Företag i fokus:

Kommunen säger nej till uteservering

82C8AA00-0441-45B8-9428-5C7F38C0134D

Foto: Alexander Isa.

I samband med att Hamburgerrestaurangen slog upp sina portar i mars tidigare i år ansökte de om en uteservering.

En ansökan som Södertälje kommun och tekniska nämnden avslog. Ärendet togs upp i Förvaltningsrätten som nu lämnat sitt besked.

På kullen, i anslutning till fastigheten, ansökte restaurangen Bores om en uteservering för varmare sommardagar och för att kunna njuta av god hamburgare. I sitt yttrande framförde Bores att ”en uteservering skulle utnyttja området på bästa sätt och vara bra för södertäljeborna”.

Det håller Södertälje kommun inte med om som i maj, kort efter premiären, avslogs ansökan om en uteservering på den lutande ytan.

”Slänten skulle i och med en uteservering privatiseras till stor del, vi önskar ha kvar allmänhetens tillgång till platsen.”, skriver Södertälje kommun i sitt framförande till Förvaltningsrätten.

(Annonslänk)

Enligt kommunen anses den del av Orionkullen som finns kvar viktig ur kulturhistorisk synvinkel och ha ett betydelsefullt kulturarv i Södertäljes stadskärna. Något som kommunens parkplanering ser ett stort värde i att den bevara och hänvisar till en uteservering på trottoaren.

”Parkplanering har tankar på att låta slänten som finns utvecklas till en grönyta som kan stärka den biologiska mångfalden och ekosystemtjänsterna på platsen.”, skriver kommunen i beslutet.

Nu beslutar Förvaltningsrätten att avslå hamburgerrestaurangen Bores överklagan.

Enligt domstolen kan de inte bedöma lämpligheten i beslutet och att överklagan enbart kan prövas i den bestämda ordningen i kommunallagen. Förvaltningsrätten menar att deras uppgift är att undersöka om kommunen fattat rätt beslut enligt kommunallagen.

Läs även – Restaurangen öppnar på Köpmangatan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 november 2022 19:16
Senast uppdaterad: 1 november 2022 19:16

Jacqline från Järna briljerade i Mello – Fick flest röster

Jacqline.-FotografStina-Stjernkvist

Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna har säkrat sin plats i Melodifestivalens final efter en spännande tredje deltävling i Växjö med flest röster.

I den tredje deltävlingen av Melodifestivalen, som ägde rum i Växjö, stod det klart att Jacqline från Järna tillsammans med Cazzi Opeia går vidare till finalen. Jacqline, som mötte konkurrens från Cazzi Opeia, Klaudy, Clara Klingenström, Gunilla Persson och Kim Cesarion, lyckades imponera på publiken och juryn med sin låt ”Effortless”, skapad av den erfarna låtskrivaren Thomas G:son.

Jacqline Mossberg Mounkassa.
Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Jacqline, som var den första att uppträda under lördagskvällen, mottog ett stort jubel från publiken, inte minst för hennes samspel med dansarna på scenen. Detta framträdande inte bara bekräftade hennes talang utan markerade även en betydande milstolpe för Thomas G:son, som nu kan stoltsera med att ha flest bidrag i Melodifestivalens final genom tiderna.

Med mest röster i denna deltävling, har Jacqline från Järna cementerat sin plats som en stark utmanare inför finalen.

– Tack, tack så mycket. Wow, det känns overkligt och jag är så tacksam, sade Jacqline i SVT:s sändning.

Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 01:09
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 01:09

INSÄNDARE: ”Mitt förtroende för Godner har nått botten”

Boel Godner

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Lucas T

Boel Godners förtroende är i botten. Utanför Södertäljes gränser försöker hon framställa sig som stadens frälsare i kampen mot kriminalitet, men på hemmaplan har hon tappat både stöd och förtroende, inte minst från assyrier/syrianer som hon upprepade gånger har smutskastat.

Bland denna folkgrupp kan hon nu endast drömma om fortsatt förtroende, trots ”försök” till försoning genom att besöka stadens kyrkor. Att Godner kritiseras för att anklaga, svartmåla och peka ut en hel folkgrupp finner hon dock märkligt och betraktar det som ryktesspridning.

Men i dagens artikel i LT avslöjas det att hon, under ett seminarium i november 2023 där hon var inbjuden för att diskutera en forskningsrapport om kriminalitet och brottslighet i Södertälje, gav falska uppgifter. Det bör tilläggas att rapporten främst baseras på information direkt från Södertälje kommun. 

”Att kommunstyrelsens ordförande blev ertappad med lögner bådar inte gott”

Godner uppgav i seminariet att ”Man utbildar sig till advokat, läkare, mäklare, bara för att hjälpa kriminella”. Till sitt försvar om uttalandet sade hon till reportern att ”Det stod så i forskningsrapporten, så jag formulerade mig exakt som det stod”. Men hon avslöjades med lögner när LT:s granskning visade att det inte fanns några direkta eller indirekta citat i rapporten som stödde hennes påståenden om att det finns personer som utbildar sig med det enda syftet att hjälpa kriminella.

Att kommunstyrelsens ordförande blev ertappad av LT:s reporter med lögner bådar inte gott. Mitt förtroende för Godner har nått botten.

Kvinnan längst bak i bussen

Läs även: – Sluta svartmåla Södertälje Godner – Börja se det unika

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 18:31
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors