Företag i fokus:

30-åring avled efter rån och misshandel – Fallet tas upp i Högsta domstol

312533083_662347962158860_8366769669586719759_n

Advokaten Geroge Yanko försvara en av de dömda. Foto: Privat / Polisen.

I vintras omkom en 30-årig man efter att ha blivit rånad och misshandlad. Två män dömdes till fängelse och en tredje friades. Nu tas fallet upp i Högsta domstol där en av de dömda yrkar på en friande dom.

– Det är mycket svårt att få en prövning av Högsta domstolen, säger advokaten George Yanko till Telgenytt efter domstolens beslut om att ta upp fallet på nytt.

Det var den 6 januari tidigare i år som en 30-årig man satt i en restaurang i centrala Södertälje med två andra personer. Efter en stund gick de ut från restaurangen och på en närliggande parkering lurades han in i en bil av männen som påstod att han skulle få skjuts till en annan adress.

Strax innan rånet och misshandeln som ledde till 30-årigens död. De dömda i röd och gul markering. Den avliden i grön markering. Foto: polisen.

Istället kördes han till Linanäs där han rånades och misshandlades brutalt. 30-årigen lämnades skadad och medvetslös på platsen, utan skor och i minusgrader.

Sex dagar senare avled 30-åringen till följd av sina allvarliga skador.

Två män greps och dömdes till fängelse i tingsrätten och som senare fastställdes av hovrätten. En 29-åring dömdes till två års fängelse för rån och vållande till annans död, och en 30-åring man dömdes till ett år och tre månaders fängelse för medhjälp till rån. Även en tredje person misstänktes för inblandning, men friades helt från misstankarna.

30-årigen lurades in i bilen där han kördes till Linanäs och misshandlades. Foto: Polisen.

30-åringen som dömdes för medhjälp till rån överklagade domen till Högsta domstolen – som nu beslutat att pröva fallet.

– Klienten är naturligtvis glad för att han nu får chansen att bevisa att han är oskyldig i högsta instans. Det är mycket svårt att få en prövning av Högsta domstolen och domen kommer att bli vägledande i liknande situationer, säger 30-åringens advokat George Yanko.

Enligt överklagan till domstolen har den dömda 30-åringen enbart befunnits sig på platsen, när den andra personen utdelade slag mot offret.

”Därefter ska han distanserat sig från händelserna genom att sätta sig i bilen igen”, framgår det i överklagan.

Hovrätten anser att 30-åringen, genom att vara närvarande på platsen, var införstådd med vad som skulle ske. Advokaten däremot tar sikte på den så kallade ”livets regel” i sin överklagan till Högsta domstolen. Alltså att åskådare som tittat på ett brott, oavsett relation till gärningsman, ska vara fri från ansvar.

Nu tas fallet upp i högsta instansen för att pröva fallet återigen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2022 17:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2023 13:11

Kvinnlig företagare misstänkt för brott med Uppsalakriminella

tingsrätt

Foto: Alexander Isa

Tre personer bakom ett bolag i Uppsala åtalas för grovt skattebrott. En av bolagspersonerna ska enligt LT vara en kvinnlig företagare från Södertälje i 55-årsåldern.

De misstänks för att ha undanhållit över 20 miljoner kronor från att redovisas i inkomstdeklarationer till Skatteverket, och Södertäljekvinnan misstänks för att ha undanhållit över 800.000 kronor i utebliven skatt.

(Annons)

Enligt tidningen ska kvinnan år 2015 ha ansökt om tillstånd för ett HVB-hem, med Johanna Möller som föreståndare för verksamheten, även känd som ”Arbogakvinnan” efter morden i en sommarstuga. Hon dömdes 2017 till livstids fängelse för mord och mordförsök på sina föräldrar. Åren innan morden, mellan år 2009 och 2014, arbetade Möller på socialtjänsten i Södertälje som handläggare.

Men bolaget, som den numera 55-åriga Södertäljekvinnan representerade, nekades tillstånd av IVO att bedriva ett HVB-hem. Myndigheten ansåg att personerna bakom bolaget var olämpliga.

Nu åtalas Södertäljekvinnan och två andra personer för misstänkt grovt skattebrott i ett bolag i Uppsala, där enligt LT en av de inblandade, en 35-åring, kopplas till det kriminella nätverket Foxtrot och den så kallade ”kurdiska räven”.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 08:12
Senast uppdaterad: 30 september 2023 08:12

Kommunen ger miljardbolag option på ensamrätt

kommn

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Miljardbolaget Titania vill bygga bostäder i Fornhöjden på naturmark, som de önskar köpa av Södertälje kommun. Nu rapporterar LT att kommunen ger fastighetsutvecklaren ensamrätt att förhandla med dem.

Vid Fornhöjdens infart längs Fornhöjdsvägen vill kommunen bygga nästan 2000 bostäder, vilket överensstämmer med Östertäljes planprogram som innebär 20 000 nya bostäder till år 2036 – ett mål som nya majoriteten nyligen beslutade att slopa.

Ett bolag som är intresserat av att bygga på kommunala marken är miljardbolaget Titania, som sedan några år tillbaka har fört diskussioner med kommunen om att uppföra uppemot 600 bostäder

Här kan LT nu avslöja att Södertälje kommun har genomfört förhandlingar om en markanvisning för bostadsexploatering. Detta inkluderar en option som ger dem ensamrätt att förhandla med kommunen fram till november 2025.

Inom kort förväntas Södertälje kommun bevilja ett markköp för över 70 miljoner kronor för att bygga på en yta som omfattar cirka 20 000 kvadratmeter.

Sammanlagt planerar företaget att bygga 184 lägenheter, inklusive ettor, tvåor och treor.

Bostäder som planeras att byggas längst Fornhöjdsvägen. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2023 07:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors