Företag i fokus:

Ny teknologi som lyckats förändra hela industrier, marknader och branscher

Telgenytt_omslag

Genom historien har människans uppfinnesrikedom varit viktig för samhällets utveckling. Det spelar ingen roll om vi vrider tillbaka tiden 100, 100 eller

10 år. Det har alltid varit ny teknologi, nya uppfinningar och nya lösningar på problem som gäckat människan som varit det som kunnat öppna nya dörrar. På samma sätt har ny teknologi kunnat förändra hela industrier, marknader och branscher.

Sedan industrialismens genomslag har människan varit kraftigt beroende av nya teknologier för att effektivisera produktion, öka välståndet för människor och utveckla samhället i stort. Det i sig har öppnat för en situation där ny teknologi på väldigt kort tid kan agera banbrytande och förändra hela industrier i grunden.

Genom åren finns det många exempel på precis det här och många uppfinnesrika människor har på ett lukrativt sätt kunnat utnyttja detta till sin fördel. Men det har också fått positiva konsekvenser på saker som levnadsstandard i stora delar av världen.

Låt oss peka på ett par exempel där ny teknologi har öppnat dörrar som man tidigare inte trodde var möjliga – och egentligen ritat om hela samhällskartan i grunden.

Löpandebandprincipen

Ett av de produktionssätt som blivit allra viktigast i ett historiskt perspektiv är den så kallade löpandebandprincipen. Detta är starkt förknippat med bilföretaget Ford i USA, som använde det inom sin verkstadsindustri för att massproducera bilar för första gången.

I dagens moderna industri, både när det gäller tillverkning av bilar och många andra saker, har inspiration från den löpandebandsprincip som användes på Ford Motor Company varit central. Numera är det närmast standard att använda sig av den teknologi som givetvis har moderniserats genom åren, men som tog avstamp i början av 1900-talet.

För den historiskt intresserade bör det förtydligas att löpandebandprincipen har anor från 1800-talet, då den bland annat användes på slakterier.

TV lanseras på 1950-talet

Den svenska historiebeskrivningen brukar tillskriva Fotbolls-VM 1958 det stora genombrottet för tv-apparaten hos den vanlige svensken. Men redan innan det hade Storbritannien sänt de första reguljära tv-sändningarna år 1936.

Den moderna tv-industrin ser helt annorlunda ut, med digitala innovationer som streaming och annan digital-tv, men hela branschen tog sitt avstamp i 1930-talets Storbritannien och fick sitt genombrott runt 1950-talet i Sverige och andra delar av västvärlden.

Digitala legitimationer (BankID) har förändrat spelmarknaden

Mobilt bankID och andra digitala legitimationer har varit viktiga steg för att modernisera det digitala samhället. Dessa används nu inom en rad områden, inte minst när människor ska hantera sina myndighetsärenden eller logga in hos sin bank.

Men ett annat område som har gynnats av e-legitimationernas intåg hos den svenska befolkningen är spelmarknaden. Nu går det exempelvis att spela på nya casinon med bankid, och spelbolag med svensk licens utan att registrera sina kontaktuppgifter. Det enda som krävs är ett personnummer och ett mobilt bankID för att registrera sig, logga in och föra över pengar.

Det har naturligtvis också gynnat spelmarknaden i stort, som nu har vuxit kraftigt sedan digitaliseringen av densamma skedde. Mobilt bankID och andra e-legitimationer har varit ytterligare ett naturligt steg för att utveckla denna bransch i ännu snabbare takt. 

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2022 03:30
Senast uppdaterad: 28 oktober 2022 13:16

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors