Företag i fokus:

Drömmen om att bli en mamma – Slutade i ofrivillig barnlöshet

2017-09-08-10-59-07-1100x733

Foto: Pixnio

Disney målar upp drömmen för flickor att hitta sig en prins, bli mamma och leva lyckligt i alla sina dagar.

Vad händer när den drömmen inte slår in, och varför finns det ingen sagofilm om hur flickor växer upp och blir kvinnor med karriär och goda förebilder? Mulan finns ju förvisso, även hon måste gå i en mans förklädnad för att accepteras.

Vem ser kvinnan som gjort allting rätt, följt drömmen om att hitta sin prins. Tittat på sin drömbild och skapat livet vidare på det, hus, bil och det lyckliga slutet. Gjort allt för att bli mamma, inte bara till ett barn, men för ett helt fotbollslag.

Drömmen hon hade som barn. Bara det att hon lever i ett förhållande med en man som är destruktiv, saknar spermier och misshandlar henne både fysiskt och psykiskt “Gud vill inte ge dig några barn säger han, du är inte värd det”. Det som lagen kallar för grov kvinnofridskränkning. Hon saknar stöd i sitt egna hem, saknar stöd av vården som slussar henne vidare och saknar stöd av staten som vill utreda hennes fall. Hennes fall…vad betyder det ens? Vadå för fall? Att hon lever i ett destruktivt förhållande, eller att hon inte kan få barn? Ska hon inte få bli mamma för att hon gifte sig med fel “prins”?  

För många människor är drömmen om att bli mamma det största som finns, och de gör allt i sin makt för att stilla sin längtan. För alla är den inte lika självklar, vissa blir gravida vid första försöket, så enkelt.

Men hon, den inte lika självklara ska behöva blotta sitt liv i det yttersta för att få behålla hoppet om att få bli mamma. Vem bestämmer den rätten? Sjukvården som bedömer om hon är lämplig som förälder? Vem? Om någon ruvar på svaret dela gärna med er och hjälp den kvinnan som ingen ser i hennes kamp för att bli förälder, få barn och bli någons mamma en dag.   

Inför varje läkarbesök så ökar hoppet om att äntligen få bli mamma. ”Snart så” tänker hon. Men egentligen är det dessa tider som tjuvar hennes hopp om att bli mamma. Kvinnan, eller ja, att bli mamma har ju ett bäst före datum. När kvinnan fyllt 40 år upphör all form av hjälp för att bli med barn. 40 år är då du är för gammal, för att bli förälder, enligt staten. Vem ska nu hjälpa den kvinna som sitter i sitt rum och gråter sig själv till sömns, kvinnan du gick förbi som betedde sig konstigt, kvinnan som är din chef för hon faktiskt valde att satsa på karriären innan hon skulle bli mamma.

För varje år som passerar inser hon att fotbollslaget blir mindre. Hon måste lämna det destruktiva för att fortsätta drömmen. Ensam.   

Helen Shabo

Detta är en Krönika. Åsikterna är skribentens egna.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 november 2022 19:39
Senast uppdaterad: 3 november 2022 19:39

”Ovane” målskytten ordnade tre poäng mot Björklöven

Christopher Liljewall

SSK:s lagkapten Christopher Liljewall Foto: Shamash Oyal

Han får sällan rubrikerna men leder laget med sin oömma spelstil. Christoffer Liljewall brukar växa när det blir dags för de stora matcherna.

– Det är den här typen av matcher som kommer att spelas längre fram i ett slutspel, säger Stoffe om matchen mot Björklöven som spelades i måndags.

Att äntligen få vinna mot Björklöven var såklart skönt tyckte lagkaptenen Liljewall även om matchen enligt honom inte inte var den allra bästa insatsen av laget över 60 minuter.

– Jag tycker att spelet med puck var bättre mot djurgården än det var idag. Däremot tycker jag vi visar upp ett väldigt gediget försvarsspel. Vi har ett bra målvaktsspel och är väldigt uppoffrande i vårt spel, håller de ganska mycket på utsidan.

-Det var lite i andra perioden där vi hade några dåliga byten där de har lite lägen. I det stora hela har Björklöven inte så mycket farliga lägen under matchens gång. Defensivt sätt en väldigt bra in men sedan i spelet med puck finns det lite mer att önska. Ändå en stabil 3-0 seger mot ett lag vi inte slagit tidigare, det känns väldigt skönt.

Joona Voutilainen såg ställd ut när du gjorde 2-0. Tog pucken på något och ändrade riktning?

– Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Jag försökte använda backen som lite skymning, drar pucken in mot kroppen och sedan skjuter mellan hans ben. Om den sedan touchar på honom på vägen vet jag faktiskt inte.

Läs även: Femte nollan: ”Laget spelade väldigt stabilt”

Det var inte mycket firande av dig efter målet, tycker du mest visade upp ett stoneface.

– Det är alltid roligt att göra mål, jag var väl kanske chockad själv att den gick in. Alltid roligt men det viktigaste är tre poäng.

”Stoffe” Liljewall pratar helst inte så mycket om sig själv eller vad han gör ute på isen utan hyllar hellre kollektivet.

– Jätteroligt att vi kunde hålla nollan, vi har haft bra målvaktsspel från både Claes och Tomas.

Christopher Lijlewall är nöjd över lagets uppoffrande spel Foto: Daniel Hansson

Två enormt bra matcher av Tomas Sholl mot Djurgården och Björklöven.

– Jag tycker att efter skadan har han kommit tillbaka på ett väldigt starkt sätt. Under den tiden hade Claes ett par matcher där han spelade jättebra.

Väldigt bra målvaktsspel senaste tiden men för att Tomas Sholl och Claes Endre ska kunna glänsa i målet så behövs också hjälp från resten av laget.

– Bra målvaktsspel och bra försvarsspel går ofta hand i hand, när vi tätat till defensiven och spelar uppoffrande så blir det lättare för målvakterna. Och när de spelar så stabilt som de gör så blir det lättare för oss utespelare att försvara.

– Bra att vi kan hitta det samspelet och hoppas vi kan bygga vidare på det nu.

Något som också kommer krävas när laget går in i ett slutspel. Christopher tycker laget är på rätt väg och pratar också om vad som kommer bli viktigt där.

– Tomas ser bra ut, försvaret ser bra ut och laget ser bra ut. Viktiga grejer som vi pratat och jobbat mycket med. Det är roligt att vi fått bra resultat i de senaste två matcherna. Det kommer bli tajtare, handlar om att ha en gedigen defensiv och vara effektiva när chanserna ges.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 18:15
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 21:30

Förskola anmäld – Tvååring allvarligt skadad

Skarmavbild-2024-02-27-kl.-16.25.58

Bergviks förskola.
Bild: Google Maps

Efter en allvarlig olycka på Bergviks förskola i Södertälje, där en tvååring skadades, har både föräldrarna och kommunen anmält förskolan, rapporterar SVT.

(Annonslänk)

Den 18 januari drabbades en tvåårig barn av allvarliga skador på Bergviks förskola, vilket ledde till akut sjukhusvård inklusive operation och stygn. Incidenten har resulterat i en polisanmälan från barnets föräldrar och en kritisk utredning från kommunen som avslöjat brister i tillsyn och hantering från förskolans sida.

– Anledningen till att jag reagerade så starkt är att jag inte får uppriktiga svar. Jag får: ’Vi vet inte, vi var inte på plats, vi har inte sett någonting’, säger vårdnadshavaren till SVT, som fick svar om vad som hade hänt flera dagar senare.

Enligt SVT, tror skolan att tvååringen ramlat och slagit i ett bord. Utredningen pekar på att ingen pedagog var närvarande för att bevittna olyckan, vilket indikerar ett misslyckande i att upprätthålla adekvat tillsyn. Förskolan har erkänt att de inte omedelbart ringde efter en ambulans, ett misstag som nu riktat uppmärksamheten mot behovet av strängare säkerhetsprotokoll inom barnomsorgen.

– Jag förstår att det kan ske olyckor men det handlar om att vi inte fick svar när vi gång på gång försökte prata med förskolan, säger mamman till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 16:32
Senast uppdaterad: 27 februari 2024 16:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors