Företag i fokus:

Hon utses till kommunens nya utbildningsdirektör

IMG_5595

Ingela Hamlin, kommunens nya utbildningsdirektör. Foto: Södertälje kommun.

I våras annonserades tjänsten som Södertäljes utbildningsdirektör ut efter att tidigare direktören Monica Sonde lämnade.

Nu har Södertälje kommun tillsatt tjänsten till den erfarne Ingela Hamlin som väntas börja arbeta efter årsskiftet.

– Jag är väldigt glad över den här rekryteringen. Ingela Hamlin brinner för alla barns rätt till en god utbildning. Jag är övertygad om att hennes långa erfarenhet från skolvärlden tillsammans med hennes engagemang och drivkraft kommer att få skolresultaten i Södertälje att fortsätta utvecklas i en positiv riktning, säger stadsdirektör Stefan Hollmark i ett pressmeddelande.

Den tidigare utbildningsdirektören, Monica Sonde, lämnade sin position i mars 2021 och ersattes med Johan Abrahamsson som tog över stafettpinnen under rekryteringsprocessen.

Hamlin kommer närmast från Sigtuna kommun där hon arbetade som förvaltningschef för Barn och ungdomsförvaltningen. På kommunen hemsida presenteras hon som en person med en lång erfarenhet av att arbeta som chef och ledare i skolans värld, både inom friskola och kommunal skola, som lärare, rektor, kvalitets- och regionchef.

(Annonslänk)

– Jag drivs av övertygelsen om att utbildning är livsviktigt för de barn och ungdomar som idag finns i våra förskolor och skolor, men också för vår gemensamma framtid och för demokratin. I rollen som utbildningsdirektör får jag nu möjligheten att bygga vidare på de goda strukturer som redan finns i Södertälje kring systematiskt kvalitetsarbete i skolan, säger Ingela Hamlin till Södertälje kommun.

– Jag hoppas förstås också kunna bidra till ett fortsatt utvecklingsarbete framåt när det gäller att utveckla undervisningens kvalitet och därmed förbättra kunskapsresultaten. Att ha förmånen att arbeta med frågor som är av avgörande betydelse för en hållbar samhällsutveckling är stimulerande och ger arbetet mening, säger Ingela Hamlin till Södertälje kommun, säger hon

Hamlin är planerad att tillträda tjänsten i början av 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2022 09:45
Senast uppdaterad: 29 oktober 2022 09:45

En tredje person gripen för knivattacken i centrum

Polis

Foto: Alexander Isa

Efter en knivrelaterad händelse i en frisörsalong i centrala Södertälje greps två unga män, misstänkta för grov misshandel och försök till människorov. Nu har polisen gripit en tredje person, rapporterar LT.


Torsdagen den 1 februari blev en man i 20-årsåldern knivhuggen flera gånger i benet i en frisörsalong på Nygatan. Mannens skadorna beskrevs som lindriga.

Polisen agerade snabbt och kunde gripa en man två män, varav en av dem som tidigare varit under utredning för medhjälp i dödsskjutningen i Saltskog den 6 oktober 2022. Bägge misstänks för grov misshandel och försök till människorov i samband med knivattacken.

En tredje misstänkt person har gripits.

Enligt LT var den tredje gripne, som är i 20-årsåldern, anhållen i sin frånvaro redan dagen efter incidenten den 2 februari, men har lyckats hålla sig undan fram till nu. Enligt tidningens uppgifter sitter alla tre personer nu förvarade i häkte, samtliga misstänkta för grov misshandel och försök till människorov.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:12

Här sprider de kärlek – Delade ut 500 röda rosor

A89ABAA1-8A9E-4F00-AB1D-03D89F85F7BF

Foto: Privat.

I en unik gest för att sprida glädje och kärlek, tog ”We Are One Church Södertälje” initiativet att dela ut 500 rosor i staden under Alla hjärtans dag. – Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche.

Alla hjärtans dag i Södertälje blev extra speciell i år tack vare ”We Are One Church Södertälje. Kyrkan genomförde en hjärtlig kampanj där 500 rosor delades ut till förbipasserande i olika delar av staden, inklusive Ronna, Fornhöjden, Centrum, Geneta, Blombacka, Moraberg och Veda. Aktionen syftade till att sprida kärlek och uppmuntran, samt att förmedla ett budskap om gemenskap och tacksamhet.

En handling av generositet och omtanke som mottagits varmt av mottagarna.

– Det var en glädje att få gå ut tillsammans och göra något gott för människor i vår stad. Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche, från We Are One Church.

Christian Moche, från We Are One Church.
Foto: Privat

Genom att ge bort rosor ville kyrkan inte bara fira kärlekens dag, utan också skapa en plattform för samtal och positiv interaktion mellan stadens invånare.

Inte första gången den lokala kyrkan tar initiativ för samhället.

– Vi har tidigare genomfört flera andra initiativ; senast lämnade vi ut matkassar och presentkort till människor i nöd under jul och nyår, säger Christian Moche.

”We Are One Church Södertälje” är en aktiv del av lokalsamhället med regelbundna sammankomster på Oxbacksgatan 6, där de välkomnar alla till sina gudstjänster fredagar klockan 19:00 och söndagar från 12:00.

Representanter från We Are One Church besökte flera stadsdelar på alla hjärtans dag
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 22:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors