Företag i fokus:

Hon utses till kommunens nya utbildningsdirektör

IMG_5595

Ingela Hamlin, kommunens nya utbildningsdirektör. Foto: Södertälje kommun.

I våras annonserades tjänsten som Södertäljes utbildningsdirektör ut efter att tidigare direktören Monica Sonde lämnade.

Nu har Södertälje kommun tillsatt tjänsten till den erfarne Ingela Hamlin som väntas börja arbeta efter årsskiftet.

– Jag är väldigt glad över den här rekryteringen. Ingela Hamlin brinner för alla barns rätt till en god utbildning. Jag är övertygad om att hennes långa erfarenhet från skolvärlden tillsammans med hennes engagemang och drivkraft kommer att få skolresultaten i Södertälje att fortsätta utvecklas i en positiv riktning, säger stadsdirektör Stefan Hollmark i ett pressmeddelande.

Den tidigare utbildningsdirektören, Monica Sonde, lämnade sin position i mars 2021 och ersattes med Johan Abrahamsson som tog över stafettpinnen under rekryteringsprocessen.

Hamlin kommer närmast från Sigtuna kommun där hon arbetade som förvaltningschef för Barn och ungdomsförvaltningen. På kommunen hemsida presenteras hon som en person med en lång erfarenhet av att arbeta som chef och ledare i skolans värld, både inom friskola och kommunal skola, som lärare, rektor, kvalitets- och regionchef.

(Annonslänk)

– Jag drivs av övertygelsen om att utbildning är livsviktigt för de barn och ungdomar som idag finns i våra förskolor och skolor, men också för vår gemensamma framtid och för demokratin. I rollen som utbildningsdirektör får jag nu möjligheten att bygga vidare på de goda strukturer som redan finns i Södertälje kring systematiskt kvalitetsarbete i skolan, säger Ingela Hamlin till Södertälje kommun.

– Jag hoppas förstås också kunna bidra till ett fortsatt utvecklingsarbete framåt när det gäller att utveckla undervisningens kvalitet och därmed förbättra kunskapsresultaten. Att ha förmånen att arbeta med frågor som är av avgörande betydelse för en hållbar samhällsutveckling är stimulerande och ger arbetet mening, säger Ingela Hamlin till Södertälje kommun, säger hon

Hamlin är planerad att tillträda tjänsten i början av 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2022 09:45
Senast uppdaterad: 29 oktober 2022 09:45

Lägenhetsbrand i Mariekäll – Flera personer förda till sjukhus

Brandkår räddningstjänst

Arkivbild

En brand har utbrutit i en lägenhet på Liljevalchsgatan på lördagskvällen. Flera räddningsenheter har ryckt ut till platsen och tre personer har förts till sjukhus.

(Annonslänk)

En brand rapporterades utbruten i en lägenhet belägen på bottenvåningen i ett flerbostadshus längs Liljevalchsgatan i Mariekäll. Larmet, som först inkom till SOS Alarm, registrerades vid 18:12 under lördagskvällen, vilket omedelbart ledde till en snabb utryckning från flera räddningsenheter.

Detaljerna kring brandens uppkomst samt dess totala påverkan är ännu oklart, men enligt räddningstjänsten har flera personer förts till sjukhus.

– Vi har larmats till Mariekäll med anledning av att det ska ha brunnit i köket. Tre personer är förda till sjukhus för kontroll och vi håller på att släcka, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Branden uppstod i samband med fritering i olja.

Enligt polisen försökte de boende släcka branden med vatten vilket förvärrade situationen, men branden lyckades släckas med pulversläckare när räddningstjänsten anlände fram.

”En man i 70-årsåldern och två barn i tonåren, förs till sjukhus för kontroll. Polisen kommer att utreda händelsen som allmänfarlig vårdslöshet.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 18:57
Senast uppdaterad: 10 februari 2024 20:20

Nytt gripande efter knivdådet i Södertälje

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

Ytterligare en person har gripits efter förra veckans knivattack i en frisörsalong i centrala Södertälje.

(Annonslänk)

Händelsen inträffade förra veckan i centrala Södertälje, där en ung man knivhöggs flera gånger i en frisörsalong på Nygatan. Offret, en man i 20-årsåldern, fick tre till fyra knivhugg i benet.

Dagen efter dådet grep polisen en 20-årig man, som tidigare varit anklagad för medhjälp i en dödsskjutning i Saltskog den 6 oktober 2022. Han är misstänkt för grov misshandel och försök till människorov.

Nu har ytterligare en misstänkt person gripits. Denne är en 20-årig man som greps tidigare denna vecka och är nu häktad, misstänkt för samma brott som den tidigare gripne – grov misshandel och försök till människorov.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 11:55
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 19:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors