Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Domstol avslår överklagan om hotellbygget

2022_01_maren-hotell

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

McDonaldsbygganden har i flera år stått tom i väntan på att få inleda arbetet med nya hotellbygget. Efter att kommunen gett ett godkännande har det därefter försökt stoppats och överklagats till domstol.

Nu har Mark- och miljödomstolen avslagit de sista överklagandena.

Sent under 2024 väntas Marenhotellet står klar och därmed ge Södertäljes stadskärna ett ordentligt ansiktslyft, men vägen dit har kantats av överklagan och motstånd.

I februari i år fattades ett enhälligt beslut i kommunfullmäktige om att ge entreprenören tummen upp för att inleda arbetet med bygget, men beslutet överklagades. Bland annat från föreningen Vårda Södertälje som vände sig till Mark- och miljödomstolen för att stoppa byggplanerna.

Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

”Södertäljes stadskärna är ett trevlig litet centrum med max 9 våningar (Kringlanhuset). Att lägga ett 16 våningars hotellbygge på den i särklass bästa tomten gagnar ingen, speciellt inte Södertäljeborna.”, skrev föreningen Vårda Södertälje i överklagan till Mark- och miljödomstolen.

Nu har domstolen avslagit den sista överklagan och på social medier uttrycker stadsbyggnadsnämndens ordförande sin glädje som får medhålla av flera.

”Jag vill rikta ett stort tack för allt det gedigna arbete som gjorts i denna process, både med professionella underlag, men också hur vi kunnat hantera alla de olika synpunkter som kommit under resans gång. Nu är vi ett stort steg närmare att kunna skapa en riktigt fin och rejäl förbättring av stadsmiljön, med ett tillskott av kvalitativa verksamheter.”, skriver stadsbyggnadsnämndens ordförande på Södertälje Kommun, Håkan Buller.

När Marenhotellet står klart tillkommer 200 nya gästrum, lounge, konferensavdelning, träningsanläggning och hela sju nya och toppmoderna lyxrestauranger. Bland annat tillkommer en stor uteservering på en terrass mot Maren och en skybar på våning 16.

Läs även – TELGENYTT AVSLÖJAR – Sju restauranger har skrivit avtal med lyxhotellet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 27 oktober 2022 13:20

Vårdcentralen i Luna flyttar till Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa

Vårdcentralen i Luna har bytt namn till Södertälje vårdcentral och kommer inom kort även att flytta till nya, fräscha lokaler. Just nu byggs en helt ny lokal i Kringlan som blir flera hundra kvadratmeter stort.

Ett bygglov för vårdcentralen hade tidigare skickats in och beviljats, något som fastighetsägaren Stadsrum bekräftar för Lt. Ett antal kontor omvandlas till en ny vårdcentral som förväntas vara färdigställd inom en snar framtid.

– Vi har redan rivit ut planet och är under pågående projekt. Det ska bli cirka 950 kvadratmeter, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum, till Lt.

För de som tidigare besökte vårdcentralen i Luna kommer från och med den 1 september, efter att verksamheten har bytt namn, att nu besöka Södertälje vårdcentral som snart flyttar från Lunahuset till Kringlanhuset.

Enligt uppgifter till Telgenytt pågår byggnadsarbetet i full fart på platsen och det förväntas vara färdigt efter årsskiftet, troligen i mitten av januari. Dock är det möjligt att tidplanen kan komma att ändras. På Kringlan kommer Södertälje vårdcentral, som är under regionens förvaltning, att dela utrymmen med barnavårdscentralen som tidigare har flyttat in där.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 22:44
Senast uppdaterad: 10 september 2023 22:44

Kollision mellan flera fordon på E20

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

Vid 14:30 på söndagen kallades räddningstjänsten till E20 efter ett nödsamtal om en olycka. En personbil hade kolliderat med en lastbil strax söder om Södertälje.

Initialt var det oklart om någon person hade skadats i kraschen och hur många personer som befann sig i bilen. Räddningstjänsten och polisen arbetade effektivt för att säkerställa olycksplatsen och ge eventuell hjälp om det behövdes.

Väl på plats visade sig att en personbil hade kolliderat med en lastbil från baksidan. Vägen förbi olycksplatsen var begränsad under bärgningsarbetet för ett av fordonen. Ingen person ådrog sig skador i olyckan, och poliserna som var på platsen har inte funnit några tecken på brott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 15:08
Senast uppdaterad: 10 september 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors