Företag i fokus:

Tillsyn och säkerhet fortsatt i topp som anledningar att välja svenska casinon

NATIVE

I förra årets rapport kring svenskarnas spelvanor var faktorer som kontroll, trygghet och säkerhet de främsta anledningarna till att svenskar väljer spel hos casinon med svensk spellicens.

I årets upplaga av rapporten, som sammanställts av SKOP, visar sig samma anledningar återigen hamna i topp. Något som på sikt kan bidra till att ännu fler spelare vänder sig till svenska alternativ, och därmed öka kanaliseringen från utländska spelsajter.

Delade läger mellan licensierat och olicensierat

Att spel på casino blivit ett populärt tidsfördriv finns det idag inga tvivel om, men vilken typ av casino som spelare väljer går isär. Detta eftersom spelmarknaden idag är uppdelad i två läger – licensierat och olicensierat spel online. Den ena sidan anser att svensklicensierade casinon, som bland annat återfinns i Casinowings jämförelse, är de bästa, medan andra hellre söker sig till utländska som står utanför det svenska regelverket.

Anledningarna till att spelare väljer mellan de olika alternativen baseras på vad de eftersöker hos casinona. Hos svensklicensierade spelsidor är det främst tryggheten och deras striktare tillsyn som gör att spelare väljer att stanna inom den inhemska spelmarknaden. Däremot erbjuder olicensierade casinon större vinstchanser och inte sällan även bättre och återkommande bonuserbjudanden för sina spelare. Något som skiljer sig stort från hur de svenska casinona idag är utformade och lockar många spelare till sig.

Svenska casinon upplevs som mer seriösa

På grund av striktare regler på den svenska spelmarknaden får dagens nätcasinon enbart erbjuda en bonus per spelare och licens. Detta för att minska eventuella incitament för spelare att spendera mer pengar än vad de kan eller har råd med. Dessutom ställs även höga krav på licensinnehavarna att proaktivt arbeta med frågor som rör överdrivet spelande och hur det kan motverkas.

Men trots att regelverket är mer åtstramat än hos de utländska motsvarigheterna, ses det i vissa fall som mer fördelaktigt. Inte minst när det kommer till spelsajternas seriositet samt kontroll och säkerhet. Enligt SKOP:s senaste undersökning svarar 53 procent av de tillfrågade att de väljer svensklicensierat med anledning av att de upplevs som mer seriösa. 55 procent upplever att svenska spelsidor har högre kontroll och inger större säkerhet och trygghet.

Varför de svenska spelsajterna får ett så pass stort förtroende på så viktiga punkter är troligtvis främst på grund det höga konsumentskyddet – där just kontroll och säkerhet ingår. Detta eftersom det finns tydliga riktlinjer för spelbolagen att följa, som kan säkerställa att spelarna får hjälp vid rätt tillfälle om de skulle påvisa ett överdrivet spelande.

Dessutom finns lättillgängliga resurser som spelarna själva kan tillgå i form av självtester, spelgränser och självavstängning hos varje licensierad spelsajt. Något som kan underlätta om spelarna själva upplever att de tappar kontrollen.

Så kan kanaliseringsgraden förbättras

Att just faktorerna kontroll, trygghet och säkerhet även i år rankas som de främsta anledningarna till att välja licensierat spel online, påvisar att svenska spelare i större utsträckning eftersöker seriösa aktörer på marknaden. Trots att casinon som idag inte har en svensk licens är fullt lagliga, och även säkra, upplevs de inte vara lika seriösa – vilket i det långa loppet kan leda till att spelare oftare kommer söka sig till svenska spelsidor. I Statskontorets senaste utvärdering av spellagen har man under 2021 kunnat uppskatta en kanaliseringsgrad från olicensierat till licensierat spel om ca 87 procent. En ökning om närmare 37 procentenheter sedan 2018. Att fler spelare väljer svensklicensierat på grund av deras trygghet, kan alltså på lång sikt innebära en ännu högre procentsats framöver

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 28 oktober 2022 13:16

Föreningslivet ska nå fler barn i Södertälje

TELGE

Statsministern besökte Södertälje tidigare i år. Till höger: Gülseren Büyükbalik från Telge Bostäder. Foto: Södertälje kommun.

Telge hjärta Södertäljes framtid expanderar sina idrottsaktiviteter till Blombacka och Brunnsäng för att erbjuda fler barn möjlighet att prova olika idrotter.

– Var du bor ska inte spela roll för din möjlighet till en meningsfull fritid. Genom det här initiativet blir det lättare för barn i Blombacka och Brunnsäng att hitta roliga och utvecklande fritidsaktivitet och det är vi så klart glada att kunna bidra till, säger Gülseren Büyükbalik, chef social hållbarhet på Telge Bostäder, i ett pressmeddelande.

Sedan i våras har satsningen Telge hjärta Södertäljes framtid erbjudit gratis idrottsaktiviteter för mellanstadieelever i Hovsjöhallen några dagar i veckan. Syftet är att göra det enklare för barn att testa olika idrotter genom att ta aktiviteterna till dem i deras närområde. Nu utvidgas konceptet även till fler stadsdelar för att nå fler barn i Södertälje.

– Vi vill nå ut till ännu fler och därför tar vi nu konceptet till Blombacka och Brunnsäng, säger Lenore Johansson, projektledare sponsring på Telge AB

Bakgrunden till satsningen är att barnens deltagande i föreningslivet skiljer sig åt mellan olika områden i Södertälje. I Pershagen är nästan 90 procent av mellanstadiebarnen aktiva i en förening, medan motsvarande siffra i Hovsjö och Blombacka bara är runt 30 procent.

Telge hjärta Södertäljes framtid drivs av Telge och Telge Bostäder tillsammans med lokala idrottsföreningar som SBBK, Södertälje futsal club och Idrott Utan Gränser.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 12 november 2023 01:23

”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Centrum

Flera lokaler gapar tomma i stadskärnan. Ansvarig utgivare Telgenytt, Alexander Isa

Ett anonymt tips och en frustrerad företagare fick mig att lyfta blicken. Brist på parkeringsmöjligheter och ett tiotal lokaler som står tomma gör att begreppet ”centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin.

Jag misstänker att jag inte är ensam om att ha cirkulerat i centrala Södertälje i jakt på en parkeringsplats för en snabb lunch, en uppgift som ibland känns helt hopplös. För både bilburna lunchgäster och restaurangägare, som är påväg att tappa hoppet, är parkeringsfrågan avgörande.

Visst finns det parkeringar i garagehus som Telgehuset, Lunagallerian, Kringlan och Åhlenshuset, men dessa är inte kommunala, förutom Lunagallerian som tar 28 kronor i timmen med en tidsbegränsning på 60 minuter. Om man vill använda kommunal parkering är alternativen alltså väldigt begränsade. Kommunen hänvisar till Centralplan, Tom Tits och Torekällskolans parkering vid Badhusgatan, där bilister ofta möts av att någon annan väntar på en ledig plats.

Det är positivt att kommunen sedan förra året infört gratis parkering för att stödja den lokala handeln, men enligt de företagare jag talat med är detta inte tillräckligt och ofta är alla parkeringsplatser upptagna under rusningstid. Enligt kommunens hemsida har Södertälje kommun själva cirka 2000 parkeringsplatser, men det framgår inte hur många av dessa som finns i centrum.

Lokalen där Stadium en gång verkade har stått tom i flera år. Foto: Alexander Isa.

Samtidigt som jag satt och åt min lunch en dag kontaktades jag av en anonym person som undrade om jag var medveten om antalet företagslokaler som står tomma i centrala Södertälje. Nyfiken som jag är, tog jag en kort promenad i stadskärnan efter restaurangbesöket för att undersöka saken närmre – och resultatet var oroväckande.

Omkring 20 företagslokaler, stora som små, står helt tomma och väntar på nya hyresgäster. Från Stora Torget till centralstationen. Övervåningen i Telgehuset har endast ett privat företag kvar. I gallerian Kringlan ekar det också tomt på övervåningen, delvis samma situation i Lunagallerian.

Dessa 20 lokaler skulle kunna innebära verksamheter som bidrar med minst 50 arbetstillfällen, om inte det dubbla.

”Kommunen bör inte förlita sig på vinstdrivande fastighetsägare för parkeringslösningar”

Det som även oroar är att fler verksamheter riskerar att bomma igen om inte kommunen ser över hur den lokala handeln kan stärkas på allvar.
Parkeringsfrågan är avgörande för stadskärnans lokala verksamheter, ja, åtminstone om ni frågar företagarna själva som känner en stor frustration. Varför ingen har lyssnat på dem kan jag inte svara på, men jag anser att kommunen inte enbart bör förlita sig på vinstdrivande fastighetsägare för parkeringslösningar. 

Sedan kommer frågan att ställas om det finns utrymme för fler parkeringar i stadskärnan, och svaret är ja enligt mig, men det kräver att kommunen investerar. Ett alternativ är att bygga flervåningsparkeringshus vid Marenplan, Centralstationen och vid Badhusgatan, vilket skulle skapa många nya parkeringsplatser.
Även om det inte är säkert att det är möjligt, är det värt att utreda.

Vi får inte glömma projektet i Maren.
Nya Marenprojektet, med cirka sju restauranger och nästan 200 rum, kommer förhoppningsvis att locka mycket folk. Då undrar jag, var ska folk parkera då, när det i nuläget råder brist på kommunala parkeringsmöjligheter i stadskärnan. Kommunen bör redan nu ta tag i parkeringsfrågan för att möta det stora behov som väntar. 

Resultatet av dåliga parkeringslösningar leder till, av egen erfarenhet, att man söker sig till utkanten för en snabb lunch eller för shopping. Kvar blir företagen i centrum med dyra lokalhyror och färre kunder. Södertälje måste värna om de som finns kvar.

I Skärholmen erbjuds tre timmars fri parkering, och därefter kostar det 10 kronor för varje påbörjad timme. En tretimmars parkering i Södertäljes stadskärna kan kosta nästan 100 kronor, om man inte lyckas hitta en gratisplats för de första två timmarna.

Med förbättrade parkeringsmöjligheter kan ett besök i stadskärnan leda till synergieffekter genom att besökare stannar längre i centrum, vilket i sin tur gynnar den lokala handeln. Denna effekt upplevs dock inte i Södertäljes stadskärna. I många fall besöker man centrum enbart för att uträtta ett specifikt ärende, med undantag för de som bor och arbetar där.

I en välmående stad bör inga lokaler i stadskärnan gapa tomma. Istället bör det finnas gott om tomma parkeringsplatser, vilket indikerar ett överflöd av parkeringsmöjligheter.

Alexander Isa
Ansvarig utgivare Telgenytt

BILDEXTRA: Centrumdöden i bilder – ”De har dödat stan”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 november 2023 14:40
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors