Företag i fokus:

DEBATT: Nolltolerans mot sexuella trakasserier på alla kommunala arbetsplatser

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti 

Jag läser med stor oro att flertalet kvinnor på Scania upplevt sexuella trakasserier på sin arbetsplats, dessvärre ser vi ofta att högre chefer ser mellan fingrarna och ursäktar de oftast manliga förövarna med ”boys will be boys”, eller ”han skojar ju bara” 

Nej det är inte roligt och inte okej, det är oacceptabelt helt enkelt och det är arbetsgivarens ansvar att se till att sådant inte förekommer på arbetsplatser. 
Nolltolerans ska givetvis gälla även i vårt eget stadshus och för våra nära 7000 kommunanställda. 

I LT har vi kunnat läsa om kvinnor som säger upp sig på grund av sexuella trakasserier och hur Lisa Lindström som är senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten förklarar –

Citat:  Det är ett helt batteri av saker som kan räknas till sexuella trakasserier, säger hon och ger en rad exempel:  Det kan vara att ta på någon, alltså fysisk kontakt, vissa skämt, att skicka vissa sms eller bilder, ovälkomna komplimanger och krav på sexuella tjänster. Det är ett brett spektrum av sexuella handlingar eller uttalanden som är ovälkomna. – Slut citat.

Det som framgår tydligt är att det inte skall behövas någon anmälan för att arbetsgivaren ska vidta åtgärder mot den som utsätter sina medarbetare för sexuella trakasserier, utan så snart arbetsgivaren får höra, eller börjar att misstänka att någon på arbetsplatsen är utsatt för sexuella trakasserier så skall en utredning påbörjas och efter det nödvändiga åtgärder genomföras. Det kan vara allt ifrån ett samtal med förövaren och en varning om det är ringa brott, upp till att den anställde avskedas, polisanmäles och åtalas.

Kan leda till fängelse

Enligt lag kan den som blottar sig för någon eller genom ord eller handlingar ofredar en person på ett sätt som kränker den utsatta personens sexuella integritet, dömas för sexuellt ofredande. Straffet är böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt är straffet mellan sex månader och tre år. Källa: 6 kap 10 § brottsbalken.

Vi som arbetar inom politiken och skall företräda våra medborgare måste ta vårt ansvar och kräva nolltolerans mot sexuella trakasserier av våra kollegor, medarbetare, anställda och framförallt av oss själva, inget annat är acceptabelt! 

I vårt eget stadshus så har det under mina 8 år hört talats om herr ”bläckfisk” som inte kan hålla fingrarna i styr, och en del andra rykten om att en del inte uppför sig korrekt och utsätter sina kollegor för oönskade inviter och närmanden. 

Att vi snart är inne i 2023 och att det fortfarande förekommer på arbetsplatser ostraffat är helt enkelt en pågående skandal. 
Jag och mitt parti kan samarbeta med alla politiska partier och nästan alla politikers, men vi kommer aldrig att samarbeta med politikers som utsätter sina kvinnliga kollegor för sexuella trakasserier, det är ett tidigt vallöfte som ni kan lita på till 100% då vårt rättspatos och självrespekt är viktigare än en ordförandepost i alla lägen. 

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Det slår hårt – Barn ska inte leva i fattigdom

Pexls

Foto: Pexels.

Det slog mig hårt. I helgen skrevs en artikel kring barn som är utrikesfödda eller har föräldrarna som migrerat till Sverige, särskilt har man tittat på grupperna från Afghanistan, Somalia och Syrien som lever i fattigdom. Uppskattningsvis lever upp till 40% av barnfamiljer i Södertälje i fattigdom.

Dessa grupper som inte riktigt hunnit etablera sig i det svenska samhället. Kvinnor som inte gjort debut i arbetsmarknaden. Faktorerna är många, men titeln slog mig hårt. Barn, utrikesfödda barn, lever i fattigdom. Värst drabbad är de i Södertälje med 40 % av den folkgruppen som lever i misär. Vad är detta för något? Det ska inte finnas fattigdom i dagens Sverige, och allra minst i barnfamiljer, och för barn som är oskyldiga små liv som inte fattat beslutet om att födas in i en misär.

Visst kan jag förstå att man har olika förutsättningar i livet. Det vore naivt att tro annat. Men när ska vi använda de svenska resurserna till rätt saker. Till den svenska befolkningen, den vi har i Sverige. Den befolkning som försöker komma in i arbetsmarknaden, göra rätt från sig och tjäna staten, genom att bidra till näringslivet. Är det bara en fasad vi försöker upprätthålla inför omvärlden att vi ska hjälpa och tjäna andra, men vårt folk klarar sig. Så fel! Klart folket inte klarar sig utan rätt stöd och insatser. Barnfamiljer oavsett härkomst lider i dagens inflation. Där det inte bara är ”lyxlivet” som blivit dyrare utan förnödenheterna som mat, hygien, blöjor gått upp till skyhöga priser, så föräldrar som redan får en låg inkomst måste dividera huruvida de ska köpa ersättning till sitt barn eller göra eget hemma.

Jag syftar självfallet inte på de som spenderar sina pengar hej vilt, utan de som faktiskt räknar varje krona. Vrider och vänder på kronan för att se hur den ska räcka längre. ”Kanske om jag struntar i att byta en kissblöja, kanske jag inte behöver köpa ett nytt paket idag. Imorgon sjunker förhoppningsvis priset igen”. Men till det värsta uppvaknandet av alla är att priset inte har sjunkit, inte ens stannat upp, utan ökat från den ena dagen till den andra med flera procent.

Klart vi alla drabbas, men barnfamiljer är ändå beroende av att leva på vissa saker. De kan inte att inte köpa mat till sitt barn. Klart man kan strunta i burkmat, och göra eget hemma. Men till dess är det ett måste att faktiskt köpa ersättning.

Tänk på barnen om ni inte vill tänka på annat. Skänk en extra tanke till utrikesfödda barnfamiljer som idag är de värst drabbade i vårt svenska priviligierade samhälle som lever i fattigdom. Otroligt sorgligt.

Alegos EL

(Annonslänk)

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2023 13:45
Senast uppdaterad: 5 april 2023 13:45

Sökinsats med polishelikopter – Förare smet från olycksplats

Polishelikopter

Arkivbild.

På onsdagsförmiddagen inträffade en olycka mellan två fordon där ena föraren valde att smita från platsen. En sökinsats med polishelikopter inleddes i jakten på föraren.

Det var vid 10-tiden som polisen larmades om en trafikolycka på en parkering vid Moraberg. Enligt uppgifter valde ena föraren att smita från olycksplatsen utan att lämna sina uppgifter.

En sökinsats inleddes med bland annat polishelikopter efter föraren som smet, men det finns i nuläget inga uppgifter om att fordonen ska ha lokaliserat. Ingen person ska heller inte skadats i samband med olyckan, men fordonen ska ha skadats i form av plåtskador.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2023 09:55
Senast uppdaterad: 5 april 2023 09:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors