Företag i fokus:

Tillsyn och säkerhet fortsatt i topp som anledningar att välja svenska casinon

NATIVE

I förra årets rapport kring svenskarnas spelvanor var faktorer som kontroll, trygghet och säkerhet de främsta anledningarna till att svenskar väljer spel hos casinon med svensk spellicens.

I årets upplaga av rapporten, som sammanställts av SKOP, visar sig samma anledningar återigen hamna i topp. Något som på sikt kan bidra till att ännu fler spelare vänder sig till svenska alternativ, och därmed öka kanaliseringen från utländska spelsajter.

Delade läger mellan licensierat och olicensierat

Att spel på casino blivit ett populärt tidsfördriv finns det idag inga tvivel om, men vilken typ av casino som spelare väljer går isär. Detta eftersom spelmarknaden idag är uppdelad i två läger – licensierat och olicensierat spel online. Den ena sidan anser att svensklicensierade casinon, som bland annat återfinns i Casinowings jämförelse, är de bästa, medan andra hellre söker sig till utländska som står utanför det svenska regelverket.

Anledningarna till att spelare väljer mellan de olika alternativen baseras på vad de eftersöker hos casinona. Hos svensklicensierade spelsidor är det främst tryggheten och deras striktare tillsyn som gör att spelare väljer att stanna inom den inhemska spelmarknaden. Däremot erbjuder olicensierade casinon större vinstchanser och inte sällan även bättre och återkommande bonuserbjudanden för sina spelare. Något som skiljer sig stort från hur de svenska casinona idag är utformade och lockar många spelare till sig.

Svenska casinon upplevs som mer seriösa

På grund av striktare regler på den svenska spelmarknaden får dagens nätcasinon enbart erbjuda en bonus per spelare och licens. Detta för att minska eventuella incitament för spelare att spendera mer pengar än vad de kan eller har råd med. Dessutom ställs även höga krav på licensinnehavarna att proaktivt arbeta med frågor som rör överdrivet spelande och hur det kan motverkas.

Men trots att regelverket är mer åtstramat än hos de utländska motsvarigheterna, ses det i vissa fall som mer fördelaktigt. Inte minst när det kommer till spelsajternas seriositet samt kontroll och säkerhet. Enligt SKOP:s senaste undersökning svarar 53 procent av de tillfrågade att de väljer svensklicensierat med anledning av att de upplevs som mer seriösa. 55 procent upplever att svenska spelsidor har högre kontroll och inger större säkerhet och trygghet.

Varför de svenska spelsajterna får ett så pass stort förtroende på så viktiga punkter är troligtvis främst på grund det höga konsumentskyddet – där just kontroll och säkerhet ingår. Detta eftersom det finns tydliga riktlinjer för spelbolagen att följa, som kan säkerställa att spelarna får hjälp vid rätt tillfälle om de skulle påvisa ett överdrivet spelande.

Dessutom finns lättillgängliga resurser som spelarna själva kan tillgå i form av självtester, spelgränser och självavstängning hos varje licensierad spelsajt. Något som kan underlätta om spelarna själva upplever att de tappar kontrollen.

Så kan kanaliseringsgraden förbättras

Att just faktorerna kontroll, trygghet och säkerhet även i år rankas som de främsta anledningarna till att välja licensierat spel online, påvisar att svenska spelare i större utsträckning eftersöker seriösa aktörer på marknaden. Trots att casinon som idag inte har en svensk licens är fullt lagliga, och även säkra, upplevs de inte vara lika seriösa – vilket i det långa loppet kan leda till att spelare oftare kommer söka sig till svenska spelsidor. I Statskontorets senaste utvärdering av spellagen har man under 2021 kunnat uppskatta en kanaliseringsgrad från olicensierat till licensierat spel om ca 87 procent. En ökning om närmare 37 procentenheter sedan 2018. Att fler spelare väljer svensklicensierat på grund av deras trygghet, kan alltså på lång sikt innebära en ännu högre procentsats framöver

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 28 oktober 2022 13:16

Vidtar rättsliga åtgärder mot ”Mauri – vad hände sen?”

7DD09C4C-1921-409D-A9FE-5EC04AF7A596

Bild: Cc / Pressbild TV4

I flera månader har Gunilla Persson försökt att avsluta Mauri Hermundssons TV4-program. Nu hävdar hon att produktionen har överträtt både ett förbud och ett avtal och tar juridiska steg för att rätta till detta, rapporterar Expressen.

– Mauri har passerat alla gränser på vad som är acceptabelt, skriver Persson på Instgram.

Hollywoodfrun, Gunilla Persson, 64, är missnöjd med sin porträttering i TV4:s komediprogram ”Mauri – Vad hände sen?” som sändes den 6 november. Hon kritiserar programledaren Mauri Hermundsson för att ha agerat respektlöst under inspelningen vid hennes mammas begravning, vilket hon anser vanärade hennes minne. Bland annat genom att skämtat omkring och drivit med hennes vänner.

Uttrycker sin besvikelse på Instagram

”Jag har fått mycket kritik här pả Instagram för att jag lät Mauri filmas i kyrkan. Men sanningen är att det gjorde jag INTE. Filmning och fotografering var strängt förbjudet. Mauri bryter mot det förbudet och förlöjligar mammas begravning och mottagning. Jag hade bjudit in Mauri och producenten Filip för att närvara pả begravningen men absolut inte att filma. Trots det uttryckliga förbudet filmar man i kyrkan ända med telefonen i smyg.”, skriver hon i ett inlägg på Instagram.

På grund av denna händelse meddelar Persson nu att hon överväga rättsliga åtgärder mot produktionen.

Mauri Hermundsson kommenterar kritiken från Hollywoodfrun.

– Det är ju tråkigt att hon känner så, men man får nog ta det med en nypa salt. Folk kan ju titta på programmet och bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker att programmet är trevligt och inte alls kränkande mot varken henne eller hennes familj, och jag tror de flesta som tittar kommer förstå vad jag menar. Hon har haft en lång dialog med producenten och har sett avsnittet och fick göra ändringar, säger Mauri Hermundsson till TV4.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 november 2023 13:58
Senast uppdaterad: 10 november 2023 13:58

Teslas leveranser stoppas vid Södertälje hamn

Elon-m

Foto: Creative Commons / Telge

Den pågående arbetskonflikten mellan IF Metall och Tesla har trappats upp, med strejker och hamnblockader som påverkar verksamheten i hela Sverige. Nu har strejken nått Södertälje.

IF Metall har länge arbetat för att förhandla fram ett kollektivavtal för bättre löner och arbetsvillkor hos Teslas svenska dotterbolag, TM Sweden, vilket berör över 130 anställda. Dock utan framgång, vilket resulterade i en stor strejk.

I helgen fick strejken, som började i oktober, anslutning från 17 företag över hela landet i en sympatistrejk mot Tesla. Detta innebär att all verksamhet kopplad till Tesla-fordon avstannar fram till dess att en uppgörelse mellan facket och Tesla uppnås. Enligt IF Metall avböjer dock Tesla att underteckna något kollektivavtal, med hänvisningen till att företaget globalt sett inte ingår i sådana avtal.

Elon Musk, VD Tesla. Foto: Cc / Telge

Samtalen mellan IF Metall och Teslas bolag i Sverige, TM Sweden, fortsatte i november utan att nå en överenskommelse.

Strejken når Södertälje
Nu har strejken nått Södertälje och spridit sig till hamnblockader i fyra städer, där LO-facket Transport stöttar IF Metalls krav genom att stoppa lossning av Teslabilar. Denna åtgärd berör även Södertälje hamn, där normala leveranser av Teslafordon nu är inställda.

Dock uttrycker facket oro för att Tesla kan försöka undvika blockaderna genom att importera fordon via hamnar i grannländer.
IF Metall är fast besluten att kämpa för kollektivavtalet, medan Tesla håller fast vid sin ståndpunkt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 10 november 2023 08:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors