna en andra familjecentral har länge varit ett mål som nu blir verklighet. Den 14 november öppnar Capio, i samarbete med kommunen en andra mottagning i Hovsjö och kommer att vara en del av Hovsjö familjecentral.

– Att även Hovsjös familjer kommer få stöd av vår engagerade och kompetenta personal känns fantastiskt och jag är så glad för att det vi arbetat för så länge nu äntligen blir verklighet säger Jenny Andersson, samordnare för Hovsjö och Geneta familjecentraler samt enhetschef för Capio BVC och BMM Wasa i ett pressmeddelande.

Vidare framför Andersson är det just nu viktigare än någonsin att arbeta med tidiga insatser i människors närområde. Dels på grund av att området anses som ett särskilt utsatt område och på grund av senaste tidens skjutningar som inträffat i Södertälje.

– Vi ser också mycket positivt som växer fram i området och föräldrar som verkligen kämpar. Att få möjligheten att utveckla verksamheter utifrån familjers kartlagda behov är så viktigt och jag är övertygad om att det är det som behövs för att kunna bidra till att minska de enorma skillnader som finns i regionen när det gäller barn och kvinnors hälsa, säger Jenny Andersson.

Familjecentral i Hovsjö har som syfte att bland annat förebygga våld i nära relationer och bottnar i antalet anmälningar som ökat i området.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 oktober 2022 12:20
Senast uppdaterad: 26 oktober 2022 12:20

Lastbilsdäck exploderade på E4 – Stor påverkan på trafiken

4D82CB78-11BD-4F4C-85ED-E0A06722B603

Foto: Shamash Oyal

Klockan 12:30 mottog SOS Alarm ett samtal om en påstådd lastbilsbrand på E4 i Södertälje. Det visade sig dock vara en däckexplosion där ett däck antändes.

Det var vid lunchtid som en lastbil, som transporterade en tung grävmaskin på släpet, plötsligt fick ett av däcken att explodera på E4 strax utanför Moraberg.

De inledande rapporterna från SOS Alarm indikerade att lastbilen var i brand och färdades i norrgående riktning. Men när räddningstjänsten anlände till platsen hade föraren redan ingripit genom att släcka däcket med sin brandsläckare och lyckades sedan parkera lastbilen vid vägkanten.

Lastbilen befinner sig vid strax utanför Moraberg i riktning mot Stockholm samt blockerar delvis avfarten mot Moraberg. Enligt Trafikverket har detta olycksfall haft en stor påverkan på trafiken, och räddningsarbetet förväntas vara avslutat omkring 16:30. Inga personskador har rapporterats.

Lastbilen på E4 väntas blockera vägen fram till 16:30 enligt Trafikverket. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 13:41
Senast uppdaterad: 11 september 2023 13:42

Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Maren

 Bild/Illustration: Fojab

2018 sålde Södertälje kommun Kringlan och Marentomten till Stadsrum Fastigheter. Sedan dess har köpeskillingen varit sekretessbelagd fram till nu, vilket Lt nu har avslöjat.

Försäljningen av varuhuset med Marentomten genomfördes av Telge Fastigheter på uppdrag av Södertälje kommun, och totalt hade fyra budgivare lämnat in underlag för att köpa fastigheten.

Kommunen valde att sälja till Stadsrum, men priset hemlighölls. Detta ansågs vara mycket ovanligt av tidningen Fastighetsvärden, särskilt när kommunala bolag är inblandade. Enligt Lt var avtalen försedda med sekretess på grund av risken att det skulle kunna skada Stadsrums affärsverksamhet om informationen blev offentlig.

Däremot kräver offentlighets- och sekretesslagen att sekretessen upphävs efter fem år. Nu kan tidningen avslöja att Södertälje kommun, enligt avtalet, får mer betalt ju större hotellet blir.

(Annonslänk)

Enligt Lt fick kommunen drygt 447 miljoner kronor för fastigheten Tellus 5, som inkluderar både Kringlanhuset och tomten för Marenhotellet, vilket betalades 2018. Dessutom skulle kommunen få ytterligare ersättning baserat på hotellets storlek.

– När man bygger höga fastigheter så tar man luftrum i anspråk. Det är därför man gör på det sättet, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande, till Lt.

Enligt avtalet skulle kommunen erhålla 1 765 kronor per kvadratmeter BTA, vilket resulterade i över 15 miljoner extra för den cirka 8600 kvadratmeter stora hotellfastigheten.

Fastigheten beräknas bli 16 våningar hög och inkludera cirka 200 gästrum samt flera barer och restauranger.

 Bild/Illustration: Fojab

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 10:12
Senast uppdaterad: 11 september 2023 10:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors