Företag i fokus:

Vilka är de faktiska offren?

Alex Ataseven

Arkivbild.

Idag lever vi i ett samhälle där det gäller att människan ska vara på sin vakt, men till vilket pris?

Att vara en god medborgare idag betyder ingenting. Vi behandlar varandra som misstänkta till att bära på vapen och vara kriminella.

Det krävs inte mycket till att bli utpekad eller dömd till det ena eller andra, och tyvärr har det blivit vår sanning att inte kunna känna någon tilltro till våra medmänniskor. Vem är grannen egentligen? Kan jag känna mig säker på vägen till jobbet eller när jag ska lämna barnen på förskolan. Jag ser mig själv om axeln flera gånger varje gång jag går ut, ifall att någon olämplig står där, eller kanske missade jag personen som passerade, såg han suspekt ut, vill hon skada mitt barn, eller är det bara i mitt huvud?

”Det ligger ett tjockt mörkt moln över oss”

Ja tankarna florerar och ensam blir man med dem. Man har behövt lära sig vakna och sova med dessa tankar som tynger ner ens själ. Kollegor diskuterar om svarta veckor som fallit över Södertälje, och visst är det allt mörka veckor. Det ligger ett tjockt mörkt moln över oss och vi kämpar med att hålla huvudet över vattenytan, allt för att ta oss igenom ännu en dag.

Som nyinflyttad till Södertälje är jag, som jag kan tänka mig många andra föräldrar också, mycket orolig för framtiden. Hur blir det egentligen för mina barn när de ska börja röra sig fritt själva, i detta Södertälje med sin underbara mångfald och charm? Där man möter farbrorn i affären som hälsar med mycket kärlek och önskar en ”ha en välsignad dag”.

I Södertälje kan alla känna sig hemma oberoende av vilken kultur man har. Den härliga kärleksfulla stämningen har i stället blivit att vi , blåljus och sirener som lamslår en och får en paralyserad. “Åh nej, inte ännu en skjutning, inte ännu en död…”. Vart är häxjakten på väg nu, vart ska kulan landa nästa gång, vem faller dödsoffer för kulans våld nästa gång. En hemsk verklighet som kan liknas vid en actionrulle.

”Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något”

Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något, eller är det en utnött klyscha? Idag är dagen då vi behöver enas i ett ”vi” som är starkare än de motkrafter som finns omkring oss i olika konstellationer. Jag drömmer om ett samhälle där vi föräldrar kan känna ett inre lugn till att våra barn ska bli ett med samhället. Jag drömmer om ett samhälle där en kan känna sann frihet till att vara sig själv. Jag drömmer om ett samhälle som ska bli vår framtid och leda oss i lycka och inte i sorg.

Vi sörjer de som fallit offer för skjutningarna, må de vila i frid, men de sanna offren är familjerna, vännerna, släkten som lämnats att leva kvar i ett samhälle där vi inte vet om vi överlever morgondagen, eller om vi får komma hem till våra familjer efter en arbetsdag. Men vi ber och drömmer om en ljusare morgondag.

Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:40

Larm om lägenhetsbrand i Glasberga

Brandbild räddningstjänst

Arkivbild.

Räddningstjänsten fick in larm om en brand i ett flerbostadshus i Glasberga tidigt på fredagsmorgonen. Väl på plats möttes de av en balkongbrand.

Vid klockan 07:45 fick räddningstjänsten flera samtal om en brand i Glasberga. Enligt initiala uppgifter från SOS Alarm rörde det sig om en lägenhetsbrand på Carin Bååths väg/Glasbygatan. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen och konstaterade att det brann på en balkong i ett flerbostadshus.

– Elden var begränsad till balkongen och vi har varit där och släckt. Vi är inte längre kvar på platsen, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Tack vare snabbt ingripande kunde branden snabbt släckas och ingen större skada uppstod. Enligt Lt ska flera vittnen ha ingripit, och en man i en vit skåpbil stannade och började spruta vatten mot balkongen nedifrån.

Ytterligare information om brandorsaken är i nuläget oklart. Enligt räddningstjänstens ska ingen person ha kommit till skada i samband med fredagsmorgonens incident i Glasberga.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 07:59
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 08:35

Initiativtagaren Wikner: – ”Ser fram emot en härlig sommar”

Wikner Mötesplatsen

Barn- och ungdomssportchefen. Foto: Mötesplatsen / Alexander Isa

Basket, futsal, volleyboll, tennis, dans och spontanidrott. Nästa vecka inleds den flera veckor långa tillställningen som arrangeras av Mötesplats Södertälje med Södertäljeprofilen Alexander Wikner vid rodret.

– Vi är många i Södertälje som vill samverka för att bidra till ökad rörelse och en trygg och meningsfull fritid för barn och ungdomar i Södertälje, säger Alexander Wikner, barn- och ungdomssportchefen på SBBK, till Telgenytt.

Från och med onsdag den 14 juni till vecka 26 erbjuds barn och ungdomar i åldern 7-16 år möjligheten att delta i olika aktiviteter och turneringar på Stora Torget i centrum. Syftet är att främja ökad fysisk aktivitet, meningsfull fritid samt skapa trygga och attraktiva mötesplatser för barn och ungdomar i Södertälje.

Projektet strävar efter att främja samarbete mellan olika aktörer i Södertälje, erbjuda trygga och meningsfulla lovakviteter för barn och ungdomar i prioriterade områden samt inspirera till spontanidrott och rörelseglädje. Dessutom vill man ge unga ledare möjlighet att utvecklas genom att erbjuda feriepraktik åt 24 ungdomar, varav hälften är kvinnor, och ha en jämställd deltagarrepresentation med hälften tjejer.

Mötesplatsen i samverkan med Street Futsal Club. Bild: Mötesplatsen.

Tidigare år har de enbart ägt rum utanför stadskärnan, men nu arrangeras de för första gången även i centrala Södertälje. Detta har blivit möjligt genom samverkan med kommunkoncernen, Södertälje City, RF SISU Sörmland, Södertälje Futsal Club, Idrott Utan Gränser, LEBI Skol IF och andra lokala föreningar.

– SBBK är otroligt tacksamma. Vår satsning är endast möjlig via lokal samverkan och att alla bidrar med det de är bäst på. Vi vill tacka alla partners för deras engagemang och ser mycket fram emot en härlig sommar med mycket rörelse och gemenskap tillsammans med barn och ungdomar i Södertälje, säger Wikner, som har initierat, samordnat och framgångsrikt skapat samverkan mellan viktiga aktörer i staden genom Mötesplatsen.

Utöver centrum kommer Mötesplats Södertälje även finnas i olika områden fram till vecka 30, såsom Ronna, Fornhöjden, Brunnsäng, Blombacka, Hovsjö, Lina, Saltskog/Västergård och Geneta. På plats kommer det finnas utbildade feriearbetare, äldre ungdomar från Södertälje samt äldre vuxna från samarbetsorganisationerna.

Läs även: – Här arrangerar SBBK stor turnering för skolor

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 07:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors