Företag i fokus:

Lanserar lösning som kan bidra till lägre elkostnader

IMG_41027CE843C8-1

Niklas Holberg, Telge Energi. Pressbilder: Telge Energi.

Elräkningen är något som många idag går och tänker på – och med all rätt.

Priserna har skjutit i höjden och svenskarna är mer än någonsin medvetna om deras egna elanvändning.

På grund av elanvändningen har även helt nya begrepp exponerats. Ord så som Spotpris, UG, tariff. De har alltid funnits där – men vi har bara inte tänkt på dem.

Nu vill Telge Energi hjälpa sina elkunder och lanserar därmed ”Elordlistan” som kommer att bidra till att hålla bättre koll på sin elvardag och därigenom kunna göra kloka val. 

– Vi har märkt att många kunder har svårt att förstå vad alla begrepp och förkortningar som används i olika elsammanhang. Eftersom elen under det senaste året blivit allt dyrare har det blivit allt viktigare för konsumenterna att göra kloka elval. Men hur ska man kunna göra det när man riskerar att gå vilse i eldjungeln? För att hjälpa landets alla hushåll att fatta välgrundade beslut har Telge Energi tagit fram en elordlista, säger Niklas Holberg, tf vd på Telge Energi, i ett pressmeddelande.

Orden som förekommer i elsammanhangen anses som ett onödig och krångligt språk som elbranchen använder sig av. Enligt Telge Energi finns det risker att elkunder ser det krångligt, eller tråkigt, och struntar i att sätta sig in i sin elvardag och därmed riska en högre elkostnad än nödvändigt.

Den nya Elordlistan ska hjälpa elkunder runt om i landet att göra kloka val.

– Att välja ett elavtal som passar varje enskild kund är många gånger inte lätt. Det är hög tid att göra elbranschen okrånglig. Ett första steg är vår elordlista där vi hjälper kunderna att skaffa sig koll på sitt elliv. 

Här hittar du Elordlistan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2022 11:54
Senast uppdaterad: 28 oktober 2022 11:54

Mustiga Mauri expanderar till en helt ny bransch

Mauri-scaled-1

Järnasonen Mauri Hermundsson.
Foto: Oliver Martin Henriquez/ TV4

Mauri Hermundsson, känd som en av Sveriges mest inflytelserika sociala medieprofiler, tar klivet in i snacksindustrin med planer på att lansera en egen kollektion från Södertälje.

(Annonslänk)

Med en följarbas på 270 tusen på Instagram och en framstående plats i Maktbarometern, är Mauri Hermundsson inte främmande för framgång.

Rankad som den 13:e mest inflytelserika personen på svenska sociala medier och även känd för sitt populära program ”Uppdrag mat”, fortsätter Järnasonen att göra avtryck. I kategorin Årets makthavare, som inkluderar 100 svenska konton, hamnar Hermundsson på en imponerande 21:a plats, före kända namn som Bianca Ingrosso och Zlatan Ibrahimovic.

Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att Hermundsson planerar att lansera en egen snackskollektion från Södertälje. Enligt LTs uppgifter har han siktet inställt på ett samarbete med den etablerade chipstillverkaren Lantchips i Hovsjö, vilket markerar hans inträde i en helt ny bransch. Med sin starka närvaro på sociala medier och etablerad publik, står Hermundsson inför spännande möjligheter i snacksindustrin.

– Han vill göra något gott till folket – av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter, säger Varga Moshtagh på Myllra, som hjälper kreatörer och influensers i Scandinavien, till Breakit.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 17:19
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 17:19

MINGELBILDER v.8 – Se vilka som var ute i helgen

Sham

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.5

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors