Företag i fokus:

Vilka är de faktiska offren?

Alex Ataseven

Arkivbild.

Idag lever vi i ett samhälle där det gäller att människan ska vara på sin vakt, men till vilket pris?

Att vara en god medborgare idag betyder ingenting. Vi behandlar varandra som misstänkta till att bära på vapen och vara kriminella.

Det krävs inte mycket till att bli utpekad eller dömd till det ena eller andra, och tyvärr har det blivit vår sanning att inte kunna känna någon tilltro till våra medmänniskor. Vem är grannen egentligen? Kan jag känna mig säker på vägen till jobbet eller när jag ska lämna barnen på förskolan. Jag ser mig själv om axeln flera gånger varje gång jag går ut, ifall att någon olämplig står där, eller kanske missade jag personen som passerade, såg han suspekt ut, vill hon skada mitt barn, eller är det bara i mitt huvud?

”Det ligger ett tjockt mörkt moln över oss”

Ja tankarna florerar och ensam blir man med dem. Man har behövt lära sig vakna och sova med dessa tankar som tynger ner ens själ. Kollegor diskuterar om svarta veckor som fallit över Södertälje, och visst är det allt mörka veckor. Det ligger ett tjockt mörkt moln över oss och vi kämpar med att hålla huvudet över vattenytan, allt för att ta oss igenom ännu en dag.

Som nyinflyttad till Södertälje är jag, som jag kan tänka mig många andra föräldrar också, mycket orolig för framtiden. Hur blir det egentligen för mina barn när de ska börja röra sig fritt själva, i detta Södertälje med sin underbara mångfald och charm? Där man möter farbrorn i affären som hälsar med mycket kärlek och önskar en ”ha en välsignad dag”.

I Södertälje kan alla känna sig hemma oberoende av vilken kultur man har. Den härliga kärleksfulla stämningen har i stället blivit att vi , blåljus och sirener som lamslår en och får en paralyserad. “Åh nej, inte ännu en skjutning, inte ännu en död…”. Vart är häxjakten på väg nu, vart ska kulan landa nästa gång, vem faller dödsoffer för kulans våld nästa gång. En hemsk verklighet som kan liknas vid en actionrulle.

”Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något”

Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något, eller är det en utnött klyscha? Idag är dagen då vi behöver enas i ett ”vi” som är starkare än de motkrafter som finns omkring oss i olika konstellationer. Jag drömmer om ett samhälle där vi föräldrar kan känna ett inre lugn till att våra barn ska bli ett med samhället. Jag drömmer om ett samhälle där en kan känna sann frihet till att vara sig själv. Jag drömmer om ett samhälle som ska bli vår framtid och leda oss i lycka och inte i sorg.

Vi sörjer de som fallit offer för skjutningarna, må de vila i frid, men de sanna offren är familjerna, vännerna, släkten som lämnats att leva kvar i ett samhälle där vi inte vet om vi överlever morgondagen, eller om vi får komma hem till våra familjer efter en arbetsdag. Men vi ber och drömmer om en ljusare morgondag.

Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:40

Missad blindtarmsinflammation – Ledde till intensivvård

Sjukhus

Foto: Alexander Isa.

En patient på Södertälje sjukhus drabbades av en allvarlig vårdskada efter att blindtarmsinflammationen missats. En lex Maria-anmälan har lämnats in där det framgår att patienten fick intensivvård i fem dagar.

Det var i mitten av april som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, mottog en lex Maria-anmälan efter en allvarlig incident på Södertälje sjukhus.

En patient hade först sökt akutmottagningen med buksmärta och kräkningar men skickades hem med diagnosen förstoppning. Vid det andra besöket förvärrades tillståndet och den brustna blindtarmen upptäcktes först vid det andra akutbesöket, efter 15 timmar av septisk chock.

Trots flera undersökningar och skiktröntgen hittades inte blindtarmsinflammationen tidigare. Efter stabilisering genomgick patienten en operation där den närmast brustna blindtarmen och bakterietillväxt i blodet upptäcktes. Patienten tillbringade totalt flera dagar på sjukhuset, varav fem dagar på intensivvårdsavdelningen och drabbades allvarliga vårdskadan som resulterade i lång återhämtningstid och kvarvarande trötthet.

Nu har IVO beslutat att utreda incidenten som inträffade på Södertälje sjukhus.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juni 2023 10:32
Senast uppdaterad: 17 juni 2023 10:34

TV: Stor vattenläcka i centrala Södertälje

66EFCD9B-EA76-44C3-98E2-B8A7DE7726F2

Läsarbilder

En omfattande vattenläcka har inträffat i garaget till Luna kvarteret i centrala Södertälje. Läckaget upptäcktes strax efter 21:00 på fredagskvällen.

Under fredagskvällen uppstod en akut vattenläcka i garaget till Luna på Garvaregatan. Räddningstjänsten och flera tekniker befinner sig just nu på plats för att åtgärda problemet, men det är ännu oklart vad som orsakat den stora vattenläckan.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en vattenledning spruckit på taket och fyllt garaget med flera centimeter vatten, vilket har runnit ned till våningarna nedanför. Det är för närvarande oklart om något fordon har kört på ledningen.

Enligt en källa kan orsaken vara rost och åldrande vattenledningar som har spruckit.

Texten uppdateras:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 19:47
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 21:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors