Företag i fokus:

30-åring avled efter rån och misshandel – Fallet tas upp i Högsta domstol

312533083_662347962158860_8366769669586719759_n

Advokaten Geroge Yanko försvara en av de dömda. Foto: Privat / Polisen.

I vintras omkom en 30-årig man efter att ha blivit rånad och misshandlad. Två män dömdes till fängelse och en tredje friades. Nu tas fallet upp i Högsta domstol där en av de dömda yrkar på en friande dom.

– Det är mycket svårt att få en prövning av Högsta domstolen, säger advokaten George Yanko till Telgenytt efter domstolens beslut om att ta upp fallet på nytt.

Det var den 6 januari tidigare i år som en 30-årig man satt i en restaurang i centrala Södertälje med två andra personer. Efter en stund gick de ut från restaurangen och på en närliggande parkering lurades han in i en bil av männen som påstod att han skulle få skjuts till en annan adress.

Strax innan rånet och misshandeln som ledde till 30-årigens död. De dömda i röd och gul markering. Den avliden i grön markering. Foto: polisen.

Istället kördes han till Linanäs där han rånades och misshandlades brutalt. 30-årigen lämnades skadad och medvetslös på platsen, utan skor och i minusgrader.

Sex dagar senare avled 30-åringen till följd av sina allvarliga skador.

Två män greps och dömdes till fängelse i tingsrätten och som senare fastställdes av hovrätten. En 29-åring dömdes till två års fängelse för rån och vållande till annans död, och en 30-åring man dömdes till ett år och tre månaders fängelse för medhjälp till rån. Även en tredje person misstänktes för inblandning, men friades helt från misstankarna.

30-årigen lurades in i bilen där han kördes till Linanäs och misshandlades. Foto: Polisen.

30-åringen som dömdes för medhjälp till rån överklagade domen till Högsta domstolen – som nu beslutat att pröva fallet.

– Klienten är naturligtvis glad för att han nu får chansen att bevisa att han är oskyldig i högsta instans. Det är mycket svårt att få en prövning av Högsta domstolen och domen kommer att bli vägledande i liknande situationer, säger 30-åringens advokat George Yanko.

Enligt överklagan till domstolen har den dömda 30-åringen enbart befunnits sig på platsen, när den andra personen utdelade slag mot offret.

”Därefter ska han distanserat sig från händelserna genom att sätta sig i bilen igen”, framgår det i överklagan.

Hovrätten anser att 30-åringen, genom att vara närvarande på platsen, var införstådd med vad som skulle ske. Advokaten däremot tar sikte på den så kallade ”livets regel” i sin överklagan till Högsta domstolen. Alltså att åskådare som tittat på ett brott, oavsett relation till gärningsman, ska vara fri från ansvar.

Nu tas fallet upp i högsta instansen för att pröva fallet återigen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2022 17:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2023 13:11

KLART: Han blir kommunens nya stadsdirektör

Magnus-Gyllen

Foto: Södertälje kommun

Södertälje har avslutat rekryteringen efter cirka 30 sökande till tjänsten som stadsdirektör. Det blir den erfarne Magnus Gyllestad som tillträder som kommunens nya högsta chef

– Jag ser verkligen fram emot att komma till Södertälje, säger kommunens nya stadsdirektör.

I början av sommaren bekräftade Stefan Hollmark att han avslutar tjänsten som kommunens nya stadsdirektör efter knappt två år på posten. Sedan dess har en intensiv rekryteringsprocess pågått för att hitta en ersättare, vilket kommunen nu har meddelat att de har gjort.

Magnus Gyllestad, nuvarande kommundirektör i Haninge kommun, är föreslagen som ny stadsdirektör i Södertälje kommun. Cirka 30 personer har visat intresse för tjänsten, men Gyllestad betraktas som huvudkandidaten. Men först återstår MBL-förhandlingar med fackliga organisationer och väntan på en obligatorisk säkerhetsprövning.

(Annonslänk)

– Som stadsdirektör ser jag det som en prioritet att stödja och främja ett blomstrande näringsliv, eftersom det är avgörande för Södertäljes framtid och välbefinnande för våra invånare, säger Magnus Gyllestad.

-Det är en spännande och dynamisk kommun i stark tillväxt. Jag har trivts bra i Haninge men känner efter sex år att det är dags för nästa steg. Jag hoppas att jag med min bakgrund och mina erfarenheter kan bidra på bästa sätt till att utveckla organisationen med målet att skapa ett gott liv för Södertäljeborna och ett hållbart samhälle, säger han.

Magnus Gyllestad har omfattande erfarenhet av ledande befattningar i politiskt styrda organisationer och har bland annat varit kommundirektör i Haninge sedan 2017. Han har även en utbildning som systemarkitekt och en officersexamen.

Kommunstyrelsen tog det eniga beslutet om anställningen idag, fredag den 29 september.

– Vi är mycket glada över att kunna rekrytera Magnus Gyllestad. Med sin mångåriga erfarenhet av att vara kommundirektör kommer han att axla rollen som stadsdirektör här i Södertälje bra. Jag är övertygad om att Magnus har de rätta egenskaperna för det arbetet, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S). 

Läs även: – LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 10:26
Senast uppdaterad: 29 september 2023 10:41

Planerad skyskrapa stoppas – ”Det är för högt”

Kommun

Förslag från 2017. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Det var bäddat för en 29 våningar hög skyskrapa i Södertälje. Men istället vände kommunen i sista stund och föreslår nu en betydligt lägre byggnad.

– Som förslaget ser ut nu så är det för högt, säger Andreas Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret. 

År 2015 initierade kommunen planer för att uppföra en skyskrapa i kvarteret Sländan vid Tom Tits, där under de senaste åren hundratals nya bostäder har byggts. Diskussionerna om den nya skyskrapan pågick intensivt med flera inkomna förslag under de följande åren. Efter det avstannade diskussionerna fram till 2022.

Ett annat förslag på skyskrap vid Tom Tits. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Ett nytt förslag på en 29 våningar hög byggnad lämnades in för granskning och planerades att tas upp av Samhällsbyggnadsnämnden nu i oktober. Istället väljer kommunen att avslå detta förslag, ta ett nytt grepp om detaljplanen och istället föreslå en lägre byggnad.

– Kommunen har hela tiden sett att ett högt hus skulle passa på platsen, men vi har efter interna processer och diskussioner landat i att så som förslaget ser ut nu, med 29 våningar, så är det för högt, säger Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret.

– Vårt ansvar på Samhällsbyggnadskontoret är att utveckla Södertälje så bra som möjligt för alla Södertäljebor nu och i framtiden. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan utveckla det här kvarteret till något fantastiskt för staden, säger han.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors