Företag i fokus:

DEBATT: Fornbackaskandalen kapitel 2

1-1274093488wLMG

Foto: Petr Kratochvil.

Fornbackaskandalen är något dom flesta har hört talas om, ett renoveringsprojekt som både drog ut på tiden och skenade i kostnader med flera miljoner.

Nu har vi påbörjat kapitel 2…

Pågående stambyte på Fornbacken 29–75 är ett projekt som är allt annat än roligt. Telgebostäder har anlitat Byggmästargruppen för att utföra arbetet. Byggmästargruppen har som policy att hyresgäster skall kunna bo kvar under pågående stambyte. Detta är fördelaktigt för Telgebostäder då dom slipper en stor omkostnad när det gäller evakuering av hyresgäster.

”Tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur”

Första problemet man stöter på är att alla hyresgäster inte arbetar 07–16, evakuering sker endast om man bifogar läkarintyg på att man behöver annan bostad. Man tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur. Sen tillkommer ett konstant springande i dörren, många gånger utan förvarning om att någon kommer in. Ett privatliv är ett minne blott.

Dom första veckorna består av rivningsarbete, arbetare är utrustade med hörselkåpor och andningsskydd. Hyresgäster får utstå extremt buller och andas in byggdamm som uppstår när man bilar betong. Lägenheterna täcks av byggdamm som kryper in överallt, hyresgäster får själva täcka det man vill skydda. Bara köpa täckplast eller improvisera med lakan över elektronik, möbler med mera.

”Möts av både leriga golv, urin och avföring”

Vid stambytet är vatten och avlopp helt avstängt i kök, badrum och toalett, hyresgäster hänvisas till barack ute på gården för toalettbestyr och dusch. Denna barack städas en gång per dag, det är fullkomligt horribelt att tro detta är tillräckligt. Dom hyresgäster som valt att få en toaletthink i lägenheten (som töms när den är full) slipper gå till baracken där man möts av både leriga golv, urin och avföring då vissa väljer att inte rengöra efter sig.

Eftersom vatten är helt avstängt fungerar inte heller elementen. Och med sjunkande utomhus temperatur sjunker även inomhus temperaturen. Att ha runt 14 grader inomhus på morgonen är inte ovanligt, vid minusgrader är det ännu kallare. Många hyresgäster har påtalat att det är kallt. Erbjudande om att låna element har uppkommit, med tillhörande elkostnad. Än värre kommer det bli under vinterhalvåret. Att byggarbetare använder sig av hyresgästens el förekommer, då man väljer att låta det lysa i utrymmen flera dygn. Hyresgästen kan ej själv släcka då det endast är kablar kopplade till väggar/tak. Man får ständigt påminna arbetare om att låsa ytterdörr och släcka efter sig.

Vi har blivit lovade en hyresreducering efter avslutat arbete. Vad som menas med det kan man ifrågasätta. Gäller det trapphus, fastighet eller hela området, det är inget som framkommer. Telgebostäder kanske räknar med att hyresgäster flyttar innan ersättning utgår.

”Håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like”

Jag har full förståelse för att renovering är nödvändigt då fastigheterna och lägenheterna är hårt eftersatta när det gäller underhåll. Men nu har man inte tagit någon som helst hänsyn till hyresgästerna som tvingas bo kvar mitt i kaoset.

Så till Er som väntar på stambytet, håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like.

Frusen och slutkörd hyresgäst.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2022 16:15
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Stort engagemang när första spadtaget togs för nya Futurum

Skärmavbild 2023-06-06 kl. 16.54.12

Lars Greger, ordförande Telge Fastigheter, Tobias Stridberg, projektchef Telge Fastigheter, Susanne Bergström (S), vice ordförande för Järna kommundelsnämnd och Hanna Klingborg (MP). Bild: Södertälje kommun.

Järnabor, arkitekter, politiker, bibliotekarier och tjänstepersoner från Telge och kultur- och fritidskontoret samlades i Järna centrum för att fira och ta det första spadtaget för nya Futurum.

– Det är superroligt att det äntligen är i gång, säger Tobias Stridsberg, projektchef på Telge Fastigheter, som ansvarar för byggandet, i ett pressmeddelande.

Järna centrum blev platsen för en glädjefylld och engagerad tillställning när första spadtaget för nya Futurum togs den 29 maj. Futurum är en planerad gemensam mötesplats som kommer att erbjuda olika kultur- och fritidsaktiviteter för alla som bor eller vistas i Järna. Det inkluderar bland annat ett bibliotek, en fritidsgård, en kulturskola, föreningsverksamhet och en scenverksamhet.

 – Min förhoppning är att våra verksamheter i Futurum ska samla många och fungera generationsöverskridande, säger kultur- och fritidschefen Maria Lindeberg.

Bild/Illustration: Nyrens arkitektkontor.

Bygget av Futurum har varit föremål för planering och diskussion under en lång tid. För att fira detta viktiga steg samlades invånare, arkitekter, politiker, bibliotekarier och tjänstepersoner från Telge och kultur- och fritidskontoret. Tårta och tal var en del av firandet, där glädje och förväntan över den kommande mötesplatsen var tydligt närvarande.

Nya Futurum förväntas bli en central och livfull plats där människor kan mötas, utforska och delta i olika kulturella och fritidsaktiviteter. Med första spadtaget har projektet tagit ett viktigt steg framåt, och invånarna i Järna ser nu fram emot att se Futurum växa och bli en viktig del av deras gemenskap.

 – Det är så roligt att Södertälje kommun väljer att satsa på kulturen, på våra barn och unga och på Järna. Vi i Järna kommundelsnämnd vill skapa liv och rörelse i Järna centrum och vill att Futurum ska bli en mötesplats för människor i olika åldrar och med olika bakgrund, säger Hanna Klingborg, ordföranden för Järna kommundelsnämnd.

Nya Futurum förväntas vara färdigställt till hösten 2024.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 15:25

Räddningstjänsten larmades om brand vid järnväg

Brandbild. Alex Ataseven

Arkivbild

Brand utbröt vid järnvägen i Igelsta i Södertälje. Räddningstjänsten ryckte snabbt ut till platsen för att stoppa eldens spridning.

SOS Alarm fick larmet vid 20.35 på tisdagskvällen om en brand som utbröt vid järnvägen i närheten av Vretensvägen. Det ska enligt uppgifter röra sig om en gräsbrand på cirka 20 kvadratmeter.

Orsaken till branden är ännu oklar, men en insatstid beken till två timmar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 20:12
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 20:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors