Företag i fokus:

Passerar fastighetsvärde på 3 miljarder kronor

Mansson-1024x741

Markus Månsson, marknadschef. Foto: Privat.

I samband med fastighetsköpet i Ronna 2021 passerade Månsbro ett fastighetsvärde på 2 miljarder kronor.

Knappt ett år senare når fastighetsbolaget nästa milstolpe – ett värde på 3 miljarder kronor.

– I början av förra året hade vi ett fastighetsvärde på cirka 1,5 miljarder och för några veckor sedan passerade vi 3 miljarder kronor, säger Markus Månsson, marknadschef på Månsbro Fastigheter, till Telgenytt.

När ägarbröderna Per-Axel och Lars-Åke Månsson i december i fjol förvärvade fyra stycken flerbostadshus, med totalt 121 hyreslägenheter, passerade fastighetsportföljen 2 miljarder kronor i värde.

Men det familjeägda fastighetsbolaget, som äger fastigheter i Södertälje, Stockholm och Eskilstuna, stannade inte där. Senaste året har bolaget expanderat kraftigt och i början av oktober köpte Månsbro ytterligare en fastighet i Eskilstuna och därmed passerade ett fastighetsvärde på 3 miljarder kronor.

(Annonslänk)

– Nyckeln är som alltid hårt arbete samt effektiva processer, bra lagkamrater och samarbetspartners. Nu lägger vi i ännu en växel och blickar framåt mot nya delmål. Jag vill tacka alla parter för de affärerna och utvecklingen av vårat befintliga fastighetsbestånd som har skapat ett fastighetsvärde som passerar 3 miljarder kronor, säger Markus Månsson.

Fastighetsköpet i Eskilstuna omfattar en totalyta på 11.286 kvm varav lokalarea på 4.974 kvm. Fastigheten är belägen i industriområdet Torshälla, med närhet till Eskilstuna centrum och E20.

– Välkomna att höra av er om ni vill sälja er fastighet, avslutar Markus Månsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2022 08:02
Senast uppdaterad: 28 oktober 2022 08:31

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors