Företag i fokus:

Vilka är de faktiska offren?

Alex Ataseven

Arkivbild.

Idag lever vi i ett samhälle där det gäller att människan ska vara på sin vakt, men till vilket pris?

Att vara en god medborgare idag betyder ingenting. Vi behandlar varandra som misstänkta till att bära på vapen och vara kriminella.

Det krävs inte mycket till att bli utpekad eller dömd till det ena eller andra, och tyvärr har det blivit vår sanning att inte kunna känna någon tilltro till våra medmänniskor. Vem är grannen egentligen? Kan jag känna mig säker på vägen till jobbet eller när jag ska lämna barnen på förskolan. Jag ser mig själv om axeln flera gånger varje gång jag går ut, ifall att någon olämplig står där, eller kanske missade jag personen som passerade, såg han suspekt ut, vill hon skada mitt barn, eller är det bara i mitt huvud?

”Det ligger ett tjockt mörkt moln över oss”

Ja tankarna florerar och ensam blir man med dem. Man har behövt lära sig vakna och sova med dessa tankar som tynger ner ens själ. Kollegor diskuterar om svarta veckor som fallit över Södertälje, och visst är det allt mörka veckor. Det ligger ett tjockt mörkt moln över oss och vi kämpar med att hålla huvudet över vattenytan, allt för att ta oss igenom ännu en dag.

Som nyinflyttad till Södertälje är jag, som jag kan tänka mig många andra föräldrar också, mycket orolig för framtiden. Hur blir det egentligen för mina barn när de ska börja röra sig fritt själva, i detta Södertälje med sin underbara mångfald och charm? Där man möter farbrorn i affären som hälsar med mycket kärlek och önskar en ”ha en välsignad dag”.

I Södertälje kan alla känna sig hemma oberoende av vilken kultur man har. Den härliga kärleksfulla stämningen har i stället blivit att vi , blåljus och sirener som lamslår en och får en paralyserad. “Åh nej, inte ännu en skjutning, inte ännu en död…”. Vart är häxjakten på väg nu, vart ska kulan landa nästa gång, vem faller dödsoffer för kulans våld nästa gång. En hemsk verklighet som kan liknas vid en actionrulle.

”Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något”

Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något, eller är det en utnött klyscha? Idag är dagen då vi behöver enas i ett ”vi” som är starkare än de motkrafter som finns omkring oss i olika konstellationer. Jag drömmer om ett samhälle där vi föräldrar kan känna ett inre lugn till att våra barn ska bli ett med samhället. Jag drömmer om ett samhälle där en kan känna sann frihet till att vara sig själv. Jag drömmer om ett samhälle som ska bli vår framtid och leda oss i lycka och inte i sorg.

Vi sörjer de som fallit offer för skjutningarna, må de vila i frid, men de sanna offren är familjerna, vännerna, släkten som lämnats att leva kvar i ett samhälle där vi inte vet om vi överlever morgondagen, eller om vi får komma hem till våra familjer efter en arbetsdag. Men vi ber och drömmer om en ljusare morgondag.

Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:40

Gemensamt utspring – Parkeringen stängs av

B1CFFBDF-050E-49DC-9F68-D9B7587D65CC

Foto: Södertälje kommun / Alexander Isa

På tisdag firar Foucaultgymnasiet, Torekällgymnasiet och Täljegymnasiet gemensamt sin studentdag. Precis som tidigare år kommer parkeringen vid Centralstationen att stängas av för studentfirare.

– Vi ser verkligen fram emot den här dagen. Vi är stolta över eleverna och deras fina studieinsatser och vi har jobbat hårt för att det här ska bli en så fantastisk dag som det bara går. Vi hoppas att vi alla tillsammans kan hjälpas åt att hålla firandet snyggt och trevligt för studenternas skull, säger Carin Caputo, tf verksamhetschef för gymnasieskolan i ett pressmeddelande.

Den 13 juni kommer Södertäljes kommunala gymnasieskolor att fira studenten i Stadsparken, vilket medför begränsade parkeringsmöjligheter och trafikframkomlighet i området.

Flera hundra studenter och närstående kommer att närvara och för att underlätta för studentflaken kommer kommunen att stänga av parkeringen vid Centralstationen som kommer att användas som på- och avstigningsplats.

Parkeringen kommer att vara avstängd från tidig morgon till större delen av dagen och dessutom kommer området runt Stadsparken vara avspärrat för biltrafik för att säkerställa en trygg och smidig studentceremoni.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 12:26

Atillas expanderar i Södertälje – Öppnar nytt i Västergård

DE1ED396-168A-46C3-AF7A-2C076489DA2A

Atillas ägare, Necip Arikan. Foto: Alexander Isa.

En av Södertäljes mest populära restauranger expanderar. Efter över tio framgångsrika år har Atillas utökat sin närvaro i staden genom att öppna ytterligare en restaurang i Västergård som svar på en stark kundförfrågan.

Atillas, som etablerades 2012 i Grusåsen under ägaren Necip Arikan, har blivit välkänt för Södertäljeborna. Den karaktäristiska hörnlokalen vid korsningen Birkavägen och Östergatan har blivit ett känt landmärke och en favoritdestination för många Södertäljebor. Här har Atillas levererat smakrika pizzor, delikatesser och pasta sedan starten.

För två år sedan tog de även över grannlokalen mitt under pågående pandemi för att utöka sitt utbud med kolgrill.

Populära Atillas vid Grusåsen. Erbjuder även kolgrill sedan 2021 Foto: Alexander Isa

– Vi lyssnar på våra gäster. Det fanns under en lång tid en stor efterfrågan på kolgrill, och när vi fick möjligheten att ta över lokalen bredvid tvekade vi inte. Det jobbiga var att vi tog över lokalen 2020, strax innan pandemin slog till, och öppnade kolgrillen 2021. Det var två oerhört tuffa år, inte bara för vår verksamhet, men även för hela svenska folket, säger ägaren Necip Arikan till Telgenytt.

Idag är coronapandemin ett minne blott och samhället har återgått till normala nivåer. För Atillas innebär 2023 nästa stora steg i deras expansionsresa genom att etablera sig i Café Dubais tidigare lokaler i Västergård och erbjuder över sittplaster inomhus och cirka 50 platser utomhus.

Detta är en respons på den starka efterfrågan från kunderna att ha Atillas på den andra sidan av staden.

– Samma sak gäller för etableringen i Västergård, vi lyssnade på våra gäster som önskade att vi fanns på andra sidan klaffbron. I många fall har det blivit för omständigt att besöka oss, då tänker jag på de som bor på den andra sidan av kanalen. Det kommer bli mycket enklare att ta sig till oss nu, och vi är oerhört glada över att kunna uppfylla våra gästers önskan, säger Necip till Telgenytt.

Attilas ägare Necip Arikan plats på i Västergård. Foto: Alexander Isa

Kommer utbudet att vara identiskt med det i Grusåsen?

– Ja, Atillas i Västergård kommer att erbjuda samma variation av rätter som i Grusåsen. Det innebär att kunderna kan fortsätta att njuta av våra välsmakande rätter även i Västergård. Vi på Atillas strävar efter att behålla samma kvalitet och smakupplevelse oavsett var i staden du besöker oss sig.

Varför valde ni att etablera i just Västergård?

– Av flera skäl, men framför anser vi att Västergård är en central del av Södertäljes andra halva samt att lokalen passar våra behov. Dels för att kunna erbjuda snabbare hemleveranser till samt att det är en stor lokal med en stor uteserveringen i söderläge och många lättillgängliga parkeringar i anslutning till verksamheten.

Kan det bli ännu en enhet i Södertälje?

– Det är inte helt omöjligt, säger Necip Arikan leendes och fortsätter. Det tog oss över tio år att ta detta steg, främst för att vi fokuserar på att leverera kvalitet i första hand och inte kvantitet, säger han avslutningsvis.

Populära kolgrillen i Grusåsen. Foto: Alexander Isa

Attilas i Västergård erbjuder en bred meny, precis som enheten i Grusåsen. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Necip Arikan. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 03:15
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 21:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors