Företag i fokus:

DEBATT: Nolltolerans mot sexuella trakasserier på alla kommunala arbetsplatser

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti 

Jag läser med stor oro att flertalet kvinnor på Scania upplevt sexuella trakasserier på sin arbetsplats, dessvärre ser vi ofta att högre chefer ser mellan fingrarna och ursäktar de oftast manliga förövarna med ”boys will be boys”, eller ”han skojar ju bara” 

Nej det är inte roligt och inte okej, det är oacceptabelt helt enkelt och det är arbetsgivarens ansvar att se till att sådant inte förekommer på arbetsplatser. 
Nolltolerans ska givetvis gälla även i vårt eget stadshus och för våra nära 7000 kommunanställda. 

I LT har vi kunnat läsa om kvinnor som säger upp sig på grund av sexuella trakasserier och hur Lisa Lindström som är senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten förklarar –

Citat:  Det är ett helt batteri av saker som kan räknas till sexuella trakasserier, säger hon och ger en rad exempel:  Det kan vara att ta på någon, alltså fysisk kontakt, vissa skämt, att skicka vissa sms eller bilder, ovälkomna komplimanger och krav på sexuella tjänster. Det är ett brett spektrum av sexuella handlingar eller uttalanden som är ovälkomna. – Slut citat.

Det som framgår tydligt är att det inte skall behövas någon anmälan för att arbetsgivaren ska vidta åtgärder mot den som utsätter sina medarbetare för sexuella trakasserier, utan så snart arbetsgivaren får höra, eller börjar att misstänka att någon på arbetsplatsen är utsatt för sexuella trakasserier så skall en utredning påbörjas och efter det nödvändiga åtgärder genomföras. Det kan vara allt ifrån ett samtal med förövaren och en varning om det är ringa brott, upp till att den anställde avskedas, polisanmäles och åtalas.

Kan leda till fängelse

Enligt lag kan den som blottar sig för någon eller genom ord eller handlingar ofredar en person på ett sätt som kränker den utsatta personens sexuella integritet, dömas för sexuellt ofredande. Straffet är böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt är straffet mellan sex månader och tre år. Källa: 6 kap 10 § brottsbalken.

Vi som arbetar inom politiken och skall företräda våra medborgare måste ta vårt ansvar och kräva nolltolerans mot sexuella trakasserier av våra kollegor, medarbetare, anställda och framförallt av oss själva, inget annat är acceptabelt! 

I vårt eget stadshus så har det under mina 8 år hört talats om herr ”bläckfisk” som inte kan hålla fingrarna i styr, och en del andra rykten om att en del inte uppför sig korrekt och utsätter sina kollegor för oönskade inviter och närmanden. 

Att vi snart är inne i 2023 och att det fortfarande förekommer på arbetsplatser ostraffat är helt enkelt en pågående skandal. 
Jag och mitt parti kan samarbeta med alla politiska partier och nästan alla politikers, men vi kommer aldrig att samarbeta med politikers som utsätter sina kvinnliga kollegor för sexuella trakasserier, det är ett tidigt vallöfte som ni kan lita på till 100% då vårt rättspatos och självrespekt är viktigare än en ordförandepost i alla lägen. 

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Nytt beslut: ”Dråpslag för unga och företag”

Kaffe Anställd pexels-photo-302898

Foto: Pexels.

Den 1 april gjorde den ”borgerliga” regeringen det dyrare för företag att anställa unga människor. Det är tyvärr inget dåligt skämt.

Först och främst så blir det svårare för ungdomar att få arbete, ibland sitt första jobb. Det är ett missriktat beslut från Tidö-avtalets partier.

Alla företag med unga anställda i ålder 19–23 år behöva betala full arbetsgivaravgift. En skattechockhöjning på 11,69 procentenheter. Till exempel: för ett företag som har en ung människa anställd med 25 000 kr i lön, innebär det nästan 3 000 kr i ökade kostnader. Varje månad.

Det som var gemensam borgerlig politik under Alliansen – att göra det lättare för företag och billigare att anställa – rullas nu tillbaka av regeringen.

Och detta i ett läge när många företag går på knäna och arbetslösheten riskerar att stiga. Besöksnäringen och handeln finns över hela landet och är otroligt viktiga i att se till att det går att leva, bo och jobba både i stan och på landsbygden. När butiker, restauranger och caféer stänger och skyltfönster blir mörka och tomma. Då slocknar ytterligare en del av livslusten lokalt.

För oss i Centerpartiet är det självklart att företagens förutsättningar måste bli bättre för att kunna vända utvecklingen. Vi står (fortsatt) för en politik som ser till att få fler företag att växa och anställa, inte minst ungdomar, i hela landet. Att det inte är det för regeringspartierna är anmärkningsvärt.

Tage Gripenstam, gruppledare Centerpartiet
Leif Åhlin, ordförande Centerpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2023 15:42
Senast uppdaterad: 7 april 2023 15:42

Tandläkare från Södertälje förlorar sin legitimation

Tandläkare

Foto: Pexels

Hösten 2021 beslutade sjukvårdens ansvarsnämnd att bevilja en kritiserad tandläkare att fortsätta praktisera sitt yrke. Nu har tandläkarens legitimation dragits in då domstolen bedömt att han varit tillräckligt oskicklig.

Det var genom Försäkringskassan som IVO, Inspektionen för vård och omsorg, fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket i sin tur äventyrat patienternas säkerhet.

IVO anmälde en tandläkaren från Södertälje till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) för att han misskött sitt arbete till den grad att hans legitimation borde återkallas.

Enligt utredningen hade tandläkaren inte fört journal över behandlingar, och det fanns brister i patientjournaler där tänder extraherats utan diagnoser eller på tveksamma röntgenunderlag. Men Ansvarsnämnden avslog IVO:s yrkande om att återkalla tandläkarens legitimation och beslutade att han skulle gå på prövotid i tre år och framförde att om tandläkaren inte följer prövotiden riskerade legitimationen att återkallas enligt patientsäkerhetslagen.

IVO överklagade ansvarsnämndens beslut och fallet togs upp i Förvaltningsrätten som nu meddelar sin bedömning.

Domstolen beslutar att gå IVOs linje och menar att tandläkaren varit tillräckligt oskicklig, framförallt i sin journalföring, för att bli av med sin legitimation.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2023 09:33
Senast uppdaterad: 7 april 2023 09:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors