Företag i fokus:

Arrangerar stor insamlingsgala för barn i Libanon och Syrien

Nuri

Nuri Kino, här på internationell konferens i Washington. Foto: Susan Korah.

Den 2 december håller Välgörenhetsorganisationen, ADFA en stor insamlingsgala och julbord i Södertälje.

Detta till förmån för barn och familjer i nöd i Syrien och Libanon.

Tidigare i år var ADFA och Nuri Kino på en internationell träff i Washington där de höll en omtalad presskonferens. I slutet på januari 2023 reser Kino och ADFA åter till Washington för en ny presskonferens, men denna gång med fokus på Assyrier/Syrianers rättigheter.

Nuri Kino och hans organisation kämpar på många fronter, men i nuet riktas fokus åt ett annat håll än Washington – mellanöstern.

I mars tidigare i år anordnade ADFA en klädinsamlingen för de drabbade i konflikten mellan Ryssland och Ukraina.

Krig och elände och nu en svår inflationen som slår extra hårt mot familjer i Syrien och Libanon. Brist på elektrisitet, en olidlig tillvaro, barn som tvingas stå i kö i flera timmar för en brödbit är allt mer en vanligare syn i de hårt drabbade länderna.

Det vill välgörenhetsorganisationen A Demand for Action, ADFA, och Nuri Kino, författare, journalist och initiativtagare till organisationen, ändra på. För att motverka hunger under jultider har det nu arrangerats en insamlingsgala som hålls i Mor Afrems festlokal i Södertälje den andra december.

Målet är att samla tillräckligt med bidrag för att kunna dela ut 40 ton mat till drabbade barn och familjer i Libanon och Syrien.

Under galan kommer stjärnor så som Petra Marklund, Peter Kvist, Camilla Thulin, Pischa Strindstedt och flera andra att delta för att visa sitt stöd för de drabbade människorna.

– Tillsammans med världsstjärnor ska vi bringa mer ljus till Södertälje, och sedan föra det vidare till Syrien och Libanon, säger initiativtagaren, Nuri Kino, till Telgenytt.

För att delta i galan krävs en föranmälan som görs på ADFAs egna hemsida

Läs även: – Här är eldsjälarna från ADFA – ”Kände direkt att vi ville hjälpa”

Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 november 2022 09:59
Senast uppdaterad: 1 november 2022 10:06

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors