Företag i fokus:

DEBATT: Fornbackaskandalen kapitel 2

1-1274093488wLMG

Foto: Petr Kratochvil.

Fornbackaskandalen är något dom flesta har hört talas om, ett renoveringsprojekt som både drog ut på tiden och skenade i kostnader med flera miljoner.

Nu har vi påbörjat kapitel 2…

Pågående stambyte på Fornbacken 29–75 är ett projekt som är allt annat än roligt. Telgebostäder har anlitat Byggmästargruppen för att utföra arbetet. Byggmästargruppen har som policy att hyresgäster skall kunna bo kvar under pågående stambyte. Detta är fördelaktigt för Telgebostäder då dom slipper en stor omkostnad när det gäller evakuering av hyresgäster.

”Tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur”

Första problemet man stöter på är att alla hyresgäster inte arbetar 07–16, evakuering sker endast om man bifogar läkarintyg på att man behöver annan bostad. Man tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur. Sen tillkommer ett konstant springande i dörren, många gånger utan förvarning om att någon kommer in. Ett privatliv är ett minne blott.

Dom första veckorna består av rivningsarbete, arbetare är utrustade med hörselkåpor och andningsskydd. Hyresgäster får utstå extremt buller och andas in byggdamm som uppstår när man bilar betong. Lägenheterna täcks av byggdamm som kryper in överallt, hyresgäster får själva täcka det man vill skydda. Bara köpa täckplast eller improvisera med lakan över elektronik, möbler med mera.

”Möts av både leriga golv, urin och avföring”

Vid stambytet är vatten och avlopp helt avstängt i kök, badrum och toalett, hyresgäster hänvisas till barack ute på gården för toalettbestyr och dusch. Denna barack städas en gång per dag, det är fullkomligt horribelt att tro detta är tillräckligt. Dom hyresgäster som valt att få en toaletthink i lägenheten (som töms när den är full) slipper gå till baracken där man möts av både leriga golv, urin och avföring då vissa väljer att inte rengöra efter sig.

Eftersom vatten är helt avstängt fungerar inte heller elementen. Och med sjunkande utomhus temperatur sjunker även inomhus temperaturen. Att ha runt 14 grader inomhus på morgonen är inte ovanligt, vid minusgrader är det ännu kallare. Många hyresgäster har påtalat att det är kallt. Erbjudande om att låna element har uppkommit, med tillhörande elkostnad. Än värre kommer det bli under vinterhalvåret. Att byggarbetare använder sig av hyresgästens el förekommer, då man väljer att låta det lysa i utrymmen flera dygn. Hyresgästen kan ej själv släcka då det endast är kablar kopplade till väggar/tak. Man får ständigt påminna arbetare om att låsa ytterdörr och släcka efter sig.

Vi har blivit lovade en hyresreducering efter avslutat arbete. Vad som menas med det kan man ifrågasätta. Gäller det trapphus, fastighet eller hela området, det är inget som framkommer. Telgebostäder kanske räknar med att hyresgäster flyttar innan ersättning utgår.

”Håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like”

Jag har full förståelse för att renovering är nödvändigt då fastigheterna och lägenheterna är hårt eftersatta när det gäller underhåll. Men nu har man inte tagit någon som helst hänsyn till hyresgästerna som tvingas bo kvar mitt i kaoset.

Så till Er som väntar på stambytet, håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like.

Frusen och slutkörd hyresgäst.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2022 16:15
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Barberare i Södertälje åtalas – Försökte köpa sex

hair-stylist-g0cf99d4aa_1280

Bild: Pexels

En barberare i Södertälje har åtalats efter att ha gripits av polisen och misstänks nu för försök till att köpa sexuella tjänster.

Åklagarkammaren i Stockholm har väckt åtal mot en barberare från Södertälje efter att han greps av polisen i maj i samband med ett försök till köp av sexuell tjänst. Gripandet skedde som en del av polisens arbete mot prostitution och människohandel. Den misstänkte är styrelseledamot ett bolag som representerar en barberarsalong i Södertälje.

Nu kommer fallet att prövas i rätten där den åtalade barberaren kommer att stå inför rättsliga konsekvenser för det misstänkta brottet.

Enligt sexköpslagen innebär är det straffbelagt att köpa tillfälliga sexuella förbindelser med ekonomiskt ersättning, men inte att sälja dem. 

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 08:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors