Företag i fokus:

Lanserar lösning som kan bidra till lägre elkostnader

IMG_41027CE843C8-1

Niklas Holberg, Telge Energi. Pressbilder: Telge Energi.

Elräkningen är något som många idag går och tänker på – och med all rätt.

Priserna har skjutit i höjden och svenskarna är mer än någonsin medvetna om deras egna elanvändning.

På grund av elanvändningen har även helt nya begrepp exponerats. Ord så som Spotpris, UG, tariff. De har alltid funnits där – men vi har bara inte tänkt på dem.

Nu vill Telge Energi hjälpa sina elkunder och lanserar därmed ”Elordlistan” som kommer att bidra till att hålla bättre koll på sin elvardag och därigenom kunna göra kloka val. 

– Vi har märkt att många kunder har svårt att förstå vad alla begrepp och förkortningar som används i olika elsammanhang. Eftersom elen under det senaste året blivit allt dyrare har det blivit allt viktigare för konsumenterna att göra kloka elval. Men hur ska man kunna göra det när man riskerar att gå vilse i eldjungeln? För att hjälpa landets alla hushåll att fatta välgrundade beslut har Telge Energi tagit fram en elordlista, säger Niklas Holberg, tf vd på Telge Energi, i ett pressmeddelande.

Orden som förekommer i elsammanhangen anses som ett onödig och krångligt språk som elbranchen använder sig av. Enligt Telge Energi finns det risker att elkunder ser det krångligt, eller tråkigt, och struntar i att sätta sig in i sin elvardag och därmed riska en högre elkostnad än nödvändigt.

Den nya Elordlistan ska hjälpa elkunder runt om i landet att göra kloka val.

– Att välja ett elavtal som passar varje enskild kund är många gånger inte lätt. Det är hög tid att göra elbranschen okrånglig. Ett första steg är vår elordlista där vi hjälper kunderna att skaffa sig koll på sitt elliv. 

Här hittar du Elordlistan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2022 11:54
Senast uppdaterad: 28 oktober 2022 11:54

Islossning för SSK – Harlestam fick äntligen utdelning

Namnlost-33

SSK fick måljubla 7 gånger när man komfortabelt besegrade Västervik inför välfyllda läktare i Scaniarinken Foto: Shamash Oyal

SSK återvände hem till Scaniarinken och gratismatchen mot Västervik med två raka förluster i bagaget. Efter problem med ineffektivitet i de två förgående matcherna på bortaplan så var det dags att vända negativa trenden med en vinst.

Harlestam: – Haft en massa lägen.

7-2 mot Västervik är om vi ska vara ärliga inte någon riktig värdemätare, SSK mötte ett lag som var numret för litet i allt egentligen. Vilket också visar sig i tabellen.

SSK satte an tonen direkt efter första nedsläpp, man sköljde över Västervik i princip varje byte i första perioden. Förstakedjan med Sebastian Dyk, Filiph Engsund och Markus Eriksson var på stort spelhumör och det var också deras enhet som började målskyttet. Det satte tonen för SSK:s lekfulla sätt att spela hockey för kvällen.

Inför matchen riktades de största blickarna mot SSK:s nya finne Miikka Pitkänen och för all del Amil Krupic återkomst som SSK-spelare i Scaniarinken. Bägge skulle också bokföras i poängprotokollet. Krupic kunde med ett kyligt avslut göra 4-0 för hemmalaget 8 minuter in i tredje perioden och stod sedan även för en assist när Hampus Harlestam fick göra sitt första mål som SSK-spelare, det som även blev Södertäljes sista för kvällen.

– Det känns verkligen bra att till slut fått in den, säger Hampus Harlestam om att ha släckt sin målnolla i SSK.

Ett SSK som var påkopplade från start och som hade bestämt sig för att motståndet för dagen skulle få en jobbig kväll.

– Vi går ut i första perioden och visar direkt att det här är vår match, fortsätter Hampus.

Harlestam blev officiellt klar för SSK 1:a februari och har varit i klubben i drygt två veckor.

Hur har första tiden varit för dig i SSK och hur tycker du att ditt spel har funkat?

– Det har varit sjukt bra. Ett grymt gäng som verkligen har välkomnat mig på ett bra sätt. Tycker jag har kommit in mitt spel mer match efter match och haft en massa lägen.

Emil Alba, har varit parhäst till Hampus Harlestam under hans tid i SSK så här långt. Foto: Shamash Oyal

Harlestams mål betydde 7-1 och där fick även färska nyförvärvet Pitkänen komma med i poängprotokollet med en andra assist. Den finske forwarden som ingick i en kedja med just Harlestam och Emil Alba hade innan dess hunnit vara delaktig med ytterligare en andra assist när Viktor Grahn satte 3-0 med ett skott från offensiva blå.

Harlestam passade på att berömma sin nya kedjekamrat: -Det kändes bra. Han jobbar hårt och är bra med pucken.

Den förre detta Kalpa-forwarden visade goda intentioner trots sin korta tid i Sportklubben. Fast motståndet på andra sidan i den här matchen var inte heller den svåraste utmaningen Miikka kunde ställas inför i sin första match med nya laget. Upp till bevis framöver då matcher mot toppkonkurrenterna Djurgården, Björklöven och Mora finns kvar i spelschemat. Det blir en större måttstock hur han står sig i kamp med skickligare spelare och inensivare uppvaktning från motståndet.

”Det kändes bra och jag är ändå inte i toppform än. Fansen kommer att få se mycket mer”, säger Miikka Pitkänen i en intervju med LT efter matchen mot Västervik.

Nä, någon värdemätare var inte det här för SSK, hårdare papper blir det som sagt fortsättningsvis. SSK har två matcher på schemat nästa vecka. På onsdag beger laget sig till Uppsala för möte mot Almtuna i Gränbyhallen, heads up där. Hemmalaget kommer att komma ut som hungriga vargar efter en tung 0-10 förlust mot Karslskoga i fredagesn omgång i HA.

Höjdpunkten blir ändå fredagens match, den sista i grundserien mot Djurgården. SSK har stor revansch att utkräva i den matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 12:42
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 12:50

Ny chef tar rodret på Torekällbergets museum

kommun

Foto: Södertälje kommun

Viveka Andersson, tidigare program- och utbildningschef på Tom Tit i Södertälje, har nu påbörjat sin nya roll som chef för Torekällbergets friluftsmuseum, efterträdande Eva Skyllberg.

”Jag har landat mjukt och blivit väl mottagen av kollegorna bäde uppe pa berget och i stadshuset. Ser fram emot fortsättningen”, skriver Andersson på sociala medier.

(Annonslänk)

Efter fem framgångsrika år på Tom Tit i Södertälje, där Viveka Andersson tjänstgjort som program- och utbildningschef, har hon nu klivit in i sina nya skor som ledare för Torekällbergets friluftsmuseum. Denna position blev tidigare innehavd av Eva Skyllberg, som har gått vidare till en chefsposition på Stockholms läns museum.

Anderssons första vecka på det nya jobbet har varit minst sagt händelserik, något hon själv summerar på sociala medier. Hennes introduktionsvecka har bjudit på allt från sportlovsförberedelser till oväntade teknikstrul, och från historiska kringlor som firar 150 år till nybakade semlor som välkomnar besökarna. Utöver detta har hon hanterat rekryteringar och sett till att museet fått sina leveranser av hö, samt hanterat kvarnvingar – en mångsidig start som lovar gott för museets framtid.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 17:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors