Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Domstol avslår överklagan om hotellbygget

2022_01_maren-hotell

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

McDonaldsbygganden har i flera år stått tom i väntan på att få inleda arbetet med nya hotellbygget. Efter att kommunen gett ett godkännande har det därefter försökt stoppats och överklagats till domstol.

Nu har Mark- och miljödomstolen avslagit de sista överklagandena.

Sent under 2024 väntas Marenhotellet står klar och därmed ge Södertäljes stadskärna ett ordentligt ansiktslyft, men vägen dit har kantats av överklagan och motstånd.

I februari i år fattades ett enhälligt beslut i kommunfullmäktige om att ge entreprenören tummen upp för att inleda arbetet med bygget, men beslutet överklagades. Bland annat från föreningen Vårda Södertälje som vände sig till Mark- och miljödomstolen för att stoppa byggplanerna.

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

”Södertäljes stadskärna är ett trevlig litet centrum med max 9 våningar (Kringlanhuset). Att lägga ett 16 våningars hotellbygge på den i särklass bästa tomten gagnar ingen, speciellt inte Södertäljeborna.”, skrev föreningen Vårda Södertälje i överklagan till Mark- och miljödomstolen.

Nu har domstolen avslagit den sista överklagan och på social medier uttrycker stadsbyggnadsnämndens ordförande sin glädje som får medhålla av flera.

”Jag vill rikta ett stort tack för allt det gedigna arbete som gjorts i denna process, både med professionella underlag, men också hur vi kunnat hantera alla de olika synpunkter som kommit under resans gång. Nu är vi ett stort steg närmare att kunna skapa en riktigt fin och rejäl förbättring av stadsmiljön, med ett tillskott av kvalitativa verksamheter.”, skriver stadsbyggnadsnämndens ordförande på Södertälje Kommun, Håkan Buller.

När Marenhotellet står klart tillkommer 200 nya gästrum, lounge, konferensavdelning, träningsanläggning och hela sju nya och toppmoderna lyxrestauranger. Bland annat tillkommer en stor uteservering på en terrass mot Maren och en skybar på våning 16.

Läs även – TELGENYTT AVSLÖJAR – Sju restauranger har skrivit avtal med lyxhotellet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 27 oktober 2022 13:20

Nu inleds rättegången mot guldbutiken i Lunagallerian

608E13D5-D92A-4F09-B38D-1A18288D2FA3

Bild: Pexels/Telge

Bolaget bakom guldbutiken, som har verkat i Lunagallerian i över 20 år, misstänks för flera grova brott. Nu har tingsrätten inlett rättegången mot de tre åtalade personerna.

Det var i januari 2020 som polisen slog till mot guldbutiken i centrala Södertälje, efter flera anmälningar om att butiken misstänktes ha stulit smycken som hade lämnats in.

Tre personer misstänktes för grovt bedrägeri, grov förskingring, grovt olovligt förfogande och häleri. Sammanlagt handlar det om 101 åtalspunkter som sträcker sig från 2016 till våren 2020, då bolaget försattes i konkurs.

En av personerna, en 45-årig man, hävdar att han enbart var anställd i bolaget, men åklagaren pekar ut honom som den verkliga ägaren. Vid polisens tillslag greps 45-åringen tillsammans med sin far i januari 2020 för bedrägerierna som misstänks ha pågått i flera år.

(Annonslänk)

Vid tiden för polisens tillslag mot guldbutiken fanns även ett tiotal anmälningar, inklusive bedrägerier mot försäkringsbolag och bokföringsbrott. Ägarna hade över 800 000 kronor i obetalda skulder till Kronofogden, och konkursförvaltaren noterade att 200 000 kronor saknades i kassamedel.

I början var 45-åringens far misstänkt för att ha medverkat, men efter en noggrannare utredning avskrevs misstankarna mot 80-åringen.

Däremot är en 50-åring och en 70-åring misstänkta för medverkan i bedrägeriet, där några av offren har förlorat smycken värda hundratusentals kronor. Misstankarna mot dessa två inkluderar deras påstådda delaktighet, bland annat genom att ha medverkat i att lämna in smycken som pant på pantbanker.

Nu har rättegången mot samtliga tre, som förnekar brott, inletts i tingsrätten där de står åtalade för 101 åtalspunkter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 21:06
Senast uppdaterad: 11 september 2023 21:09

Lunagaraget stängs – Brister upptäckta efter bilbränderna

6E86B5BB-11C9-4B6F-B264-ED45D868B00B

Foto: Shamash Oyal

Lunagaraget drabbades av tre bränder på knappt en vecka. Nu stänger Telge Fastigheter stora delar av garaget på grund av stora brister i brandskyddet.

Lunagaraget har på kort tid drabbats av en rad serie bilbränder. Enligt uppgifter till Telgenytt misstänks en tonåring flicka ligga bakom samtliga bilbränder.

Enligt källor till TelgeNytt rör det sig om medvetet anlagda bränder, och misstankarna riktas mot en tonåring som har blivit stoppad av polisen vid samtliga tillfällen. En person som bor i närheten av Lunagaraget har berättat för TelgeNytt att tonåringen har setts vid samtliga tre bränder och även ska ha blivit stoppad av polisen i området.

I samband med bilbränderna har en noggrann inspektion genomförts, och det har konstaterats att garaget inte uppfyller kraven för brandskydd. Bland annat är belysningen i garaget bristfällig, och utrymningsvägarna fungerar inte som de ska där vissa dörrar sakande handtag. Som en omedelbar åtgärd har beslut fattats om att stänga delar av garaget.

Plan G och H är de enda områden som är tillgängliga för allmänheten. Båda planen har utrymningsvägar åt två olika riktningar och befinner sig på marknivå.

Läs även: – UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

Foto: Shamash Oyal / Läsarbilder

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 14:28
Senast uppdaterad: 3 april 2024 12:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors