Företag i fokus:

Egna varumärken tar en allt större plats i hyllorna

Ica livsmedel frukt

Arkivbild

Sedan Statistikmyndigheten, SCB, började följa livsmedelsförsäljningen i Sverige 2014, har livsmedelsjättarnas egna varor tagit en allt större plats i hyllorna.

På 17 år har matbutikerna egna varumärken ökat markant och blivit mer än tre gånger så stor enligt en ny sammanställning från SCB.

Egna varumärken säljer allt mer och spelar idag en allt viktigare roll i dagligvaruhandeln. 2004 utgjorde livsmedelskedjornas egna märkesvaror 8,5 procent av den totala försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker i Sverige.

– Under 2021 utgjorde kedjornas egna märkesvaror 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Andelen egna varumärken har alltså vuxit med nästan 19 procentenheter sedan 2004, vilket i det här fallet motsvarar en ökning med 221 procent, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Enligt SCB är det egna märkesvarorna, inom livsmedel och dryckesområdet för de fem dagligvarublocken: Hemköp, Eldorado, Godegården, Finax, Änglamark, Coop, X-tra, Spar, Willys, ICA, Favorit (Citygross), Budget (Citygross) och Garant (sedan 2012).

”Underlaget om egna märkesvaror bygger till stor del bygger på kedjornas egen information och uppgifterna bör därför betraktas med en viss försiktighet.”, skriver Statistikmyndigheten.

Läs även – Fem tips: Så sparar du pengar när matpriserna stiger

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 november 2022 16:34
Senast uppdaterad: 4 november 2022 16:34

MINGELBILDER v.18 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0008

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.15

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 20:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:29

Världens starkaste material i fokus i Södertälje

2022_01_1200px-Sodertalje_Science_Park

Foto: KTH

Svenska företag och forskare samlades i Södertälje för att utforska möjligheterna kring världens tunnaste och starkaste material – SIO Grafen.

I slutet på april samlades svenska företag och forskare i Södertälje Science Park för att utforska och utveckla användningen av grafen, världens tunnaste och starkaste material. Grafen, känt för att vara elektriskt ledande, böjbart och transparent, har potential att revolutionera flera industrier. Möjligheten att stärka det svenska näringslivet och bidra till ett hållbart samhälle stod i centrum för mötet.

(Annonslänk)

Mötet, en del av det nationella strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen, markerade en milstolpe med över 230 organisationer involverade i mer än 200 projekt för att driva fram innovationer med grafen.

Deltagarna, som inkluderade storföretag och startups, fokuserade särskilt på nya finansieringsmöjligheter från både nationella program inom Impact Innovation och EU.

Lager av materialet SIO Grafen.
Pressbild

– Intresset för deeptech är enormt och här spelar 2D-material en viktig roll som ett svenskt styrkeområde. EU satsar stort på att vara ledande inom avancerade material och här måste Sverige vara en nyckelspelare, säger Elisabeth Sagström-Bäck, i ett pressmeddelande.

Grafen, som består av en enkel lager av kolatomer ordnade i ett tvådimensionellt skikt, har unika egenskaper som styrka, flexibilitet och förmåga att leda elektricitet, vilket gör det till ett mångsidigt material för användning i allt från elektriska kompositer till biosensorer.

Produktionen av grafen i Sverige, som nu sker både i form av flagor och filmer, stöds av en växande industriell kapacitet, vilket speglar landets ambitioner att vara en ledare inom avancerade materialteknologier. SIO Grafen, finansierat av Vinnova, Energimyndigheten och Formas, fortsätter att vara en katalysator för dessa framsteg, med sitt huvudkontor vid Chalmers Industriteknik i Göteborg.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 11:30
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors