Företag i fokus:

DEBATT: Fornbackaskandalen kapitel 2

1-1274093488wLMG

Foto: Petr Kratochvil.

Fornbackaskandalen är något dom flesta har hört talas om, ett renoveringsprojekt som både drog ut på tiden och skenade i kostnader med flera miljoner.

Nu har vi påbörjat kapitel 2…

Pågående stambyte på Fornbacken 29–75 är ett projekt som är allt annat än roligt. Telgebostäder har anlitat Byggmästargruppen för att utföra arbetet. Byggmästargruppen har som policy att hyresgäster skall kunna bo kvar under pågående stambyte. Detta är fördelaktigt för Telgebostäder då dom slipper en stor omkostnad när det gäller evakuering av hyresgäster.

”Tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur”

Första problemet man stöter på är att alla hyresgäster inte arbetar 07–16, evakuering sker endast om man bifogar läkarintyg på att man behöver annan bostad. Man tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur. Sen tillkommer ett konstant springande i dörren, många gånger utan förvarning om att någon kommer in. Ett privatliv är ett minne blott.

Dom första veckorna består av rivningsarbete, arbetare är utrustade med hörselkåpor och andningsskydd. Hyresgäster får utstå extremt buller och andas in byggdamm som uppstår när man bilar betong. Lägenheterna täcks av byggdamm som kryper in överallt, hyresgäster får själva täcka det man vill skydda. Bara köpa täckplast eller improvisera med lakan över elektronik, möbler med mera.

”Möts av både leriga golv, urin och avföring”

Vid stambytet är vatten och avlopp helt avstängt i kök, badrum och toalett, hyresgäster hänvisas till barack ute på gården för toalettbestyr och dusch. Denna barack städas en gång per dag, det är fullkomligt horribelt att tro detta är tillräckligt. Dom hyresgäster som valt att få en toaletthink i lägenheten (som töms när den är full) slipper gå till baracken där man möts av både leriga golv, urin och avföring då vissa väljer att inte rengöra efter sig.

Eftersom vatten är helt avstängt fungerar inte heller elementen. Och med sjunkande utomhus temperatur sjunker även inomhus temperaturen. Att ha runt 14 grader inomhus på morgonen är inte ovanligt, vid minusgrader är det ännu kallare. Många hyresgäster har påtalat att det är kallt. Erbjudande om att låna element har uppkommit, med tillhörande elkostnad. Än värre kommer det bli under vinterhalvåret. Att byggarbetare använder sig av hyresgästens el förekommer, då man väljer att låta det lysa i utrymmen flera dygn. Hyresgästen kan ej själv släcka då det endast är kablar kopplade till väggar/tak. Man får ständigt påminna arbetare om att låsa ytterdörr och släcka efter sig.

Vi har blivit lovade en hyresreducering efter avslutat arbete. Vad som menas med det kan man ifrågasätta. Gäller det trapphus, fastighet eller hela området, det är inget som framkommer. Telgebostäder kanske räknar med att hyresgäster flyttar innan ersättning utgår.

”Håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like”

Jag har full förståelse för att renovering är nödvändigt då fastigheterna och lägenheterna är hårt eftersatta när det gäller underhåll. Men nu har man inte tagit någon som helst hänsyn till hyresgästerna som tvingas bo kvar mitt i kaoset.

Så till Er som väntar på stambytet, håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like.

Frusen och slutkörd hyresgäst.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2022 16:15
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Liberalerna: Dags att stärka det svenska medborgarskapet

Svenska flaggan Nationaldagen Pixabay

Foto: Pixabay.

I dagarna firar vi Sveriges nationaldag och i samband med det välkomnas nya svenska medborgare i Södertälje kommuns gemenskap under en medborgarskapsceremoni. Som ny svensk medborgare behöver man dock mer än ett svenskt pass och jordgubbstårta – man behöver en ärlig chans att bli en del av det svenska samhället.

Medborgarskapet är biljetten in i det svenska samhället och bör vara ett kvitto på att integrationen har fungerat och att man har blivit en del av det svenska samhället. Så är det inte idag.

Liberalerna har länge arbetat för att höja medborgarskapets status, till exempel med språkkrav för medborgarskap och medborgarskapsceremonier, för att fira att fler vill bli en del av vår gemenskap och förstår vad det innebär.

Idag kan man få sitt medborgarskapsdiplom utan att kunna läsa vad som står på det. Det är ett misslyckande för inkluderingstanken och integrationen. Liberalernas integrationspolitik har som mål att de som kommer till Sverige ska bli medborgare och fullt ut ingå i samhällsgemenskapen. Att kunna svenska språket är en nyckel till att bli en del av samhället, skaffa sig ett jobb och förverkliga sina drömmar.

Gruppledaren för Liberalerna i Södertälje, Metin Hawsho.

I takt med att vi kräver mer av alla som vill bli svenska medborgare blir medborgarskapet ännu mer värt att fira. Att någon ansträngt sig för att lära sig vårt språk och hur den svenska demokratin fungerar är värt att uppmärksamma. 

Därför föreslår Liberalerna: 

  • Inrätta svenska språkets dag. På samma sätt som vi firar andra betydelsefulla dagar, nationaldagen eller FN-dagen, borde vi fira alla de som lär sig det svenska språket.
  • Bättre medborgarskapsceremonier. Medborgarskapsceremonierna bör bli mer högtidliga. De som blir medborgare bör därför få en medborgarskapsmedalj i samband med ceremonin.
  • Personligt medborgarskapssamtal. Förutom kravpå kunskaper i svenska och om det svenska samhället, anser Liberalerna att ansökan om medborgarskap ska inkludera ett personligt möte – ett medborgarskapssamtal. Samtalet syftar till att förklara och diskutera vad det svenska medborgarskapet innebär och vilka rättigheter och skyldigheter det medför.

Liberalerna vill välkomna fler nya svenska medborgare till den svenska gemenskapen. Det är värt att fira en dag som nationaldagen.

Metin Hawsho, Gruppledare för Liberalerna i Södertälje

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Trafikverket miljardsatsar – Södertälje kommun beviljas miljonbidrag

Pressbild: Trafikverket / Werner Nystrand

Pressbild: Trafikverket / Werner Nystrand

Trafikverket miljardsatsar för att fler ska få möjlighet att resa kollektivt och cykla i städer. Nu har Södertälje, samt fler andra kommuner, beviljas nytt stadsmiljöavtal med satsningar på cykel- och kollektivtrafikåtgärder.

I en förstudie från 2019 presenterades en plan för att utvidga stadskärnan från Södertälje C till Hertig Carls väg vid Polishuset. Genom att ombygga och förflytta Nyköpingsvägen något västerut kan området utvecklas med nya bostadskvarter och verksamheter. Visionen är att expandera stadskärnan och koppla samman centralstationen med staden.

Kommunen har även genomfört en fördjupad trafikutredning för att säkra framkomligheten för fordon, kollektivtrafik och gång- och cykeltrafikanter i området. Idag kom beskedet att Södertälje kommun beviljats 63 miljoner kronor för investeringar i cykel- och kollektivtrafikåtgärder på Nyköpingsvägen.

En gång per år kan kommuner och regioner ansöka om stöd från Trafikverket där de måste finansiera minst hälften av investeringen och genomföra egna åtgärder för att maximera effekten av satsningen.

(Annonslänk )

För att Södertälje skulle kunna beviljas bidraget krävde Trafikverket att kommunen genomför vissa motprestationer, såsom informationskampanjer under byggskedet, en vintercyklistkampanj, informationskampanjer om nya cykelbanor, en parkeringsstrategi för Södertälje, en mobilitetsstrategi och en trygghetsanalys för Södertälje station inom trafikförvaltningen.

– Det är positivt att fler och fler upptäcker stadsmiljöavtalen, eftersom åtgärderna bland annat har potential att bidra till minskade utsläpp och bättre luftkvalitet. Att skapa bättre möjligheter för cykel och kollektivtrafik i städerna skapar ett mer rättvist transportsystem, med tillgänglighet för fler, säger Linda Göransson, chef nationell samhällsplanering, Trafikverket.

Den totala summan för Trafikverkets medfinansiering via stadsmiljöavtal i denna omgång är 994,5 miljoner kronor.

Nu har Trafikverket beviljat Södertälje ett stöd för kollektivtrafik- och cykelåtgärder på Nyköpingsvägen. Kostnaden för dessa åtgärder beräknas uppgå till 125 miljoner kronor, och kommunen har fått beviljat stöd på 63 miljoner kronor fram till år 2027.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 02:50
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors