Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Domstol avslår överklagan om hotellbygget

2022_01_maren-hotell

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

McDonaldsbygganden har i flera år stått tom i väntan på att få inleda arbetet med nya hotellbygget. Efter att kommunen gett ett godkännande har det därefter försökt stoppats och överklagats till domstol.

Nu har Mark- och miljödomstolen avslagit de sista överklagandena.

Sent under 2024 väntas Marenhotellet står klar och därmed ge Södertäljes stadskärna ett ordentligt ansiktslyft, men vägen dit har kantats av överklagan och motstånd.

I februari i år fattades ett enhälligt beslut i kommunfullmäktige om att ge entreprenören tummen upp för att inleda arbetet med bygget, men beslutet överklagades. Bland annat från föreningen Vårda Södertälje som vände sig till Mark- och miljödomstolen för att stoppa byggplanerna.

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

”Södertäljes stadskärna är ett trevlig litet centrum med max 9 våningar (Kringlanhuset). Att lägga ett 16 våningars hotellbygge på den i särklass bästa tomten gagnar ingen, speciellt inte Södertäljeborna.”, skrev föreningen Vårda Södertälje i överklagan till Mark- och miljödomstolen.

Nu har domstolen avslagit den sista överklagan och på social medier uttrycker stadsbyggnadsnämndens ordförande sin glädje som får medhålla av flera.

”Jag vill rikta ett stort tack för allt det gedigna arbete som gjorts i denna process, både med professionella underlag, men också hur vi kunnat hantera alla de olika synpunkter som kommit under resans gång. Nu är vi ett stort steg närmare att kunna skapa en riktigt fin och rejäl förbättring av stadsmiljön, med ett tillskott av kvalitativa verksamheter.”, skriver stadsbyggnadsnämndens ordförande på Södertälje Kommun, Håkan Buller.

När Marenhotellet står klart tillkommer 200 nya gästrum, lounge, konferensavdelning, träningsanläggning och hela sju nya och toppmoderna lyxrestauranger. Bland annat tillkommer en stor uteservering på en terrass mot Maren och en skybar på våning 16.

Läs även – TELGENYTT AVSLÖJAR – Sju restauranger har skrivit avtal med lyxhotellet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 27 oktober 2022 13:20

Stora förseningar i pendeltågstrafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Pendeltågstrafiken har drabbats av ett omfattande stopp på grund av en nedriven kontaktledning. Trafikstörningen inträffade vid 14:30-tiden och väntas pågå fram ytterligare ett par timmar, enligt information från Trafikverket.

De stationer som påverkas av detta stopp är Tumba, Rönninge, Södertälje centrum, Flemingsberg, Södertälje hamn, Tullinge och Östertälje.

”Trafiken åter igång för Pendeltåg linje 40 och 41 efter tidigare stopp mellan Flemingsberg och Södertälje centrum på grund av nedriven kontaktledning. Tågen samsas om ett spår förbi stationen. Förseningar förekommer. Tåg kan ställas in eller köra förbi vissa stationer med kort varsel. Var uppmärksam på plattformsskyltar och utrop ombord på tågen.”, skriver Trafikverket.

Trafikstörningen beräknas vara aktiv fram till klockan 19:30. Trots detta går tågen som vanligt mellan Flemingsberg och Stockholm City. Resenärer som är påverkade uppmanas att hitta alternativa resvägar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:00

Irak begär att koranbrännaren Momika ska utlämnas

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon och den irakiske medborgaren, Salwan Momika, har begärts utlämnad av Irak, det rapporerar TT under tisdagen.

Under sommaren genomförde Momika flera koranbränningar på olika platser. Nyligen tog han tillbaka sina ansökningar för framtida koranbränningar, vilket ledde till att den planerade aktionen i Södertälje och andra liknande händelser inte ägde rum.

Nu har Irak, som tidigare höjt ett varnignsfinger till Sverige, begärt att Momika ska utlämnas till deras land, enligt källor till TT. Momika själv informerade nyhetsbyrån att han fick kännedom om Iraks begäran i fredags och att han har blivit kallad för förhör av polisen i Södertälje på tisdagen.

(Annonslänk)

– Jag har asylskäl eftersom jag är emot irakiska regeringen. Det här är ett sätt för dem att få mig utlämnad och mördad. Sverige, Åklagarmyndigheten och rättssystemet har ett ansvar över mitt liv, säger Momika till TT.

TT har rapporterat att ärendet har överlämnats till Åklagarmyndigheten, men åklagaren har inte bekräftat eller förnekat att ärendet är under hans ansvar. Enligt dokument från justitiedepartementet, som TT har haft tillgång till, mottogs det första ärendet om Momikas utlämning redan den 18 juli.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 13:29
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors