Företag i fokus:

Här öppnar mottagningarna nytt i centrala Södertälje

313990177_2989918544639189_8539098061284266477_n

Foto: Alexander Isa

Nu har Öppenvårdsteamet och Missbruk myndighet flyttat sina mottagningar till nya och fina lokaler vid Södertälje centralstation.

Här kan den som missbrukar alkohol, droger eller spel, på ett sätt som påverkar livet negativt, få hjälp av erfarna personer.

– Det är väldigt skönt att äntligen ha kommit på plats, framför allt för våra klienter, äger Anne Lindahl, resultatenhetschef på Missbruk Myndighet i ett pressmeddelande.

Mottagningarna befann sig i tillfälliga lokaler på Dalgatan efter att en mögelskada upptäcktes i kommunens fastigheter på Nygatan. Men nu har de flyttat in till Bangatan 4 vid centralstationen där de sitter under samma tak och delar på fyra större behandlingsrum och fyra mindre rum för möten.

Anne Lindahl och Mikael Lodehall. Bild: Södertälje/Linn Almerud

– Våra förra lokaler var inte de bästa för oss då vi delade dem med andra verksamheter. Bangatan 4 blir bättre och en mer renodlad adress för hjälp. Jag tror också att våra klienter uppskattar att vi inte ligger precis i centrum, men fortfarande finns lättillgängliga, säger Mikael Lodehall, gruppledare och behandlare i Öppenvårdsteamet.

Här kan den som bor i Södertälje, är 20 år eller äldre, få stöd för missbruket, men även anhöriga erbjuds hjälp för att hantera tillvaron. Att Öppenvårdsteamet och Missbruk myndighet delar lokaler är enligt Mikael Lodehall en stor fördel då det dagliga arbetet förenklas och har då förutsättningarna att utvecklas i en positivt riktning.

– Det finns många fördelar med att vi nu delar ytor med öppenvården igen. Det blir kortare väg till professionella möten och vi hjälps ju åt mellan verksamheterna. Sedan gillar vi varandra också, så vi ser fram emot att sitta tillsammans, säger Anne Lindahl, resultatenhetschef på Missbruk Myndighet.

Mottagningarna invigdes den 3 november och i nuläget ligger fokus på att hålla verksamheten igång och stadga sig i de nya lokalerna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 november 2022 13:39
Senast uppdaterad: 4 november 2022 13:39

Stort polispådrag i centrum

IMG_9020

Läsarbild

Polisinsats centralt med flera enheter på plats onsdagskvällen.

Vid 19-tiden under onsdagskvällen drog en omfattande polisinsats igång i stadens centrum. Enligt ögonvittnen mobiliserades flera polisbilar som riktade in sig på Gallerian Kringlan bland andra platser.

– Poliserna gick snabbt ut ur bilarna och in i gallerian och andra stannade kvar ute, väldigt många poliser på plats, säger ett ögonvittne till telgenytt.

-Vi fick in ett tips vid 18:49 om att en person ska ha blivit jagad av några personer som eventuellt ska ha burit på ett vapenliknande föremål, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Insatsen pågick i ca 2 timmar och polisen kunde senare lämna utan resultat.

-Vi larmades till platsen efter vittnesuppgifter och säkra att inget har skett på platsen kunde vi lämna då vi inte hittade något, avslutar polisens presstalesperson.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 19:58
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:25

Kvinna frisläppt efter misstanke om mord i Västergård

CBFDEE0A-15E7-49AA-B61B-E81E01E3FEA1

Foto: Shamash Oyal

Kvinna som tidigare anhölls misstänkt för mordet på en man i Södertälje har släppts fri efter att obduktionen visade att dödsfallet orsakades av fallskador.

Det var under söndagseftermiddagen som polisen kallades till Västergård. På plats påträffades en avliden 55-årig man med kraftiga skallskador i ett trapphus, och en kvinna greps senare misstänkt för mord. Obduktionen visade dock att mannen avlidit till följd av fallskador, vilket ledde till att åklagaren beslutade att släppa den anhållna kvinnan fri.

Bland annat framkommer uppgifter om att kvinnan kände offret och att inget mordvapen kunde hittas, vilket ytterligare stärker teorin att dödsfallet inte var resultatet av ett brott.

Polisens tekniker på plats efter dödsfallet i Västergård.
Foto: Shamash Oyal

En kvinna som anhölls misstänkt för att ha mördat en man i Västergård, Södertälje, har släppts fri efter obduktionen visade att mannen dog av fallskador. Kvinnan greps efter att polisen larmats om ett bråk söndag eftermiddag och hittat mannen död i ett trapphus.

Åklagaren beslutade att släppa kvinnan, som var bekant med offret, eftersom det inte fanns bevis för att någon knuff skett. Ingen misstänkt mordvapen hittades, vilket ytterligare förstärkte osäkerheten om brott begåtts.

Förundersökningen fortsätter medan polisen väntar på ytterligare kriminalteknisk analys för att avgöra om utredningen ska läggas ned helt och kvinnans misstankar avskrivas.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors